Gå til innhold

Hva er denne verdt som rep objekt?


Bartlett

Anbefalte innlegg

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Om det foreligger avskiltingsbegjæring kan bilen uansett ikke kjøres på annet enn prøveskilt.

Så lenge skiltene står på bilen, får du ikke ut prøveskilt.

Hva som evt vil skje om du blir stoppet, er opp til den som stopper deg. Har du kjøpt en bil med skilt og avskiltingsbegjæring, så kan det hende at du får kjøre bilen hjem så lenge det er forsikring på den.

 

edit: Er det vi er blitt fortalt av SVV og UP.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvorfor du blir stoppet; Det kjøres rene klippekamapanjer jevnlig. Mangler årsavgift kan du betale med kort på stedet; allt annet-EU, forsikring eller hva det nå er; av med skiltene. 99% sikker på at verken SVV eller UP egentlig har lov til å i deg kjøre bilen en meter videre.

 

 

I november gikk det med taxier (med passasjerer i den ene..), en politibil og et par komunale på samme dag på favorittplassen i min hjemby. Ingen nåde-av med skilt.

 

 

Og-har en egentlig forsikring om en kjører uten EU-kontrollen i orden? Står vel noe i vilkårene om det der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese meg opp litt, rimelig tydelig i de papirene jeg har fra Eika at alt må være på stell; for at en skal ha gyldig forsikring.

Hvorfor en skulle betale trafikkforsikring på en bil uten skilt er mer enn jeg skjønner??

 

Om bilen tråden handler om; betyr ingenting om den har skilt eller ikke; den er like mye/lite verdt siden den ikke lovlig kan kjøres.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bilder etterhvert. Har lagt sjuk og ikke tenkt så mye på bilen. Men nå er jeg på bena igjen og må begynte å tenke på at den må få ny eier.

EU kontrollen er tatt på Tores Auto.

Kan jo ikke skrote den. Syntes det er for mye bil der enda. :)

Endret av Bartlett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bartlett, jeg synes ikke det mekaniske på denne mangellappen var så skremmende, det kommer vel mest an på rammerusta. Kan du poste et foto av bil og interiør, så er det lettere å få en ide om mulig salgspris? Den har jo ikke gått mer enn 152.

Nei det var vel en verkstedspris på rundt 14.000 for alt annet enn rusten.

Sikkert lettere for dem av dere som er mer LR kyndig enn meg å vurdere rusten :)

Syntes det er feil om en D2 som ikke har gått mer enn dette skal ende sine dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eierne ikke har fulgt opp bilen gjennom årene baller det fort på seg.

 

Så langt jeg har sett har den vært fulgt opp greit av forrige eier. Jeg har byttet olje på motor Og kasse. Ellers så har jeg ventet på EU for status Den irriterende biten vedr rusten er at den er tectylert ikke en men to ganger de siste årene. En gang i Norge og en gang i England.

Men vi får se. Satser på å få lagt ut bilder og salgsannonsen i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har en D2 200 MY og har fått sveisa rumpa på bilenfor Kr 22.000 for 9 måneder siden. Og siste måneden toppa hele ( #¤iten) med turbo havari. Så vær nå forsiktig hvis du skal få bilen på veien.

 

Jeg var på EU kontroll og fikk 4 punkter som jeg fikset hjemme (Endeledd blant annet) kr 14.000 for jobben der synes jeg er alt for mye. Men verksted er verksted vet vi alle. Der er det ingen kjæremor ^_^ Noen på forumet kunne hjulpet for et par pils tenker jeg. For et par år tilbake hjalp jeg en på forumet her forleden og fikk under halparten av verkstedsprisen i gave.

 

Kanskje du kan få hjelp. Punktene (utennom sveis) er ikke vanskelig å fikse.

 

 

Endret av 1120td5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp hatt min 2000 D2 på EU og fikk mangel pga rust i bakre del av ramma på høyre side.

Kjørte bilen til Slitu Karosseri som sveiser rust. Slitu Karosseri driver mye med rustsveising og de gav meg to alternativer. Alternativ 1 som innebar enkel utbedring høyre side for å få den godkjent. Dette ville kostet rundt 2-3000 kroner.
Alternativ 2 var full sandblåsing og understellsbehandling av hele ramma, hjulhus mm for å få stoppet og evt. utbedret rustangrep andre steder. Verkstedet utbedret også kommende rust på venstre side fordi samme problem ville oppstå der om ett år eller to.

 

Min har kun gått ca. 160' og er ellers i pen og god stand, og mener det var verdt å bruke noen kroner på en slik jobb.

Både for egen del og for neste eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ca. 18.000 inkl. EU etterkontroll. Det gikk bl.a. med 22 sekker sand til sandblåsing. Grunning av ramme etter sandblåsing.
Det dyreste var egentlig full understellsbehandling.

Det er mye penger, men mener bilen er verdt det uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er jeg forsåvidt klar for å legge denne ut for salg. Så er spørsmålet hva den er verdt?

 

Det er jo selvfølgelig mangellappen for å få den EU-godkjent. Utover dette er kjente feil:

- Dårlig sentrallås på ene bakdøren (Døren låser og kan åpnes. Men opplåsing av bil med knapp på nøkkel åpner ikke alltid ene bakdøren)

- Tree amigos. (ABS, Traction og bremser forøvrig virker som vanlig. Regner derfor med at dette er en elektrisk betinget feil)

 

Dessverre er ikke forrige eier blandt oss lenger. Så er vanskelig å si alt som er gjort med bilen. Men den har vært jevnlig på OEC og fått byttet og fikset slitedeler underveis siste årene.

Det jeg vet:

- Luftbelger bak byttet på 120.000

- Starter er byttet sommeren som var. (Utført på Mekonomen Haugesund)

 

Er det jeg kommer på i farten.

 

Ellers er der Nokian sommerdekk på Range Rover alufelger (Sikkert grei for en sesong til)

Vinterdekkene er Cooper Discoverer. Disse er en del år gammel. To av dem lekker delvis luft (Fylle en gang i uken.) Usikker på om det er felg eller dekk det er feil på. Så disse er ikke all verdens!

 

Her er noen bilder

2016-02-27 17.21.07 HDR.jpg

2016-02-27 17.21.32.jpg

2016-02-27 17.22.02.jpg

2016-02-27 17.22.20.jpg

2016-02-27 17.22.44.jpg

2016-02-27 17.22.58.jpg

2016-02-27 17.23.27.jpg

2016-02-27 17.24.21.jpg

2016-02-27 17.25.14.jpg

2016-02-27 17.23.54.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deler er det vel vanskelig å få noe mer enn 15000kr ?

De som har kunnskap, tid og kompetanse til å demontere en hel bil og gjenbruke delene ( selge noe, beholde noe selv ) skjønner jo også at de kan tjene en slant eller to på det, og da er det grunnleggende å ikke betale for mye. Men som Rolf sier, kan bilen reddes, er det en litt annen situasjon. Du har fint beskrevet den tekniske tilstanden, og der kan helt sikkert en som gidder styre litt, få en lavere pris enn verkstedprisen.

Alt står og faller med tilstanden på ramma er nok min mening også. Kan den lappes sammen for noen hundre / tusen, evt i garasjen til en gjør-det-selv`er, er ikke problemet uoverkommelig. Er den " beyond repair " så det må skjøtes inn store stykker / rammebiter, er det straks værre. Det er fullt mulig å gjøre dette også, men arbeidsmengden stiger, usikkerheten stiger og verdien på bilen sånn den står; synker.

 

Prisen på en fint fungerende D2, av samme årsmodell ( som riktignok har gått langt mer ) ligger vel på 55-85000kr. Regner du 15K i rammekostnad for å ha et tall, 15K i kostnad for de mekaniske utbedringene, så ser du selv hva du kan forvente få for " objektet". Og ja, de fleste som skal gjøre en sånn jobb selv, vil jo ha rundt kanskje 15K for " bryderiet " ( kall det fortjeneste eller arbeidspenger eller hva du vil )

 

En bil som er gått så lite som din, er verdt litt ekstra når den er på vegen. I deler er den ikke verdt så veldig mye mer, dessverre, men det er nå min mening...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser ut som jeg må under å prøve å ta bilder av "problembarnet". Men jeg tror uansett jeg legger den inn i salgsgruppen her på forumet i første omgang. Avventer Finn.

Legges inn for 20k eller bud med forbehold om hvor stort rustproblemet er. Den er nok uansett verdt kanskje 15k i deler som dere sier. Verdi på bilen er jo det noen er villig til å gi for den. Men kommer jeg under 15 så skal jeg heller selge den i deler selv og dumpe resten for 3.000,- kompetanse eller ikke ;)

 

Endret av Bartlett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...