Gå til innhold

D3 feilmelding Engine system fault


bardemil

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte brukt D3 i høst og har nå fått første varige feilmelding. Hadde tilsvarende for noen dager siden som forsvant med en restart av motor og tenning av. Noen i nærheten av Lillestrøm med diagnoseutstyr som kan lese av? Noen mulighet for å få lest ut kode i displayet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2008 modell som har gått 110000 km. Egr byttet på 75000, nå har meldingen blitt borte, men har gul motorvarmer lysende. I løpet av dagen har det vært feil på terrengprogrammene og redusert motorkraft, nødmodus ved flere anledninger. Nå er det bare lysende lampe. Målte 12,4 volt på batteriet, ladespenning på 14,4 og normal respons på gass og gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sving innom Strømmen bil på sagdalen - Kenneth kan D3 og har det som skal til for å lese av alle mulige feil.

jeg fikk problemer med terrengmodus når luftkompressor begynte å krangle til orientering. Gul motorvarmer...? det er ikke den lampa helt til venstre? Da er det i tilfelle noe med dempere/ luftbelger/ kompressor.

Når min intercoolerslange sprakk ga den kun utslag på motorfeil/ rett i nødmodus ikke trøbbel med terrengprogrammene. Jeg har 09 modell 220 000 på telleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet. Kom ved pådrag. Bilen fikk engine fault og gikk fra tid til annen i nødmodus.

Etter feilsøking fant jeg et hull i intercooler. Grei jobb å bytte selv, og dyr er den heller ikke over dammen.

 

Det kan også være slangene som nevnt over.

 

Du kan vel også prøve å rense MAF? Husker jeg forsøkte det etter anbefaling her på samme symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet. Kom ved pådrag. Bilen fikk engine fault og gikk fra tid til annen i nødmodus.

Etter feilsøking fant jeg et hull i intercooler. Grei jobb å bytte selv, og dyr er den heller ikke over dammen.

 

Det kan også være slangene som nevnt over.

 

Du kan vel også prøve å rense MAF? Husker jeg forsøkte det etter anbefaling her på samme symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få renset MAF-sensor som nevnt over her, sjekk at EGR ikke er full av grafs, og dobbeltsjekk at batteri og lading er i vater. Er nok redd for at problemene kommer til å dukke opp igjen. En diagnose kan kanskje gi deg litt output på historiske feil, så det kan hende at du får vite hva som gjorde at du får vite hva som førte til feilene opprinnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du rense MAF ? den sitte rett etter filter, og jeg har aldri hørt om behov for rensing.

 

Om du mener MAP sensor som sitte på toppen av motor på throttlehus er det en annet sak.

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic64159.html?highlight=Map

 

Les feilkode og så begyenne med behandling av pasienten.

 

Ble litt feil å bytte motor for at en lyspære er gåen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket av map sensor, litt olje og sot, men så ut til å være åpent inn til føreren. Fortsatt ingen nye feilmeldinger og respons som vanlig. Eneste som krangler nå er ryggesensor. Jeg hører tikkelyd fra alle fire bak, de er rene utvendig. Likevel så piper den som om det står noe i veien. Vil ledningsbrudd kunne gi falskt positivt signal? Det er jo tilsynelatende liv i alle sensorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du rense MAF ? den sitte rett etter filter, og jeg har aldri hørt om behov for rensing.

 

Om du mener MAP sensor som sitte på toppen av motor på throttlehus er det en annet sak.

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic64159.html?highlight=Map

 

Les feilkode og så begyenne med behandling av pasienten.

 

Ble litt feil å bytte motor for at en lyspære er gåen.

 

 

Godt sagt... ;)

 

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørket av map sensor, litt olje og sot, men så ut til å være åpent inn til føreren. Fortsatt ingen nye feilmeldinger og respons som vanlig. Eneste som krangler nå er ryggesensor. Jeg hører tikkelyd fra alle fire bak, de er rene utvendig. Likevel så piper den som om det står noe i veien. Vil ledningsbrudd kunne gi falskt positivt signal? Det er jo tilsynelatende liv i alle sensorene.

 

Fukt + ledningsbrudd.... Har et sånt som kommer og går på MrFree sin ytterste høyre foran. Sålenge han får stå i garasjen er det "nesten aldri" et problem siden han tåler en god regnsprut fremdeles. Det er bare når dett er "gjennomvått over lengre tid" den oppstår.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk på baksiden, om sensoren faktisk står i hullet. Det gjorde den ikke på min ytre høyre. Den hadde splittet seg midt på, og selve øyet lå og stirret i fangerplasten. Og ja, den så helt fin ut utenfra.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom vel etter en runde med vaskebøtta. Bilen står i garasjen nå, så får plukke av bakfangeren og ta en titt. Hvor er det mest nærliggende å ha brudd?

Diagnose forteller som regel mye, jeg hadde gåen sensor så da hylte det umiddelbart når jeg satte den i R, diagnose sa hvilken det var.

Ellers så har jeg jo lest at brudd i ledningsnettet bak og foran i fangerene ikke er uvanlig.

Plages også i kone bilen at en sensor eller noe annet tuller ved mye fuktighet. Så vil ta diagnose her og før jeg begynner å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom vel etter en runde med vaskebøtta. Bilen står i garasjen nå, så får plukke av bakfangeren og ta en titt. Hvor er det mest nærliggende å ha brudd?

 

Det beste er å få lest ut en diagnose siden du har 8 å velge imellom (4 om du klarer å høre på lyden om det er foran eller bak feilen er.... ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...