Tarjei, on 31 July 2010 - 09:57, said:
Og sist jeg hadde wobbling ble det kurert ved å bytte noen shims på hver side av forakslingen.
Nettopp! Wobbling kommer av slark. I alle lager er det i teorien litt slark (ellers ville det ikke kunne bevege seg) Etter en tid vil slitasje øke slarken (mulig det heter
klaring på fagspråket

) - og når denne klaringen blir for stor - og særlig om det er flere steder samtidig - så begynner disse kreftene å jobbe samtidig, og wobbling oppstår. Typisk for wobbling er at den oppstår i en viss hastighet.
Foran på en L-R er det hjullager, panhardstag, og foringer i radiusarmer (eller i bladfjærer) som alle - om det er nok slitasje - kan forårsake wobbling. En styredemper vil ta opp mye av de bevegelsene som gir wobbling.
Jeg vil tro at selve hjulstillingen (toe in/toe out) kommer langt ned på listen over hva som forårsaker wobbling. Det første jeg ville sjekket er slark i hjullager, foringer i panhardstag og slark i styresnekke.
Dette sagt, wobbling kan også oppstå pga at egenfrekvens, men jeg tror neppe det er det som er årsaken her, skjønt jeg har hørt nevnt at styrestagene på L-R er så svake at de "lever sitt eget liv" i høye hastigheter, noe som igjen får bilen til å vandre stygt på veien. (Selv kjører jeg jo kun etter fartsgrensene, så dette vet jeg jo ingenting om

)
This post has been edited by AreM: 31 July 2010 - 15:54