Gå til innhold

D3 feilmelding Engine system fault


bardemil

Anbefalte innlegg

Manifold absolute pressure-sensor. Måler luften inn sammen med MAF (Mass Air Flow meter), for å gi riktig blanding luft/drivstoff. Dette leses og styres av en ECU/datamaskin, som doserer riktige mengder for best mulig forbrenning. Det betyr at det tas hensyn til faktisk lufttrykk/-fuktighet etc.

 

Hvis du har kjørt bil i noen år, så husker du kanskje at en del gamle bensinbiler (fantes jo knapt dieselbiler før) gikk bedre i f.eks. regnvær? Fuktig og/eller kald luft har høyere tetthet, og forbrenningen gir derfor litt mer effekt. Derfor brukes også intercooler (ladeluftkjøler) sammen med turbo, for økt effekt. Det øker luftladingen/komprimerer luften og øker trykket/tettheten og effekten.

 

Veldig enkelt forklart, slik jeg husker det. Korriger meg gjerne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da er feilkoder lest av og slettet. Det samme problemet gjenoppsto i løpet av noen dager. Feilkode p0191-24 fuel rail pressure sensor range signal stays high, samt p0489-00 exhaust gas recirculation control -circuit low. Da trengs det noen gode råd før påske.

Endret av bardemil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Alt går ann å bytte selv, bare man har rett verktøy og utstyr til det.

 

Egr går fint ann å bytte selv, litt knotete å komme til, beregn noe demontering av ting i veien.

Intercooler slangen er vel den som er øverst, den er enkel og grei å bytte selv.. er det de andre blir det fort mere demonterig og fikkling for å komme til.

Hjullager kan man vel bytte selv, Ligger en how too på jutub

 

Mr.P

 

 

Endret av parrafin23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var egr byttet to dager etter at den ble tauet til verkstedet, de ringte og sa at bilen kunne hentes og at de dekket kostnadene. Også hadde de vasket og sjekket over resten av bilen og leverte en smørbrødliste over fremtidige påkostninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ordnet seg - og veldig bra at du forteller om hva som var løsningen. :)

 

Hvor lenge EGR-ventilen holder er vel sannsynligvis også avhengig av kjøremønster. Safaritec renset min ventil da jeg hadde bilen inne til service og regreimbytte.Visstnok en del grafs i den da. Men - nå nærmer bilen seg 200.000 km, og har fortsatt orginale ventiler under panseret. Men bilen går kun i langfart, og er nok mindre utsatt. Blir det mye småkjøring, så frykter jeg at det soter igjen ganske raskt.

 

Men nå var det kanskje noe annet som forårsaket problemet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått anbefalt å kjøre en dash rense stoff i konstant på hver tanking når det blir bare riksekjøring og en ikke får blåst ut av den.

Da er EGR ikke et problem

Ref : Sandnes Bilverksted , Gunnar

Og han har veldig peiling på disse bilene skal det sies !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bumper/kupper denne tråden i håp om å få svar (og slippe å lage en ny tråd).

Samboeren har fått opp "system engine falt" og i krabbemodus to ganger i dag, etter å ha skrudd av tenninga har bilen startet og gått som normalt. Har en mistanke om at batteriet ikke er helt optimalt, da jeg ved oppstart nå i kulda har fått "special programs off" og kortvarig svart skjerm ved oppstart. En tanke mer tungstarta nå i vinter.

Er det kun batteriet, eller må jeg få kjørt en diagnose? (Har blitt mye småkjøring i det siste)

(2008 mod, 160 000km)

Endret av bushdoctor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt batteri og god lading er alfa og omega på disse bilene, og du bør være sikker på at alt er på stell der før du bruker særlig med ressurser på videre feilsøking.

 

At den er tungstartet i kulde kan både være batteriet, men også glødeplugger som begynner å bli modne for utskiftning. :)

 

Du kan jo begynne med å forsøke å lade batteriet og se om de gir noen bedring, eventuelt bytte batteri. Om det er noen år gammelt, så har det sannsynligvis passert middagshøyden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig batteri skal vel normalt ikke resultere i Engine system fault eller krabbemodus. Høres for meg ut til å være noe annet, sikrest å få lest av feilkoder. Special program off får jeg også noen ganger og det mener jeg skyldes at batteriet faller under en, for D3, terskelverdi på spenningen. Batteriet gjør en dipp under f.eks 11,5v i startøyeblikket. Den forsvinner med nok strøm/godt batteri, men Engine fault er nok noe annet.  Er EGR skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...