Gå til innhold

Ex-Mil'en Dolly


jon71

Anbefalte innlegg

Du vet ikke tilfeldigvis hva, eller hvilken dimensjon, boltene skal være.........de som sitter i midten på baktraversen?

 

Jeg kjøpte vifterem fra Paddock, men den ble for lang. Noen som vet hvor lang den skal være..........den som går fra veiv om vifte og tll strammehjul? (Sitter på høyre side, sett fra fronten).

 

Trenger også lengden på de 2 som passer til 24V dynamoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg montert gasspedalen og alle overføringene fra denne til forgasser. Har så smått begynt å se på ledningsnettet...........masse ender som jeg ikke enda vet hvor skal hen..........men det er feigt å merke på forhånd. :o

 

033.jpg

 

Eksosrøret er også satt på. Må gjøre litt justeringer for at det skal ligge på plass, uten å være borti ramma.

 

034.jpg

 

Satte på en skvettlapp, for å se om røret passet. Man ser tydelig at det må justeres.

 

035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutch og bremsepedal ble montert i dag. Litt trøbbel å få bremsepedal på plass pga litt konflikt med styresnekke........ganske trangt der. :o

 

037.jpg

038.jpg

 

Fremre tank har også kommet på plass.

 

036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok en virksom mekkedag over. :o Har montert bakre mellomaksel. Satt på en skvettlapp til bak. Setekassa sitter i bilen. Venstre terskel og dør er på plass. Ruta er satt på plass.

 

Sliter litt med å stramme den ene mutteren til terskelen, fremme ved torpedoveggen. Har ikke piper som er tynne nok for å komme til. ..............hvordan fikk jeg det av fra gammelramma?? Får vel kjøpe en 1/2" eller 13mm til 1/4" skralle.

 

039.jpg

040.jpg

041.jpg

043.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg montert høyre terskel og dør. Ledningsnettet er koblet på baklysene. I kveld har jeg sprøytet linolje i torpedoveggen, og begynt montering av høyre forskjerm. Må kanskje ta den av igjen for å borre hull til varmeapparatvifta, etter jeg har merket hvor hullene skal være.

 

Har også funnet ut av de fleste ledningene på torpedoveggen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge forskjermene er nå på plass, samt frontpanelet. Har også koblet alt av lys.......og det virker!! :D NATO-kobling til tilhenger er også på plass bak, og jeg tror den skal være riktig koblet......må sjekke med hengeren tilkoblet.

 

Hadde en kort oppstart på motoren, men da jeg stoppet hørte jeg en sildrelyd under bilen. Det rant olje fra clutch-huset!! En liten "set-back" :o Det virker som om bytte av bakre simring på veivaksel ikke ble bra i det hele tatt. Så nå må jeg ta ut motoren, for å gjøre byttet "etter boka". Må bare skaffe en "elefant" for å løfte den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt kjedelig, men pytt, pytt. :o Det er ikke så mye jobb å løfte ut motoren.

 

Her følger et "stemningsbilde", fra under bilen :o

 

044.jpg

 

Har begynt å se over bremsene også. Tok av trommel, rør og pumper på høyre side. Alt løsnet greit. Har vasket rene pumpene, og skal ta akslingen.......en dag. Pumpene virker å være i god stand. De beveger seg greit for hånd.

 

045.jpg

 

Så til slutt to statusbilder, med begge forskjermer på. :)

 

046.jpg

047.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag vasket jeg rent bremsebåndene, fjærene og akselen. Malte dørkplater og girkassetunnelen her om dagen. Måtte sette dem i, for å se hvordan det ble. ........synes det ser bra ut. :) Tror jeg skal male setekassa også.

 

Joda Kenneth, jeg har en elefant.........Jørn har lånt den, men jeg har snakket med han og får den snart tilbake. :)

 

048.jpg

 

049.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har stått litt stille i det siste. Forrige helg satte jeg sammen bremsene på høyre foran, deretter begynte jeg på venstre side. Her satt bremserørene og luftenippel helt fast. I forsøket på å løsne røret melleom øvre og nedre pumpe, røk røret av. :( Har ikke gjort mer enn å rengjøre delene og akslingen.

 

Men en bestilling til JohnCraddock er på gang. Håper de sender delene litt fort, så kanskje jeg har dem til påske. Craddock er bra om du vet hvile delenummer du trenger. Bare skriv inn nummer i søkefeltet, og vips kommer delen frem. ..........litt verre om du ikke vet nummeret, da det er lite med bilder av delene.

 

Elefanten er i hus, så motoren skal ut denne helgen. :o Var på Biltema i dag og kjøpte et motorstativ........da blir jobben på motoren litt enklere. Mere bilder kommer i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg ut motoren. Gikk veldig greit. Tok av venstre skjerm og "fronten", for å komme lettere til. Har startet å plukke av clutch, svinghjul og svinghjulhuset. Jeg trodde at det var smart med motorstativet, men det er ikke noen gode plasser å bolte motoren til den, uten å demontere en masse, noe jeg hadde tenkt å slippe.

 

050.jpg

051.jpg

 

Har kjøpt litt "bling" til bilen også. :o Skulle ha sånne universal blinklys til skjermene. Biltema hadde ikke, men Bilxtra hadde. Problemet var at den hadde pærer som ikke går å få i 24V. Det løste seg likevel.......de hadde noen små LED-lys, som går på både 12 og 24V. Virkersom om disse vil holde en stund. Hele lampa er fyllt med silikon eller noe lignende. Ble ikke så verst heller.

 

052.jpg

 

Så nå går jeg bare å venter på deler fra Craddock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fortsatt og venter på deler fra Craddock. :( Hvor lang tid bruker de vanligvis på å sende ut varene? Har vært i kontakt med dem, og bedt om at de skynder seg litt, slik at delene kommer frem før påske.

 

Har gjort litt mer småplukk..........fant ut at dørene ikke noe fine ut på innsiden. Pusset vekk rust og mattet lakken. Så ble Owatrol penslet på. Da det ble tørt malte jeg med Arcanol.

 

Før:

 

053.jpg

 

Etter:

 

054.jpg

 

Ble ganske greit resultat, synes jeg. :)

 

I forbindelse med bytte av sideblinklys på venstre forskjerm knakk flere av ledningene til parklys og blinklys. De var bakt inn i et tjukt lag med har tektyl, og knakk sammen med tektylen..........jeg hater tektyl. :o Heldigvis kunne jeg ta lysholderene fra "Blåbilen", så nå er alt lys i orden. Fikk også banket ut noe av bulken jeg hadde i skjermen.

 

Vanskelig å ta bilde av blinklys..........men parklyset lyser i hvertfall. :D

 

056.jpg

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i telefonkontakt med Craddock i dag. De ventet på et par deler enda, selv om det stod i order status: Complete. Ba dem send det de hadde. Valgte Fedex, i håp om at det skulle gå fortere. Fikk bekreftelse fra Fexex, med estimated delivery 4. Apr. :( ............får bare håpe det går fortere. 13 dager er drøyt synes jeg, selv om det skal til Tromsø. Postvesenet i Norge fungerer ikke. Tror ikke hastigheten på levering til Nord-Norge har gått nevneverdig ned de siste 20-30 årene. :o

 

Har passert 2000 views på tråden min...........det er bra. :)

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del på tråden din igjen. Kjekt å følge med på arbeidet du gjør. Du gjør en fin jobb :) Mye av det du har gjort de siste månedene på din bil er det samme jeg holder på med på min seriebil, så jeg prøver å lære av dine erfaringer :P

Jeg skal skifte deler av fotbrønnen på høyre side. Fant ut at jeg bare kuttet bort et område som er dårlig, og erstatter det med "byttedel" i samme område. Fant du ut hva du skal bruke mellom platene som du har skiftet?

 

 

"Var på Biltema i dag og kjøpte et motorstativ........da blir jobben på motoren litt enklere."

 

Jeg gjorde også samme erfaring med "motorbukk" som du gjorde. Det skal gå an å feste den på hvis en snur litt rundt på festene på bukken (..sies det), men jeg droppet å bruke den. Da jeg kjøpte min seriebil, fikk jeg med en annen motor som stod baki bilen. Den var montert på en kraftig ramme som står på ben. Den er festet i motorfestene som brukes på rammen i bilen. Motorrammen er olivengrønn og veier sikkert 15 kilo, så jeg antar den er forsvaret sin originale transportbukk for motor til seriebil :D.

Motoren står i alle fall trygt og godt når den er skrudd fast ..... ^_^

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom platene skal jeg bruke noe Biltema kaller:

Karosseritetning

 

1-komponent polyuretanbasert tetningsmasse for bruk på kjøretøy. Velegnet for utfylling mellom platedeler, tetning av karosseriskjøter, skrudde skjermer, lyskaster- og baklysinnsatser, kabelgjennomføringer m.m. Velegnet også for utfylling/stabilisering av dekorlister og emblemer. Utmerket vedheft på ubehandlet stålplate. Den gjennomherdede tetningsmassen forblir hardelastisk. Tåler fugebevegelse på opptil 25 %. Påføres med kittpistol. Kan overmales. 290 ml.

 

Artikkelnr. : 364829

 

Svart utgave slutter på 30.

 

Det blir bruksfinish på bilen. Når for mye kamo-farge kommer frem, får jeg vel prøve malingsfjerner, og så rulle på ny maling.

 

Har tenkt litt på motorstativet. Kanskje det går å lage en slags "rammevange" som sitter i stativet. Så bruker man bare de vanlige motorfestene. Men dersom den sliter med vekta av en 200TDI, er det kanskje ikke så bra at motoren står ut i lengderetningen.

 

I dag har jeg prøvd å fa av bremsetrommelen på venstre bak. Her sitter de 3 små skruene dønn fast. Selv ikke med slagtrekker har jeg fått dem ut. Sprayet alt ned med rustløser, så kanskje de løsner i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...