Gå til innhold

Fra Disco3 til DiscoSport


ESPO

Anbefalte innlegg

Det er helt greit om DS er litt mer veitilpasset. Den heter jo SPORT, og jeg mener det innebærer at den skal være litt sportsligere på vei.

Hvis ikke burde den hete cross eller noe sånt.

 

Uansett, DS er en flott bil. Den begynner å komme farlig høyt på ønskelista mi. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Syns det er veldig bra du skriv om inntrykkane dine ESPO :-) Vi er nok fleire som teller på korleis ein skal kunne gå vidare frå D3 ift ønske om å ha ein ein ok nr 1 bil som ikkje krev for mykje jobb. Mange pengar opp til ein halvgammal (nei, eg syns ikkje 5 år er mykje, men mange andre syns det) kvitskilta D4, samme sum gir jo også DS med garanti og alt det der. fersk D4 eller ny D5 med bakseter klarar eg ikkje forsvare økonomisk. Så - what to do ? Då vert dine betraktninger satt pris på:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte D3 en da vi fortsatt hadde 3 hjemmeværende barn og 2 settere. Nå har jeg bare en engelsk, og barna sprer seg. Har nok hele tida tenkt at jeg skulle over på en D4, men stakk fingern i jorda og kom til at det ble for mye vekt å kjøre unødvendig rundt på. Dessuten måtte det da bli en "halvgammel" en som antagelig ville fått sine "isues" etter hvert de første åra. Måtte også stikke fingern i jorda og innse at jeg ikke er bilmekaniker, og ikke har tid til stadig ligge under bilen og kravle og banne! DS med 3 års nybilgaranti, frista da mere selv om bagasjeplassen er vesentlig dårligere!

 

Savner jeg D3en? Ja......jeg gjør jo det. Det er mer "sjarm" og LR-feeling å kjøre den. Men nå det er sagt, er nok kjørekomforten vesentlig bedre i DSen. Men der er jo også en nyere D4 en oppgradering fra D3en.

 

Savner jeg å lese alle postene om D3 og feilmeldinger og mangler her på forumet, og bekymre meg for når de samme feilmeldingene dukket opp på min 12-åring? ..........neeeei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du koser deg i DS'en. Jeg er også strålende fornøyd. Har ikke D3 erfaring, men synes DS' en er god å kjøre,ligger godt på veien (selv om jeg nok har en mer vanlig fjæringssystem enn deg), bra med plass og gir en god følelse. Hadde den på langtur i vinterferien og det var en fryd. Ikke mange DS på veien ennå, men en og annen er det. Nå blir det deilig å få på sommerdekk og av med skiboks. Hadde vært morro å finne et litt snillt sted å teste ut 4wd systemet, men kvistete løyper frister ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du også er fornøyd. Du har vel også 2,0 literen og sikkert litt bedre forbruk enn meg. Har ligget på 0,74 siste tida med endel småkjøring på piggdekk.

 

Gleder meg også til å få av piggdekka, men det blir etter påske pga fjelltur. Fortsatt litt smålunken til 20" felger og 245/45-20 Michelin Latt Sport dekk (flunkende nye forresten). Selv om store blanksvarte felger er kult, tenker jeg at 19" er mer enn nok på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruk på vei oppover Telemarken med full bil, piggdekk og takboks, endte på 0,71 på telleren. Endel rolig kjøring rundt fartsgrensa, men også litt smålekne pådrag. Hovedsaklig Dynamic mode, men også litt i Normal. Brukte ikke Eco-programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.....tallene er ikke veldig imponerende, men nå brukte nok min D3 litt mer enn biiiitelitt mer en dette med piggdekk og takboks oppover til høyfjellet. Var nok mer 0,9- 1. Forskjellen til D4 er kanskje ikke så stor? Men vei, stigning, dekk, antall passasjerer, bagasje, betyr jo ørlite grann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte Otta-Ålesund i går (D3) med nesten full påskeoppakning (med hund å bur) vekten på Trollstigen sa 3080kg...

 

Traffikken gikk gjevnt, med noen forbikjøringer, forbruk 0,69 på mila....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt tur-retur påskefjellet for 100 kr, med alt for lite bagasjeplass, så håper jeg Landrover kommer med noe liknende som Jaguar - antar at I-Pace teknologi også kommer til "oss". Ifølge diverse nettfora finner man igjen detaljer fra Velar på Jaguar-konseptet. Landrover fritatt for mva og engangsavgift kan være den Landroveren jeg kan kjøpe ny...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Firenze red er kul! Endte forøvrig på 0,6 på hjemturen fra fjellet idag....

 

Hvordan måler du? Computer eller etter fylling? Hvis computer, er det målt på den aktuelle strekninga, eller målt over noe lengere strekning/tid? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt på computer og vet at det ikke nødvendigvis blir rett, men sammenliknbart. Nullstilt ved oppstart av hver tur på ca 18 mil. Skal prøve å få "kalibrert" den mot noen fyllingsmålinger av reelt forbruk.

 

Kjørte mer i normalmodus og ikke Dynamic mode på hjemturen Og bruker nok da kun forhjulsdrift i større grad. Men Dynamic er vesentlig bedre på svingete vei, men kanskje mest hvis man er aleine i bilen og kjører litt hardere i svingene! For det meste rolig påskekøkjøring rundt 70-80 igår. I partier der jeg kjørte mye 90-100 gikk måleren fort opp...

Takker for det :)

Firenze Red med Santorini Black tak :)

Er litt missunnelig på fargekombinasjonen din, selv om jeg aller helst skulle hatt den i orange med black pack! DS en gjør seg godt i disse knæsje fargene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det "ny bil" igår med bytte fra 18" piggdekk til 20" sommerdekk! Både utseende og kjøreegenskaper! Testa de på en spesielt humpete og dårlig vei og overrasket over komforten som ikke var mye hardere enn 18" hjulene! Dempersystemet med Adaptive dynamics virker tilsynelatende bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så god fjøring på mye biler at man merker ikkje store forskjellen lengre om det er 18" eller 20" felger...

 

Det man merker er om man setter på 15".... da blir man sjøsyk ;)

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt litt ambivalent til 20" felger på DSen og har vært på nippet til å bytte men en som har 19". Men begynner å venne meg litt til det nå. Både størrelse og svarte felger. Så antagelig beholder jeg de inntil videre.

 

Ellers synes jeg girkassa virker bedre nå enn i starten da jeg hadde bilen. Bedre og mer smooth i alle skift. Med 9 gir blir det endel girskift og det er litt uvant overgang fra 6 gir i D3en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...