Gå til innhold

Elvehundre

Anbefalte innlegg

I dag var Henry's garage åpen for sønnen. Og den Amrikanske pasienten fikk en gjennomgang og litt pleie.

Det ble enda mer tid til overs så da fikk jeg lakket deksler til Africa Twinen og nå begynner det å komme seg så langt at man kan begynne montering. ? Endelig etter ett og ett halvt år uten tohjuling er det godt å tenke på at jeg snart er på veien igjen. (Bilder kommer)

Er veldig glad man har tilgjengelig verksted å jobbe i. Gjør det enkeltmåmbruke tid på å lære kjøretøyene å kjenne. ☺️

Fikk også kjørt LIghtweight og det er alltid en glede. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har lørdag blitt tilbrakt i Henry's Garage.

Det var rene familie treffet der oppe, da min bror også var oppe med ALLUT'en og Elvehundre gikk rundt som veileder og oppsyns mann.

 

Det ble skrudd og lakket på forskjellige kjøretøy. Africa Twinen har fått ett nytt lag med lakk og ny farge. En kjent farge i Henry's Garage, grønn.

Er det en ting undertegnede ikke kan så er det å lakkere, men det gjøres forsøk med varierende suksess.

 

Den amerikanse pasienten fikk behandling og starteren ble demontert og skal nå testes for å sjekkes etter alle kunstens regler. Elvehundre har og er en god bidragsyter for å då dette i orden.

 

 

 

 

16296007_1344630872254213_13995791_n.jpg

16395493_1344631025587531_957816932_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flere bilder.

 

 

bildene ble fjernet pga Elvehundre ville ikke ha bilder i vinkler.

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har det vært noen dager og kvelder med skruing og lakkering. Og er det en ting jeg ikke kan så er det lakering. Ikke går det fort og ikke blir det no bra heller :P Snart er jeg forhåpentligvis klar for MC sesongen. (burde bli hel års motorsykklist)

 

Uansett så har den amerikanske pasientene fått innstalert en ny overhalt starter, og da forsvant lade feil og ikke minst start vanskene. Nå er det PKK så åpnes slags boden og det skal bort. Har ett ønske om en Land Rover/ Range Rover men tror nok at jeg blir raskt ett hode kortere hvis jeg kommer med en slik nå :D Takk Elvehundre (pappa) for teknisk rådgivning og mekanisk inspirasjon ( og for ett ønske om LR eller RR, Ligger i blodet. ;) )

 

 

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Guttorm. Men jeg sliter også med å kopiere i den versjonen forumet er i nå, har ikke fått til å kopiere inn tekst på lange tider.

 

 

 

tror jeg vet hvorfor; det er av en eller anen grunn ikke likegyldig hvor i feltet du prøver å lime inn tekst; en må være på samme linje som cursor for at det skal funke med høyreklikk og lim inn. Snodig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da vart det noen dager med skruing og montering av deler på mc'en og litt lett vedlikehold av en EU godkjent Anerkianske pasienten. Deilig å være ferdig med den og nå er den til salgs.?

 

Motorsykkelen begynner å ta form igjen. Har fått montert på nye blinklyss foran, måte ha nytt relle og bøyd til fronten etter kollisjonen i 2015.

Den er ferdig lakert i Henry's Garage sine farger Grønn og litt svart. ??

Støtte på litt el. utfordringer så ser frem til å få bistand til det, fundere på om det er enten ett gammelt barteri eller om det er en hovedsikkring som slår ut starterene og all annen strøm. ?

Men det er deilig å kunne kose seg med å skru og se fremgang og ikke ha ett press annet en det man lager selv.

 

Fikk laget meg noen braket fester til veltebøljen i aluminium som en test, så får jeg se om jeg lager de i stål seinere, hvis det fungerer som jeg har tenkt.

 

God påske.

 

Adventure aka Vangseng Jr.

Bilder fra litt jobb

IMG_1427.JPG

IMG_1428.JPG

IMG_1432.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det så vil vel 7 ave maria og mange mil langs veien veie opp for det?

 

Det er ikke en gjenstand for utstillinger men for eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har jo hørt om og lest om slike "barn find" som folk kaller det. Dersom jeg har funnet noe i en låve eller garasje eller kjeller har det gjerne vært oppgitte prosjekt som er plukket i deler og enkle å frakte hjem ettersom ALT befinner seg i plastposer og pappesker.

 

Nå har jeg gjennom maaaange år lett etter en motorsykkel fra rundt andre verdenskrig, eller med det rette stuket fra 30- 40-tallet. I forbindelse med fanging av deler til mc på bildene over her så traff jeg en fyr på et veterantreff sist sommer. Nevnte det for han at jeg hadde lyst på en slik type sykkel, og fikk noen tips.

 

Etter en fisketur på Mørekysten i fjor sommer og på tur hjemover sendte jeg en melding og fikk positivt svar på at mannen var hjemme, det var bare å kjøre innom. Og der fant jeg sykkelen nedenfor, så noen uker senere var jeg på ny tur og denne gang hadde jeg med tilhenger.

 

Brukt fra 1951 til 1963 da den sluttet å lade, ble deretter satt bort og sto lagret inntil jeg fant den sist sommer. Står nå i kjelleren hjemme hos meg.

 

Det kaller jeg "Låvefunn" ^_^.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

som i går fikk forhjulslåsing på en annen mc mens jeg var ute og kjørte. Glad det var jeg som kjørte og ikke en sønn eller noen andre jeg hadde lånt bort sykkel til. Selsom opplevelse, men man må jo i grunnen prøve litt av hvert. Det praktiske med det hele var at dette skjedde ikke så langt fr verkstedet mitt, så jeg kunne trille bort dit etter at hjulet ble bevegelig igjen. Skulle på tur og kjører ofte den veien nedover til Sverige. Pleier å si: "jeg hadde litt tid til overs og den tiden brukte jeg til ..... osv." ;)

 

Lærte forresten å bøøørne i går, går i grunnen lett med forhjul som knapt går rundt :lol:.

 

18485297_431406307214786_1999518628243504572_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Terje. Har kjøpt wirer og bensinkran og hendler og bremsebånd samt nytt baklys fra Tyskland.

 

Hei Nomis, har ikke problem med spenningsregulatoren på den AT'en. Men har akkurat bestilt ny regulator til en Yamaha vi pusler med.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ikke no problemer med spenningsregulatoren, men jeg må si det er spennende opplevelser likevel.

 

På torsdagen skulle sykkelen være ferig slik at den kunne ta meg til jobb. Hadde vært hos vår lokale rådgiver angåendet styret etc og snakket med han for å få en friskmelding. Planen var å stramme noen skruer på styreholderene så var det tut og kjør. 

Den ene hadde tydeligvis fått seg en smell i krasjen i 2015, så den venstre knakk i gjengene. Flaks at slik skjer nært verkstedet og ikke på tur. 

 

Nye deler er bestilt også deler som har manglet en stund (siden jeg kjøpte den, som speedometerwire etc) så da venter man på en pakke fra CMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering. Blir jo nesten en hygge rapport. Da er den Amerikanske pasienten solgt og alle er fornøyd. Serlig min mentor i mekaniske utfordringer. 

 

Nå veit jeg at det er (av folk rundt meg) menneske bil er ett alternativ å kjøpe for enkelt vedlikehold er enklest, men LR ligger hjertet nærmest. Ja pappa jeg veit hva du sier, nei jeg har ikke kjøpt noe

Nå har delene til Africa queenen min kommet så håper å få den i stand etter Nijmegen marsjen. Og der nede er det mye LR hos våre allierte å se. 

 

Håper jeg snart kan starte min egen prosjekt tråd da fra Telemark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

"Manglende impulskontroll" ifølge venner.

 

Medførte nylig handel av kjøretøy. Usett. Står i en annen del av landet. Motor går rundt, men starter ikke. Ankommer sentrale Østlandet i november en gang.

 

Føler jeg kjenner motoren fra tidligere.

 

Go hælg

hilsen Henry Arnfinn

 

IMG_0130.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble litt mer ryddig i Henry's Garage i dag. Det forsvant en kjær bil, eldste sønnen hentet den. Det var jo han som skulle ha den og nå var tiden for eierskifte kommet. Har mange gode minner med denne bilen, regner med den får en ny tråd her på forumet.

 

Tilhengerfestet ble senket for å tilpasses vanlig tilhenger. Og skulle jeg få låne bilen for tur på f.eks Rudskogen så er det bare 4 bolter for å fjerne plate/tilhengerfeste slik at jeg ikke blir hengende fast på hengerfestet. I tillegg ble det skiftet tilhengerlyskontakt. Og poden lærte å lufte bremser i går, samt regulere bremsebånd. Jeg er jo ingen ekspert på å justere trommelbremser, liker ikke motstand fordi bilen skal rulle lettest mulig. Ny bryter for interiørlyset ble også montert. "Huselektrikkeren" var i vigør flere ganger.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn

DSCN0811.JPG

DSCN0812.JPG

DSCN0813.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, da er LW S 3 tilbake i verksted, nå med nytt navn: Bulken. Og delejakten er i gang. I dag ble det levert en 1994 modell Discovery V8 utenfor verkstedporten, med motor som ikke starter. Min nye turbil, kanskje?

 

Bilder kommer.

 

ønske aill ein fin kveill/natt

hilsen Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discoveryen vil jo ikke starte. Så det er bra "den skadede" kan dytte Discoveryen inn i verkstedet. Mangler sikkert mye i verkstedet, men en ting burde jeg absolutt hatt. En krok støpt fast i gulvet, langt inne. For å hekte vinsjen i, har en liten bærbar vinsj for å henge fast på tilhengerfeste osv. Da kunne jeg vinsjet kjøretøy inn i verksted.

 

En gang tidligere, muligens flere ganger hvis jeg tenker etter, har jeg benyttet krana i taket å trekke inn kjøretøy med. Det er ikke lurt, ender alltid med at jeg står på stige, oppunder taket og skrur kran.

 

Skal jo klare alt selv, og er lite flink til å spørre om hjelp. Det er bra, da blir man kreativ. Så Bulken dytta derfor Discoveryen inn i verksted. La et dekk mellom, henta på lageret. Når jeg nå tenker etter hadde jeg en stabel med brukte dekk rett bak ryggen, som jeg kunne hentet. OK, dytta litt og så ut å snu på rattet og ny dytt og på nytt ut og skru på rattet. Nå står Discovery inne og tiner opp og lader batteriet.

 

Plugg nr 1 er våt, går derfor ut fra at den får bensin.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

DSCN0817.JPG

DSCN0823.JPG

DSCN0825.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk bensin, da startet motoren og gikk en liten stund.

 

Nye plugger, lå "heilt te'fældi" på ekornlageret i kjelleren. Ble montert og da startet motoren og gikk pent.

 

Nå må jeg få hovedlysene til å fungere. Nærlysene gløder.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint vær i dag.

 

Så da har vi vært på tur. Innom offroadparken på Rudskogen også. Traff en medforumist der. Trivelig.

 

Og bilen er bra den. Vibrere litt, men hva kan man vente seg når den har stått i ro en stund.

 

Ønske aill ei go hælg

hilsen

Henry Arnfinn :)

DSCN0847.JPG

DSCN0848.JPG

DSCN0851.JPG

DSCN0853.JPG

DSCN0855.JPG

DSCN0826.JPG

DSCN0827.JPG

DSCN0830.JPG

DSCN0831.JPG

DSCN0832.JPG

DSCN0834.JPG

DSCN0839.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...