Gå til innhold

"Plentraktoren", -08 L322 TDV8


SveinHa

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 uker senere...

Navigasjonen ga seg for litt siden:

IMG_20161203_152129.jpg

 

DVDen har fått seg noen striper så det er kanskje spilleren som er moden for utskifting. Burde også kjøpt meg en ny plate siden den er fra 2008 men jeg bruker stort sett bare Sygic på telefon/nettbrett for navigasjon så jeg legger ikke store penger ut for å få liv i denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjent etter men ser i Lynx at vanntempen stiger til 90 eller noe sånn og så stopper dieselpumpen. Mens flammen brenner ut stiger tempen til litt over 100 og så stopper FBH. Det hele tar bare noen ganske få minutter og inne i bilen er det helt steinkaldt. Får ta en kikk på pumpen om ikke så alt for lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ikke så veldig imponerende ryggelys så jeg kjøpte meg noen LED pærer. De viste seg å være noen mm for lange så en liten ombygging måtte til:

IMG_20170102_183431.jpg

 

Ble nå noe mer lys, fra 6W halogen til 6W LED bør jo merkes...

 

IMG_20170102_182852 (2).jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Av de problemene jeg ikke hadde regnet med å få da jeg for en gangs skyld kjøpte bil av forhandler var å bli avvist vedrørende reklamasjoner. Dvs. reklamasjonen som sådan er ikke bestridt men å få ting og tang reparert ser helt umulig ut. Såpass umulig at jeg har måttet hyre advokat og pr i dag står saken der at Superselgeren i Vestby har fått frist til sist fredag (25.11.16) med å refundere mine utlegg (ca kr 12.500.-, pkt 1 og 2 nedenfor) og komme opp med en plan for videre reparasjoner. Har ikke hørt noe fra de og penger er ikke kommet inn på konto...

 

Reklamasjonen er spesifisert slik:
  1. Skifte av varmeapparatvifte (egeninnsats 11.4t x 350=3.990 + deler 3.192.- (tilsendt dokumentasjon 12.07.16) = kr 7.182.-
  2. Feilsøking girkasse Bilpaviljongen/Hellestø kr 5.363.-
  3. Skifte av girkasse (vedlagt tilbud) kr 58.423.53
  4. Injektor #3 som har en pris på GBP 509.- = kr 6972.50 inkl mva
  5. Vindusvisker overbelastes når den går ca 30 minutt mer eller mindre kontinuerlig, da er det bare å vente 3-4 minutt så ordner den seg igjen. Ser ut til å ha vært smurt opp tidligere. Delepris på GBP 189.- = kr 2.588.75 inkl mva
  6. Ikke alltid men kanskje hver 4-5 start av kald motor tar det VELDIG lang tid å bygge opp oljetrykk. Noen ganger kommer alarm, andre ganger kommer oljetrykket like før alarmen går. Hellestø fikk ikke tid til å måle oljetrykk da jeg var der sist torsdag. Se https://youtu.be/93TNttW9RaA
  7. Setevarme førersete, delepris kr 2.600.- inkl mva

Mistenker at kassa er bunnskrapt og at de ikke kan betale ut noe som helst da regnskapene for de siste årene slett ikke ser gode ut til tross for høy omsetning... Pr. i dag våger ikke jeg å levere bilen fra meg før jeg har fått klarsignal fra min advokat og det har jeg ikke fått enda.

 

Kommet noe lenger her eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, advokatene strides. Siste nå er at forhandleren har fått frist til tirsdag førstkommende med å hente bilen. Gjør de ikke det har de frasagt seg retten til reparasjon og jeg må da koste alle utbedinger selv så vil advokaten kreve dette refundert sammen med advokatkostnadene.

 

Er fryyyyyyyktelig i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg ha så lite tro på at de vil betale at jeg hadde mest tenkt meg å kjøre en billigløsning men jeg får jo uansett ikke erstattet annet enn reelle kostnader.

 

Girkassen har 2 feil der den ene er at den girer hardt av og til. Dette regner jeg med at kan fikses enkelt nok for under 10k ved skifte av magnetventilene. Det andre er slark i drivverket. Ikke så mye men mer enn jeg tror er normalt. Begge diffene er sjekket ok så da kan det være noe i automaten eller transferkasse.

 

Setevarme, viskere og de tingene der er jo rimelig kurant uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste Style Auto i Vestby klarte få til var atter et løfte om å hente bilen 4 dager etter fristens utløp. Fristen var satt slik at bilen skulle være hentet innen utløpet av tirsdag denne uke.

 

De klarer ikke å forholde seg til frister, den ene etter den andre brytes, selv de fristene de selv setter.

 

Jeg blånekta og advokaten min konkluderer med at de har frasagt seg retten til reparasjon og da kan jeg gjøre det jeg må gjøre. Bestiller skifte av girkasse hos nærmeste merkeforhandler så får vi håpe at folket i Vestby virkelig har penger til å betale med. Iflg regnskapstallene fra 2015 og tidligere år ser det ikke sprekt ut med likvide midler...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Navigasjonen ga seg for litt siden:

attachicon.gifIMG_20161203_152129.jpg

 

DVDen har fått seg noen striper så det er kanskje spilleren som er moden for utskifting. Burde også kjøpt meg en ny plate siden den er fra 2008 men jeg bruker stort sett bare Sygic på telefon/nettbrett for navigasjon så jeg legger ikke store penger ut for å få liv i denne...

 

Noen gode ideer om denne? Kopierte DVDen uten problem så jeg regner med platen er ok. Hadde ute spilleren i dag og så at alle kontakter er teite og fine, tørre. Innstillinger eller noe sånt som kan ha endret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bilen booket inn hos Hellestø for gikasseskift onsdag i neste uke. Opplever litt i overkant mye slark i drivverket og da jeg hadde høyre bakhjul i luften i dag fant jeg fram videokmeraet:

Tomaten i Park. Jeg synes det ser ut som vel mye slark her (bakre mellomaksel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er den slarken du opplever som negativt under kjøring. Det er nok mere det at girkassen ikke oppfører seg som den skal, men jeg har ikke akkurat mye å underbygge det jeg sier med.

Synes bare at det ikke ser så galt ut med en slik bevegelse gjennom drivlinjen i Park.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått kjørt et par dager med fabrikkny girkasse og det var en vesentlig forbedring. Ikke helt silkemyk alltid enda men den må gå i lære i noen uker eller gjerne et par måneder før den blir helt 100%. Uansett en dramatisk forbedring B)

 

Slarken i drivverket er fremdeles merkbar nok men merkeforhandler fant ikke noe unormalt verken i differ eller akslinger.

 

På vei hjem, 90km, gikk motoren i nødmodus og dorgefart 2 ganger. Kobla til Lynx da jeg kom hjem og fant "P-2469, Exhaust Gas Temperature Sensor Circuit High (Bank 2 sensor 3)". Dette er jo en sensor som har vært demontert under girkasseskiftet så den har vel enten fått seg en skade eller ikke plugget helt i. Får ta meg en tur under og se om jeg kan se noe åpenbart.

 

Ellers, noen gode ideer om navigasjonen? Finner ikke noe om NAV i Lynx, kontaktene bak i DVD-spilleren ser tørre og fine ut, 2 kart-DVDer gir samme feilmelding. Har vært i orden i et lite halvår fra jeg kjøpte bilen, gjorde ingenting da den plutselig ikke virket lengre.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

På NAV fronten har jeg konkludert med at DVD spilleren har gitt seg. Den lager riper i platen...

 

Motoren har nå gått i nødmodus med samme feilkode ca 10 ganger, har time hos forhandler i neste uke. 10 dagers leverigstid på mistenkte sensor.

 

Ellers har caliperen høyre bak kranglet litt. Prøvde å moe den opp men det varte bare et par dager så satt den fast igjen. Plukket i fillebeter i går og det viste seg at stempelet knep stål mot stål. Så ikke noe rust men pusset litt inni sylinderen og den ble god som gull B)

17311879_10209006977200582_806851592_o.jpg

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kommet noe lenger her eller?

 

Advokaten min har nå sendt et siste krav til forhandleren om å betale mine kostnader, inkl. advokathonorar, innen 24.03.17 ellers går saken inn i rettssystemet. Kostnadene er nå kommet opp i ca kr 107.000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har krøpet til korset og investert i Tiny C5 DAB+ adapter. Har så langt bare koblet opp og sett at det virker som tenkt men jeg ser at sigarettennerkontaktene kun har spennng når tenning er på og ikke hakket før. Noen som vet om en enkel måte å fikse det på? Skal nok alltid finne en eller annen spenningskilde som kommer på hakket før tenning men om noen har et kjapt tips så hadde jeg satt pris på det.

 

Var en tur innom merkeforhandler i dag. De hadde knerta en temp.sensor i eksosanlegget da de skiftet girkasse og det medførte at motoren gikk i nødmodus nå og da. Rustfri sensor i rustfritt eksosanlegg er ikke alltid plankekjøring så de brukte 4 timer på det som burde vært en 5 minutters jobb... Ned med eksosanlegg, borring og gjenging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...