Gå til innhold

En P38A med 4.6...


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • Svar 303
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja, det er flott bil til å bare kaste ting inn i.

Bildeler som kom på døra og andre ting som er kjekt å ha.....

Bilde fra ryddinga i går :P:)

 

gallery_15285_840_82073.jpg

 

La opp ny signal-ledning fra Becm til engine fuse box i dag. Venstre vifte kjører nå som normalt med reléstyring. :)

Rød ledning nederst til venstre. Kun lagt enkelt sålangt for test. Blir teipa skikkelig inn på tirsdag.

 

Har også montert inn nybrukt kupévifte på høyresida som jeg vet fungerer. Så da blir det kontroll av resten av koblingsskjema på denne til uka. :)

Skifta også viskermotor m. overføringer. Kjekt med stag som ikke klunker i alle mulig retninger når de går. Kun kosearbeid rett og slett. B)

 

gallery_15285_840_607699.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en kjøretur i dag og fylling av LPG. 5.95 liter'n var ikke ille. ^_^

 

gallery_15285_840_450171.jpg

 

Så et lite spørsmål.

Hva er det som gjør dette mønsteret på panseret ved lette snøfall? Trodde først det var unger som klådde på bilen. Men det har skjedd 3 ganger nå. Uten at det har vært spor i snøen rundt bilen... B)

 

gallery_15285_840_216907.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble tid til litt småarbeid i går. :)

Skifte av vannpumpe, viskose, radiator, ekspansjonstank og fremre tetning på veiva har vært forfallende en stund.

 

Drenering og flushing av kjøleanlegget i 5-6 runder måtte til for å få ut alt grums og blå væske. Ville nå samtidig skifte tilbake til RØD.

Legg merke til olja som ligger nedover akslingen og panhardstaget.

 

gallery_15285_683_2432530.jpg

 

Radiator var overraskende lett å få ut. Ut med to stk skruer på hver side, nederst på radiatoren (som ikke var der) fjerne nedre og øvre slange og dra den rett opp og ut av sporene. Må selvfølgelig ut med kåpa og vifta, som kan være litt prakk om man ikke har verktøy.

 

gallery_15285_683_2298986.jpg

 

Med radiatoren borte er det veldig god plass til å komme til skruene på vannpumpa. (Langt fra nødvendig riktignok.)

 

gallery_15285_683_1979304.jpg

 

Hadde egentlig ikke tenkt å ta fremre veivtetninga nå, men hadde den bak i bilen og tid til å ta den. God plass var det nå da :)

Litt vanskelig å få ut faktisk. Litt trangt mellom veiv og veggen rundt.

 

gallery_15285_683_1805778.jpg

 

Den dårlige tetningen hadde slipt spor i pully'n, så jeg gikk over denne med sandpapir for å glatte den ut. Så får vi se da, om det ble bra nok til å ikke skade den nye tetningen. Ser bra ut enn så lenge i hver fall.

gallery_15285_683_249667.jpg

 

Blåste også gjennom kjølerillene på det som stod igjen for å få ut støv og dritt.

 

gallery_15285_683_831459.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny pumpe på plass. :)

Skiftet også slangene nede på termostaten. Utenom nederst på pumpa da passerformen på den nye var alt for dårlig...

Heldigvis ingen problemer med bolter og fjerning av pakningene på pumpa.

 

gallery_15285_683_1485081.jpg

 

Ny radiator gled fint på plass.

 

gallery_15285_683_1332117.jpg

 

Og på igjen med viftereima. :)

 

gallery_15285_683_1563312.jpg

 

Gikk over lagrene på aggregatene. Dynamoen har litt tørr-ish lyd på hjulet. Slakke og lyd i løpehjulet. Dette har jeg faktisk liggende, men glemte å ta det med.

Servo og kompressor virker bra.

Hadde 2 cm slakke på vannpumpelageret når jeg tok i vifta. Så greit å få dette ut av verden. :)

 

Så stod det kun igjen å skifte av "termostathuset" for å få plass til den nye sensoren.

Det var ikke bare-bare. Måtte fram med gassbrenneren for ikke å knekke den nederste bolten. Noe som ikke var så lett med tanke på oljesølet som lå på vally-gasket...Men det gikk til slutt.

 

Ny del med grønn-type sensor :)

 

gallery_15285_683_1672101.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom vi til punktet hvor jeg var litt kjapp i svingen.

Tenkte jo fort at "kittet" nevnt lengre opp med grønn sensor og ombygginga av vedrørende ledninger gjaldt den sensoren som jeg har knekt. Selve ECU-temp-sensoren. Men det er jo helt feil. Det skjønte jeg etter jeg hadde "klipt bort" den gamle brune kontakten og satt ledningene til den på den grønne. Men da viste tempen ca 40 grader over hva som var normalt. Etter vakuumfylling og opptopping viskte sensoren 132 grader, mens instrumentet viste "midt på." Hadde ikke tid til å koble tilbake dette. Men merka ingenting til dette før jeg skulle starte opp i morges. Det gikk ikke....

Da ble det å skifte tilbake sensoren gitt. Selv om den ikke er 100 % den gamle heller...

 

gallery_15285_683_2090442.jpg

 

Ombygginga gjelder jo såklart instrumenttempsensoren som originalt jordes i seg selv. Pga frostvæske, alu osv blir jordinga litt dårlig. Derfor ble den i 97 (?) skifta ut med grønn sensor og "termostathuset" som jeg har montert, med egen jordledning direkte til motor.

Skal koble opp denne når jeg får ny ecu-temp-sensor i hus. Motorstyringa justerer injector-åpningstiden etter begge sensorene på 95 og 96-modellene, etter hva jeg har skjønt. (på tynn is her. Er bare noe jeg har lest i et annet forum, og har ikke bekrefta med koblingsskjema) Så dette skal i teorien hjelpe på forbruket.

Blir spennende å se.

 

Noe som helt sikkert kommer til å merkes på forbruket er noe jeg har gjort i dag. Tennpluggskifte. :)

 

gallery_15285_683_2668140.jpg

 

De gamle pluggene skal ha vært skifta i sommer av forrige eier. Altså ca 5000 km siden. Noe jeg er litt usikker på ble gjort, eller om han var litt senil om hvilken sommer det var... Et par av pluggene så nesten brent ut. Men alle hadde en riktig farge.

 

Skifta ut til NGK iridiumLPG

 

gallery_15285_683_303759.jpg

 

Det ble som å få ny motor altså. Både på bensin og gass. Men kanskje spesielt gass føles mye sterkere. På hjemveien hadde jeg mye lavere gasspedalen enn hva jeg pleiere å ha. #fornøyd :)

Har ikke gitt full gass på den enda. Blir jo spennende å teste det og.

 

Nå gjenstår det kun skifte av automatkjøler-rør og kanskje kjøler. Styredemper og stab-stagforinger. Så får vi se om diff-beskytteren kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en driftig ung mann, som ikke gir deg uten kamp...flott :)

 

Jeg vil også prøve de lpg pluggene, fult navn takk, slik at jeg kan utføre en ebay jakt. De vil helt sikkert gjøre underverker på min gamle lpg bil også.

NGK BPR6EIX-LPG heter dem (til 4.6 i hvert fall.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra forrige helgs arbeidsøkt ble avglemt ser jeg...

 

Nye stab-stagforinger. :)

Ble en ekstra kjøretur for å "oppleve" kjøreegenskapene til bilen. Ble meget bra.

 

gallery_15285_840_2031906.jpg

 

Ble også ny fremre tetning på fordelerkassen og ny olje på kassa :)

 

Løsnet og et par skruer på motoren for å finne evt lekkasje fra innsuget. Trodde det var varmeren slik som på de nye motorene, men fant fort ut at det faktisk var rift i en slange.

 

gallery_15285_840_915805.jpg

 

Ny slange på pass :)

 

gallery_15285_840_1430747.jpg

Ble en liten generell rens før sammenmontering.

Ble også oppkobling av ny type temp-sensor. Så nå er alt det på stell igjen. Resatt også adapsjonene på motorstyringa slik at de fikk en fresh start med ny motortemp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...