Gå til innhold

Hva kan jeg utbedre selv?


Eric Culff

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Nå har jeg fått pris på utbedring fra et lokalt verksted, som kjenner relativt greit til LR.

 

Men jeg synes prisene her var voldsomme, ihvertfall da jeg ved første verksted tok PKK, sa de totalt under 10.000,- for utbedring.

 

Se under på listen over hva som må gjøres.

 

Jeg kommer til å bestille mye deler selv, og bytte da jeg sparer flere tusen på noen av punktene, men skift av komplett mellomaksel er jeg usikker på.

 

Er det tilsvarende denne? http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=60074

 

Isåfall, kan dette også gjøres selv, men er det nødvendig med 4-hjulskontroll på denne utbedringen?

 

 

Noen her som har formening om hvilke punkter jeg burde klare selv uten bukk / avansert verkstedsutsyr?

 

 

Takker for tilbakemeldinger!

 

 

 

 

Her er listen: (og PRISEN :wacko: )

 

Hei igjen,

 

Her har du en prisoversikt på mangler som må utbedres mht. PKK godkjenning:

 

Festet bremserør til klamring. Pris: 469,-

Skiftet skiltlyspære. Pris: 30,-

Skifte bremsevarsel føler venstre forhjul. Pris: 1089,-

Skifte simmring høyre side diff. bak (pga lekkasje). Pris: 4346,-

Venstre tåkelyslampe skiftes ut. Pris: 2771,-

Skift av komplett mellomaksel pga. fremste oppheng for mellomaksel def. Inkl. 4 hjulskontroll. Pris: 14188,-

PKK etterkontroll. Pris: 276,-

Verkstedsmatriell: 938,-

 

Sum: 24107,- inkl.mva

 

Nb: det er ca 2-3 dagers leveringstid på deler.

 

Hører fra deg om vi skal sette i gang.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomaksel er jo bare 8 bolter...

Og hva har den med 4hjuls kontroll å gjøre?

Kjøper du nytt så er det nytt, bare å montere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og om du gjør resten selv så bør de ikke ta mer enn en tusenlapp for en 4hjulskontroll - dersom den er nødvendig..

ETA - for demper bak så prisen på 150% over det som det kostet å få demper hjem fra UK på freelanderen. Timeprisen på det lokale verkstedet skal jeg ikke klage over. Ikke har de tendensen til å skrive med gaffel heller, men det ryker fort på kroner når det blir både timer og materiell.

Jeg vil også anbefale denne
http://www.ebay.co.uk/itm/Haynes-Workshop-Manual-Land-Rover-Discovery-Diesel-2004-2009-3-Series-Repair-/252829512743?hash=item3addd03427:g:IqYAAOSwTM5Y1mqD

 

De er ikke greie å finne fram i (om den er lik freelanderbibelen), men en god hjelp på veien for å komme igang. Vet dog ikke om mellomakselbytte er dekket i den.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er varsleren på klossene så koster rett over 100 lappen og byttes på 5min når hjulet er av. Synest det var noen veldig stive priser her. Tåkelysene koster rundt 650kr fra UK. Må nok bytte mitt også.

Det er vel ikke det verste å skifte mellomalderen på disse bilene?

Jeg tror jeg betalte 1800kr for 4 hjulskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.co.uk/itm/301565126306

 

http://www.ebay.co.uk/itm/201592326487

 

http://www.ebay.co.uk/itm/322461281028

 

http://www.ebay.com/itm/332165982771

 

Kjøp deg verktøy for ett par tusen.

 

Så har du spart 15-17 tusen.

 

Sikkert lurt med ny diffolje.

 

Hjulstillingskontroll vil jeg heller tro er nødvendig ifm simringen. Hjulstillingskontroll koster vansligvis 1000,- regn med opptil det dobbelte på denne typen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe på den lista som automatisk utløser hjulstillingskontroll. Du må løsne knoken bak for å få ut stikkakslingen. Men løsner du spissingsstaget fra knoken og kun nede rører du ikke noe som du ikke klarer å få likt på igjen. Det er kun justering på bolten oppe på knoken bak som vil gjøre at en hjulstillingskontroll er "nødvendig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke løftebukk for noe av dette, kommer langt med et par skikkelige støttebukker og en bra jekk, et plant garasjegulv, noe mykt å ligge på og godt håndverktøy. Og så må du vite hva du skal gjøre og hvordan det skal gjøres selvsagt.

 

Har du god tid til bilen må være godkjent? Kjøper du boka som yarnslayer linket til først, så kan du se om du tror du får det til før du bestiller deler. Youtube og internett kan kanskje også ha noen gode beskrivelser.

 

Antar det er simmeringen som er mest komplisert her, uten at jeg har tatt i D3.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

 

takk for svar folkens, da blir det bestilling fra ebay og innkjøp av verktøy, og en workshop manual..

 

deilig å kunne spare noen kroner her og der når det alltid er noe med disse bilene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor innenfor akseptabel avstand, eller har tid til å vente på postgang frem/tilbake kan sikkert disse hjelpe med mellomakslingen for en overkommelig sum. Har kjøpt deler der flere ganger tidligere og det var iallefall både raskt levert og overkommelige priser.
http://powertrain.no/index.php/no/mellomaksler?gclid=CKHEnqeesdMCFY6Hsgodv3oAyg

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skifte simmring høyre side diff. bak (pga lekkasje). Pris: 4346,-

PKK etterkontroll. Pris: 276,-

 

Det er vel bare de to punktene over som kan være litt vanskelig å gjøre sjøl. Sikkert mange som hadde tatt simmiringen selv også, men det krever vel sikkert litt mer erfaring og riktig verktøy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

 

takk for svar folkens, da blir det bestilling fra ebay og innkjøp av verktøy, og en workshop manual..

 

deilig å kunne spare noen kroner her og der når det alltid er noe med disse bilene...

 

 

Vi handler deler både fra brit-car og rimmerbros. Begge har greie rutiner for å selge til Norge (trekker i fra VAT siden du tross alt skal betale moms ved importen ) og et stort utvalg av deler i ulike kvaliteter. (Og det finnes mange flere også ... )

Brit-car har i tillegg en veldig bra onlinechat der du kan spørre om deler.

 

Har du vin-nummer klart (finner du ved å knaste inn regnr ditt hos biltema, under "bil") så fikser de det meste av spørsmål på direkten.

 

Ebay er fint når du vet akkurat hva du skal ha - men ved større bestillinger er det greiere å forholde seg til en mer kjent sjappe imho. :)

 

Ja, og du kan bruke http://cat.lrparts.ru/ for å finne delnr. (Nei, du trenger ikke å lære russisk - bruk modellmenyen til venstre og bla deg videre derfra. :D ) Delnummerene er ikke ufeilbarlige derfra, men en god start.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

 

takk for svar folkens, da blir det bestilling fra ebay og innkjøp av verktøy, og en workshop manual..

 

deilig å kunne spare noen kroner her og der når det alltid er noe med disse bilene...

 

 

Ikke se deg blind på ebay. Mange ganger er det dyrere der en i butikkene, og frakten fra disse sjppene på

ebay kan være hinsides. Mye bedre å bruke online butikk og kjøpe alt i et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke den lista var så gale .

Er noen kvelder i garasjen vil eg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er delenr på det du trenger:

 

Mellomaksling

1 x LR037027, PROPSHAFT - REAR AXLE DISCOVERY 3 + 4

4 x TYG500130, BOLT - PROPSHAFT>DIFFERENTIAL - DISCOVERY 3 - RANGE ROVER SPORT (boltene skal byttes)

6 x TYP500180, BOLT M10 PROPSHAFT - DISCOVERY 3 + 4 + RANGE ROVER SPORT + L322 (boltene skal byttes)

3 x TYF500020, WASHER M10 REAR AXLE DRIVE (disse kan gjenbrukes men jeg bytter dem)

 

Bakdiff

1 x TZB500050, REAR AXLE D-SHAFT SEAL DISCOVERY 3 - RANGE ROVER SPORT - L322 RANGE ROVER

 

Tåkelys

1 x XBJ000090, FOG LAMP FRONT BUMPER LEFT HAND - DISCOVERY 2 + 3 - RANGE ROVER L322 + SPORT

3 x DYP500070, SCREW, FOG LAMP

3 x DYH500120, U-NUT FRONT FOG LAMP - DISCOVERY 3 - RANGE ROVER SPORT.

(tok med skruer og "muttere" om det er rusta fast og du vil bytte det)

 

Bremseklosse varsler fremme

1x SEM000024, BRAKE PAD WIRE FRONT DISCOVERY 3 UP TO VIN 6A (til VIN 6A414975)

1x SEM000070, BRAKE PAD WIRE FRONT DISCOVERY 3 UP TO VIN 6A (fra VIN 6A414976)

 

edit: jeg hadde nok kjøpt 1 ekstra av den tetteringen til bakdiffen just in case..

Endret av Fogga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er delenr på det du trenger:

 

Mellomaksling

1 x LR037027, PROPSHAFT - REAR AXLE DISCOVERY 3 + 4

4 x TYG500130, BOLT - PROPSHAFT>DIFFERENTIAL - DISCOVERY 3 - RANGE ROVER SPORT (boltene skal byttes)

6 x TYP500180, BOLT M10 PROPSHAFT - DISCOVERY 3 + 4 + RANGE ROVER SPORT + L322 (boltene skal byttes)

3 x TYF500020, WASHER M10 REAR AXLE DRIVE (disse kan gjenbrukes men jeg bytter dem)

 

Bakdiff

1 x TZB500050, REAR AXLE D-SHAFT SEAL DISCOVERY 3 - RANGE ROVER SPORT - L322 RANGE ROVER

 

Tåkelys

1 x XBJ000090, FOG LAMP FRONT BUMPER LEFT HAND - DISCOVERY 2 + 3 - RANGE ROVER L322 + SPORT

3 x DYP500070, SCREW, FOG LAMP

3 x DYH500120, U-NUT FRONT FOG LAMP - DISCOVERY 3 - RANGE ROVER SPORT.

(tok med skruer og "muttere" om det er rusta fast og du vil bytte det)

 

Bremseklosse varsler fremme

1x SEM000024, BRAKE PAD WIRE FRONT DISCOVERY 3 UP TO VIN 6A (til VIN 6A414975)

1x SEM000070, BRAKE PAD WIRE FRONT DISCOVERY 3 UP TO VIN 6A (fra VIN 6A414976)

 

edit: jeg hadde nok kjøpt 1 ekstra av den tetteringen til bakdiffen just in case..

 

 

takk for delenr og tips om ekstra bolter, tror jeg bestiller fra ett og samme sted i UK.

 

Landreas har jo også postet tidligere at LRforum-medlemer får leie bukk hos Oslo AntiRust, får håpe dette tilbudet fortsatt står, så slipper jeg å stå ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...