Gå til innhold

Sette Gelendewagon akslinger på Defender.


Anbefalte innlegg

Sperra er en integrert del av differensialen. Hva er det som gør GW sperra så god?

 

Bakakselen på GW har vel diffen i midten. I kombinasjon med LR girkasser gir det en snodig vinkel på bakre mellomaksel.

Utvekslingen på GW og LR aksel er ikke lik.

Sporvidden på GW akslene er større.

Uoriginale aksle gjør at du må få det godkjent av biltilsynet.

 

Tror du får bedre uttelling av å bruke tid og energi på å oppgradere med en solid Defender diffsperre og noen solide stikkaksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at gode dekk har mye å si, jeg har uten sperrer og satt ikke så mye fast som jeg trodde at jeg skulle gjøre, dette var da med 35''
Men sperre er på ønskelista, og da luftsperrer ;)
Har Luft på P38 bak men den er ikke testa enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode dekk gjør også mye.

 

Øke akselvandringen med lengre dempere og fjærer gjør også underverker.

 

Men jeg kjente en fyr engang som hadde nesten 400hk i en Chevy 350 montert i Willys Jeep ramme og med GD akslinger mer sperrer. Han hadde også brukt MB-fordelingskassen (som vel er Steyr-Puch) Og med 44-tommers mud terrain var dette en morsom bil å sitte på med på Trandum. Eieren var veldig fornøyd med GD-akslingene, de tålte mye juling. Så ideen til trådstarter er slett ikke dårlig. Og de GD-ene ruster jo så hardt at det snart er bare akslingene igjen på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips.

Har sitti på i GW, først prøvde han opp en bakke uten sperrer, kun reduksjon, satt fast, satt inn diffsperrene, sleit ikke i det heletatt.

 

Da hadde jeg også fått den fordelen av at jeg trenger kun kjettinger på ett bakhjul.

 

Men får slå av meg GW aksler da.... Synd, for trur det hadde vært en billigere løsning enn abs- sperrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket deleprisene på akseldeler til GW?

 

Vet at noen av mine bekjente kjøper hel delebil, da feks mellomakselen er svindyr..

Skal du bytte, hadde jeg satt på portalaksler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler veier fører til rom.

Lite pendling og sperrer, som både GW og nyere LR benytter seg av, er en variant.

Mye pendling og åpne differ; som eldre LR benytter seg av, fungerer også. Her er man avhengig av å ha gode, myke fjører, som gir levelig fleks. For store dekk blir bare tull, da må man begrense fleksen for mye.

Stiv bil, og store dekk, med lavt trykk som flekser er en annen mulighet. Arcticbilene benytter seg av dette, gjerne i kombinasjon med sperrer.

 

Lite fleks, stive dekk og stive fjører var en variant som også var vanlig, spesielt før. Seriebilene var det beste eksemplet på dette. Exmil med oppgradert fjøring, var verst. Det kan forbedres ved å velge parabolske ( progressive ) fjører, eller mykere fjørpakker generelt.

 

Generelt sett så kommer man svært langt uavhengig av hvilken " teknologi " man vil satse på, men kjørestilen må tilpasses den bilen man har. Stiv bil med lite vandring gir generelt en ganske aggresiv kjørestil, som fort kan gå utover både bil og passasjerer. Jeg orker ikke denne kjørestilen, og velger dermed helt andre kjøredoninger, men at det ene nødvendigvis er BEDRE enn noe annet, går jeg ikke med på. Annerledes er vel det mest korrekte begrepet.

 

Og ja, har hatt både en haug GW, Seriebiler, Jeeper, Suzuki, Lada og en hel masse andre rare biler som er testet ut i skogen og alle har sine fordeler, og ulemper. En av de bilene jeg har kjørt desidert hardest med, var en kort, hvit Mercedes 230GE. Den hadde faktisk heller ikke sperrer, men kom likevel omtrent fram overalt. Mulig det hadde med kjørestil å gjøre...

 

Sjekk akselvandringa på Jeepen på bildet. Helt original bil, på 31" dekk. Kjørte fra svært mange biler med mye større dekk:

10014640_10152263731249339_2068368601_n.jpg

 

Også greit med fleks, men her hjelper elektroniske støttehjul til når ting blir for ugreit. Sålenge bilen har moment ( beveger seg forover fungerer dette veldig fint )

14324189_10153779264757797_7255505485975042168_o.jpg

 

Annen variant igjen. Her har bilen tilsynelatende grei fleks, men fjøroppsettet på denne var så stivt at den var totalt ubrukelig uten sperrene inne når den ikke var lastet som på bildet:

73886_490892251534_7522983_n.jpg

 

Siste varianten; som gjerne assosieres med dårlig grep, dårlig fleks samt ingen sperre.

( med sperre mente jeg bilen altså, men sjåføren burde også hatt litt sperre akkurat i det det bildet ble tatt )
Uansett - kjørestilen er ofte assosiert med dårlig grep mot underlagt, ta fart og sats bilen:

21965_246134546534_1123059_n.jpg

 

 

Generelt syns jeg det er mange som kunne ha godt av å øve på å redusere lufttrykket. Generelt tåler offroaddekk MYE mindre luft enn mange er klar over, når folk sier " de har tappet ned til ca 1,5 bar " så er fortsatt dekka steinharde etter mine begreper. Et litt godt dimensjonert offroaddekk i 31-32-33" størrelse tåler fort ned mot 1 bar og under det også ( selvsagt avhengig av kjøreområde, biltyngde, type dekk, størrelse osv ) men jeg har nå drivi med diverse snål kjøring i endel år, og har til nå bare vraket ett eneste dekk. Det var på det bildet av D2`en litt lengre opp, da dekket kom i knipe og ble gjennomhullet av en grein eller en kvist. Uansett - mange kan jobbe med å finne riktige dekk og luftkombinasjoner før de begynner se etter sperre. MUD dekk gir generelt en mye mer skånsom kjørestil enn AT dekk, siden grepet er bedre, da slipper man satse så til de grader.... Iaf for egen del....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket deleprisene på akseldeler til GW?

 

Vet at noen av mine bekjente kjøper hel delebil, da feks mellomakselen er svindyr..

Skal du bytte, hadde jeg satt på portalaksler ;)

 

Da burde de undersøke hva pokker de driver med tror jeg:

jeg har kastet en bråte mellomaksler til GW, ingen gidder ta imot for en slant og ingenting en gang. Unicardan overhaler disse for en tusing eller noe sånt, så dette er bare myten om de ekstreme GW prisene som LR folk liker å gjenta og gjenta og gjenta i det uendelige en gang til.

 

Jeg har litt problemer med å se at en mellomaksel som har sitti på en bil i 35 år, koster 7000kr ny når den må fornyes også jeg da. Men som sagt, overhaling på spesialverksted går helt fint.

Unicardan har forresten også bygd etpar litt sære mellomaksler for meg. Aksel fra GW, påmontert flens fra sprinter og noe annet rart jeg ikke husker lengre, ikke kostet det voldsomt mye heller. Flinke folk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke lage noen stil her, men vil gjerne få understreke Joker`n poeng om mindre luft i dekka.

Jeg har selv hatt mange, til tider rare, biler, og kjørt offroad med, og kjørt i mange år. Likevel så glemmer jeg å tappe ned dekka nok.

Forrige helg, 4/3, så hadde vi årsmøte med snøkjøring, hvor jeg med min V8 OneTen ikke kom noe sted, før jeg turte å tappe meg ned på 2-3psi....da kjørte jeg nesten overalt, og dette på 235/85-16 hjul.

 

Når Joker`n nå kommenterte dette med lufttrykk, så kom til å tenke på når jeg var på det mest aktive, så hadde jeg mellom 6-8 psi foran, og 4-6 psi bak på Def 110 på sommer føre. På vinteren så har jeg kjørt helt fra lufttomt til opp mot 3-4 psi. Jeg har kjørt mest på 285/75-16.

Jeg hadde en stund ekte Simex Exstreme Trekker 35/10,5-15, de kjørte jeg med rundt 5 psi. Men de var forferdelige på snø :D

 

Det fantastiske med originale LR felger, er at de har gode kanter inne i felgen, som gjør at det skal mye til før man kjører dekket av....men selvsagt, det kan skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land rover akslinger fungerer utmerket. Men de kan gjøres bedre ved å montere sperrer.

Kjetting er en uting og evnt kun nødvendig der hvor det er is.

Der vi kjørte i helgen var det absolutt ikke behov for kjetting, men lite luft.

Snø kjøring må en tørre gå ned på luftnivået. 10 psi og aller helst 4-5 psi.

Monter inn en aschcroft sperre eller arb i bakakslingen. Fordel med aschcroft er at du kjøper komplett diff og putter inn, slipper å styre med tilpasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Geländewagen og ville heller gjort det motsatt, satt LR-aksler på Geländewagen, hvis ikke akslene dine er i veldig god stand.

Hvorfor det? Jo, jeg har overhalt en foraksel til G-vogn. Det er grisete, klinete, langt fra enkelt og dyrt - JA, DYRT :) .

Det er heller ikke mulig å bytte pokaler, så hvis de er dårlige, da annen bedre eller ny akselhylse løsningen.

Defender har bedre bremser, billigere (tilnærmet gratis deler) og holder bra ved litt omtanke.

 

Sperrer er oppskrytt og krever mye av sjåfør. Lite luft, som joker skriver, og myk fjæring er det som skal til + kjørevett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste linja der, om at sperrer er oppskrytt drar jeg sterkt i tvil.... hva skal du med myke fjører i sukkersnø? Det blir det samme som å si at fremkommelighet med 2wd er like bra som 4wd opp en bratt bakke på vinterføret.

 

Min erfaring er at en sperre på en 4wd uavhengig om den sitter foran eller bak, eller på uansett bilmerke er som å veksle fra 2wd til 4wd på nytt en gang til.

 

Personlig bør man ha minst baksperre for å ha nok friksjon mot underlaget og for å holde en lav og mere kontrollert fart i terrenget. Har sett nok biler uten akselsperrer som graver seg tomt for underlag ved litt ujevnt underlag og motkjøring hvis farten blir for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er førers manglende kunnskap om bilens begrensninger som gjør at de sitter fast når de ikke vil.

Men vi er alle forskjellige,ikke minst lyster og kjørestiler, så da graver noen hull,

noen kjører i filler,noen wincher,noen kjører rundt,noen winches,osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da uansett vært billigere å montere sperre på LR-akslinger enn å bytte til GW akslinger?

 

Jeg kjenner to brødre som hadde hver sin 70-tall Range Rover. De lånte en GW for prøvetur og skled med to hjul i grøfta på heftig snøføre.

Selv med sperrer balet de veldig for å komme seg opp på veien igjen. For med sperrer vil en bil mest rett frem. Eller rett tilbake. Å svinge er ikke yndlingsmansøveren til en bil som har sperrene innkoblet. Og uten sperrer hadde GW-en for lite fleksibelt understell til å komme seg opp av grøfta. Etterpå hentet de en Range Rover og kjørte ned i samme grøfta. Og rett opp igjen uten problemer.

 

De fleste tror at GW har sperrer originalt, men det er ikke riktig. Saken er at GW er såpass ræva offroad at importøren anbefalte alle kundene å bestille biler med sperrer. Derfor har de aller, aller fleste GW-er i Norge sperre. I utlandet er det så som så om en GW har sperrer eller ikke. Norge er vel for øvrig det landet hvor GW ble mest populær. I forhold til folketall er det vel her det er solgt flest av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde GE i 12 år. Jeg kjørte i skauen noen ganger til husbruk, ved og sånt, men det var ikke noe jeg traktet etter. Stiv og humpete i terreng. Den var derimot helt OK på vei.

 

Land Rover er en glede både i terreng og på vei ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Diffsperre er kjekt å ha, men spørsmålet blir vel like mye ett kostnads-spørsmål??

 

Det billigste blir vel Ashcroft sin TrueTrac versjon, som jeg ikke har noen som helst erfaring med men har høye tanker om.

(I og med at jeg har en 88 med Detroit TrueTrac i begge ender og den står ikke fast noe sted...)

Har og en 110 med Ashcroft luftsperre framme og bak. Kjekt å ha, men kombinert med "noe" oppskremt motor og tung pedalføring har det kostet meg "noen" stikkakslinger og cv-ledd. Husk at om du bare har feste på ett hjul, så er det kun en stikkaksling som drar bilen fremover...

Og 35" hjul med grovt mønster er ikke snille med stikkakslingene når det glipper og tar tak igjen...

Her tror jeg TrueTrac er "snillere" med stikkakslingene da den aldri låser helt og ikke sjokker stikkakslingene slik sperra gjør...

 

Jeg er hundre prosent enig i de som har uttalt seg om å slippe ut luft. Jeg kjører selv med 1bar framme og 0,8bar bak når jeg skal ut og lufte bilen. Har ikke hatt problemer med det, enda.... Utrolig hva forskjell det gjør på fremdriften å gå fra 1,5bar og ned til 1bar.

På/i løs snø kan man slippe det enda lenger ned, men bruk av fornuft anbefales..

Men man må jo kjøre med prossessoren innkoblet, ikke dundre over stokk og stein i full fart....

 

Om du fremdeles er stemt for GW aksler, så vil aksler fra GW 463 kunne brukes. GW 463 transfer har samme rotasjonsretning som Land Rover transferkassa. GW 460 derimot, der roterer mellomakslingene hver sin vei..

GW akslingene er også mye kraftigere enn LR sine, så om de er i god stand vil de være "fit and forget".

Jeg har ingen erfaring med dem men har vært inn på samme tanken da jeg sliter med å få drivverket til å tåle motoren/kjørestilen min...

Avhengig av pris på GW akslingene tror jeg du kommer best utav det med Ashcroft sin TrueTrac-kopi, gode dekk med "rett" lufttrykk,

og ikke minst en fornuftig kjørestil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...