Gå til innhold

D2 bilradio fungerer delvis


thommes

Anbefalte innlegg

Hei!

Fra en dag til en annen sluttet bilradioen min å fungere. Jeg har en med CD-veksler og kassettspiller (http://www.fitaudio.com/storedimages/landrover_disco/h1.jpg). Da jeg slo den på en dag, byttet den fra radio til kassett etter noen sekunder og ble låst slik. Ingen knapper virket. Klarte ikke å slå av heller. Etter 2-3 dager kunne jeg slå av og på. Kassett og CD virker. Direktevalg og neste-knapp fungerer av og til. Det var mye fuktighet på kassetten som var inni (det drypper av og til fra bakspeilet). Er det best å ta bilradioen ut og tørke med føner eller i tørre omgivelser? Er det eventuelt noe annet jeg må passe meg for?

 

Hilsen

Thommes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg vet ikke om det er lekkasje eller kondens. Fra utsiden så alt tett ut. Jeg tipper på det siste. Nå har jeg en avfukterpute (disse med granulat som suger til seg fuktighet) som jeg lar henge litt over radioen i tilfelle. De fleste knappene fungerer igjen.

Skal sjekke litt senere i kveld. Akkurat nå regner det igjen ganske kraftig.

 

Hilsen

Thommes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det helt klart en liten lekkasje, det drypper kun når det sprutregner eller jeg er i vaskehallen! Det resulterte i at radioen i min tok helt kvelden for et års tid siden... Mistenker gjennomføringene for takrails'ene. Tenkte å legge litt silikon rundt dem når været blir lagelig.

 

Mvh ØyH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overraskende ofte lekkasje i et av de øvre hjørnene av frontruten. På min D2 kom vannet også inn gjennom dårlige sveiseskjøter i takrennene. Lakken i bunnen av takrennene kan bli brutt, og da kan det lekke inn under skumgummien(!) som ligger oppi der.

Begge deler ble løst med klar Tec-7 i hele takrennens lengde og bak gummilisten rundt vindushjørnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens kan det være, men da har du lekkasje en eller annen plass.

Da er bilen generelt fuktig innvendig. (Mye dugg på rutene og konstant fuktig under matter etc.)

 

Hadde D2 i 8 år og hadde ALDRI fuktighet i taket etter re montering av frontrute på garanti rett etter kjøp.

Bor i den våteste delen av Norges selvutnevnte regn by. (ca 50% mer regn enn på offisiell målestasjon for Bergen) :wacko:

Bilen hadde ikke garasje de første 4 årene og ble forvist til utendørs liv det siste året.

 

Har du soltak?

Da kan lekkasjen komme snikende etter en fuktig vinter med noen frostnetter.

Drenering som ikke er ok kan frostsprenge i utløpet fra rammen rundt soltaket.

 

Hvordan står bilen parkert når det kom vann under speilet?

Det kan kanskje gi deg en pekepinn på hvilken ende på bilen det kan være lekkasje.

 

Hvordan ser det ut over frontruten?

Har du rustbobler der? (Standard "problem" på D2)

Dersom du har rustbobler kan det være at en av disse er gjennomrustet uten å vise det tydelig.

Lite trolig, men har vert å sett på en del D2 som skulle være bra og hvor det var nesten gjennomrustet.

 

En liten regnskur gir deg liten info om lekkasje.

Spyling med hageslange i noen timer vil avsløre mer.

 

Bare mine små erfaringer med D2. Ingen fasit. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingen rustbobler, ikke noe soltak, lite fuktighet. Alle knappene på radioen fungerer igjen! :)

Det er ingen fuktighet på tepper. Det blir av og til litt dugg på frontruten (lite). Derfor bruker jeg avfukteren (puten) bestandig. Den lar jeg henge litt over radioen slik at ingen eventuelle dråper kommer inn i radioen.

Æ e kjæmpefornøyd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Satte inn denne i min.

Litt små mekking så er den på plass. Ble fornøyd med resultatet hvert fall.

 

Ønsker med USB kontakter bak for lading av mobiler ol. samt bytte ut sigarettender med noe USB greier.

 

Stefan

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...