Gå til innhold

Lav klutsj pedal - lekker væske


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

Synes klutsj pedalen på min 99 modell (Td5) har blitt veldig lav de siste dagene og når jeg åpner for å sjekke nivå i tanken er det....tomt ! :o

Er det muligheter for at det kan være så enkelt som å å stramme opp noe her eller er det bare å instille seg på bytte av slave eller master alt etter hvor det lekker ?

Veldig passende at dette kommer når det er kaldt og nettopp har snødd 50 cm...

 

Forresten noen som vet hva slags væske som skal på klutsj ?

Endret av Kristian Kvart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig nøye med Dottene på Deffer mm..

X-mil derimot.

Fyll tanken og luft i vei.

 

Sjekk om clutchpedalen er fuktig langs armen opp mot torpedoen.

Er det også våt bremsevæskeflekk på matta så er masteren død.

Da slipper du å beføle armen oppover.

Mest vanlig med lekkasje på master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vått på matta, men det er litt væske høyere opp på armen så da er det vel bare å mannne seg opp til bytte av master.

EWS er tom og får ikke inn på to uker så jeg får se etter alternativer eller fylle på og holde litt ekstra øye med nivået.

 

Hva er lettest, av med skjermen eller ut med bremse master ?

Eller går det uten noen av delene med litt knot og banning og slanke kontorhender ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningen på tube bør være av typen som ikke limer for godt.

Jeg har brukt mye lenger tid på å få løs fastlimt pedalverk enn hele jobben på andre biler.

Er du usikker på limeegenskapene kan du legge pakningsmasse på pedalverket og

smøre anlegget på torpedoen med olje eller fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel heller dollar enn pund som var prisen. Det jeg egentlig var ute etter, er om jeg kan gjenbruke den gamle eller jeg bør kjøpe ny. Tror også det er vanskelig med sement, både å legge og senere fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenbruk av gml pakning går fint.

Slenger den ved montering kan du sementere den fast på pedalverket.

Så lenge du kliner sementen på "løs"delen er det lettere å fjerne enn i et trangt motorrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, høres bra ut. Følger prosedyren som beskrives, tar til og med hull i forskjermen. Ser at Haynes sier pakningen på torpedoveggen også bør skiftes, siden den ikke følger med ny master cylinder kan vel også denne brukes på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil fra -02 og 200.000km har jeg byttet en gang.

Ser det er svart væske og regner med et skift om ikke alt for lenge.

Da synes jeg det blir litt overkill med hulltaking.

Men vi er alle forskjellige og det bærer jo bilene våre preg av etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, høres bra ut. Følger prosedyren som beskrives, tar til og med hull i forskjermen. Ser at Haynes sier pakningen på torpedoveggen også bør skiftes, siden den ikke følger med ny master cylinder kan vel også denne brukes på nytt.

Syntes det hørtes voldsomt ut da.. Jeg skifta uten å demontere noe annet enn panseret, for bedre plass..

 

Ta med en kompis/kona, så kan en skru og en holde imot..

 

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=84520&view=&hl=&fromsearch=1

 

Skulle du allikevel ta ut et hull, så blir saken meeget enkel neste gang du må skifte!?

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort det på verksted. Ble ført 3 t på jobben inkl etterkontroll EU (kikke på dørhengsler). 1150 kr i deler inkl bremsevæske og moms. Dørhengslene tok jeg selv og sparte 15.000,-. Plundrete nok jobb det og.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen ganger kan et verksted være en god løsning?

Når det gjelder pakningen mellom torpedo og master, så ville jeg brukt pakning som kan skiftes ut. Sikkert noe herk å få av hvis alt blir "limt". Samtidig så er det jo ok hvis det skulle dryppe inn noen dråper bremsevæske der, for da blir det jo lettere å stille diagnosen ifm feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå jeg klarte det med mine armer som er litt røsligere enn låra til blogger-Sophie Elise :-P, tror jeg at du også får til dette, Kristian.

Kan ikke huske at jeg måtte fjerne noe annet enn det som var direkte i veien. Men fikk litt hjelp av en kompis, så du får holde Kasper hjemme en lørdag, så ordner dere dette.

Jeg byttet begge pumpene samtidig (litt knot m slaven, siden den helst krever at eksos løsnes/tas vekk under operasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Synes hullete skjermer antyder en amatør som har skrudd.

Men det er nå min private oppfatning.

Synes resultatet ble bra, kommer lett til med str. 11 i monteringshansker.

IMG_0044.JPG

IMG_0043.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...