Gå til innhold

Et lite D3 prosjekt


Hanslr

Anbefalte innlegg

Behovet for større bil meldte seg, og etter prøvekjøring av en D3 var jeg merell eller mindre solgt.

Kjøpte en noe slitt 2006 mod som akkurat har bikket 300' på telleren. Med tanke på et prosjekt.

 

 

Bilen har vært svart, hellakkert rød, og nå var det tid for enda en ny farge.

IMG_20170201_235945.png

IMG_20170322_150556.jpg

Endret av Hanslr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahninspirerte greierIMG_20170121_133041.jpg

 

Kapping av skjermer

IMG_20170209_221440.jpg

IMG_20170210_211530.jpg

 

IMG_20170304_001550.jpgIMG_20170304_001515.jpg

 

Står igjen montering av frontfanger. Litt div detaljer innvendig pluss montering av D4 interiør.

Kjøpt servicekit som må utføres, og asap bestilling av register/oljepumpe. Bedre føre var. Rust på bremserør bak, epb virker ikke, og trenger nye bremser rundt.

Stort sett standardgreier :)

Endret av Hanslr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke så mye har skjedd, fikk satt inn baksete og godkjent den som syvseter to dager før den kom på klippelisten :s

Har tatt en service på den, og skiftet bremser osv. Venter på hjullager som må skiftes, og bremserør må skiftes før jeg prøver meg på pkk.

 

Har bestilt bryterpanel og ledningsnett til førersetet fra RHD bil. Håper å få koblet opp setene på ei grei måte da, uten å kødde med memoryfunksjonen.

 

Ikke så lett å finne tid til bilen alltid, prøver å ta noen bilder når jeg er mer ferdig utvendig og innvendig.

IMG_20170428_221517.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne fått fasongen litt bedre på de, men ble litt hastverk. Ble noen timer ja.

 

Importert over hvor god bilen er å kjøre, med 300'km på telleren. Får håpe den har noen gode år igjen ved rett vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk tatt resten av bremsegreiene i dag.IMG_20170527_184902.jpg

Skiver klosser og bånd.

IMG_20170527_184951.jpg

Epb boksen tilbakestilt, den satt løst i braketten så den måtte av. Fastrustet drit. Nye gummiputer/fester.

IMG_20170527_184915.jpg

Rotet litt og.

IMG_20170527_184938.jpg

Ferdig, med fungerende håndbrekk for første gang i mitt eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

IMG_20170807_212118.jpg

 

IMG_20170729_165952.jpg

 

Det er litt å gjøre på en gammel bil, men blir dårlig med bilder underveis.

Skiftet alle væsker på bilen.

Stålbunnpanne på automatkasse.

Oljepumpe, vannpumpe, regreim osv

2x drivledd, 3x hjullager, bremseskjold og foringer/armer bak.

Reparert 2 dørlåser/låsekasser.

Kupévifte.

Montert webasto controller fra BAS.

Prøvd å få webasto opp å gå igjen.

Fått montert lange rails, satt inn kjøleboksen og endelig

fått inn D4 framsetene.

 

Ett år med D3.

Hva blir det neste.... :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Lite aktivitet her, men det dulles og dalles med bilen ca hver uke :lol:

 

IMG_20190504_163651.jpg

 

 

Lakkering av sommerfelger

IMG_20190503_094501.jpg

 

 

Merket ikke mye av det, men visste mellomakselopphenget var dårlig. Når jeg sjekket  det hang det knapt fast, så ny aksling ble bestilt. GKN selvfølgelig:rolleyes:

IMG_20190408_215213.jpg

 

 

Har også fått fullført hjulopphenget i løpet av vinteren, så nå er alle 8 bærearmer, styrestag, arb foringer, hjullagere osv skiftet. Bør slippe å tenke så mye på det en stund da :D skifting av dempere blir vel det neste.

IMG_20180928_192434.jpg

 

 

Håndbrekket laget mye hodebry for meg, en feilkode på force sensor I EPB modulen. Håndbrekket virket ikke i det hele tatt. De fleste mente det var problemer med ledningsnett. Google søk ga ett treff, og han hadde ikke funnet selve feilen. Bare skiftet hele modulen. Å skifte en del til 7000,- uten å vite hvorfor...det gjør alt for vondt. Gikk systematisk gjennom alle ledninger, målte spenning. Målte gjennomgang i ledninger, sjekket Canbus signal. Fant ingen feil. Endte opp med å demontere EPB modulen, plukket den i fillebiter i håp om å finne synlig/målbar feil. Etter mye om og men splittet jeg selve force sensoren inni EPB modulen, og med litt riving i flexkabelen fant jeg et brudd i den. To av lederne var gått helt av. Med hjelp av en loddekyndig kompis ble det reparert og forsterket. Byttet også drevsatsen før jeg monterte igjen. Penger vel spartB) (brukes selvfølgelig på andre deler, hehe)

IMG_20181210_211649_HDR.jpg

received_2304685626419027.jpeg

received_266103157411168.jpeg

 

 

Siste innsats var ny plate under dieseltank. Den gamle var det lite håp for. Kanskje jeg kunne solgt den til Kims:lol:

 

Bilen fikk samtidig en real omgang med Fluid Film. Tenkt på det lenge, men greit å få unnagjort planlagt skruing først. For det er absolutt noe griseri.:unsure:

IMG_20190516_223803.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ille, egentlig er det bare deleskift. Kjøpte et kitt fra eBay med baklykter, komplett støtfanger, grill osv. Alt var av god kvalitet bortsett fra tåkelys. De skiftet jeg nylig ut.

 

Fant og en grei pris på nye xenon lykter fra eBay. Framskjermer er vel lettere å kjøpe noen fra D4, men lommeboka var allerede presset :lol: 

En ekstra ledning til DRL med rele på så virker de på autofunksjonen etter å ha deaktivert Scandinavian lights i BCM.

3 minutter siden, motom skrev:

My flott arbeid her! Moro og se en D3 bli så godt tatt vare på!

Takk takk. Hadde vel lyst på en D4, men priser på 5-700k virker avskrekkende :lol:

Lettere å fordele litt oppgraderinger og vedlikeholdskostnader utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk gjort litt bortkastet arbeid her om dagen og:blink:

Er ikke fornøyd med styringa på bilen, så tenkte at nedre styreledd var en grei ting å utbedre, men leddet på bilen var forsåvidt helt fint. Lurer på om det kanskje har vært byttet tidligere utifra tilstand. Hadde på forhånd fått "lånt" en brukt nedre rattaksling, og byttet u-leddet i denne.

 

IMG_20190607_174739.jpg

 

Klinket det nye leddet fast

IMG_20190607_174720.jpg

 

Og litt rustprimer

IMG_20190607_175605.jpg

 

Det utgjorde dessverre ingen forskjell, så vurderer om det blir en ny tannstang etterhvert. Det er en liten slakk, som jeg gjerne skulle vært foruten:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

IMG_20190628_004022.jpg

Disse ga mer motstand enn ventet, spesielt bak. 4 muttere måtte slipes vekk. Og plass er ikke en luksus man har på dempertoppene. 

 

Litt komisk at de nye demperne har slipemerker på alle steder som de gamle har LR logo. Kunne skimte "den grønne oval" på noen av stedene. 

 

Kjørefølelsen ble en helt annen, før kjentes den ut som en bil med kappede fjører:lol: Nå ble det litt mer luftpute :wub:

Endret av Hanslr
Tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...