Gå til innhold

Maskin til å slipe bor?


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

Ser at den store eska med brukte/sløve bor blir fullere og fullere og vurderer derfor å anskaffe en slipemaskin for å gjøre disse skarpe/brukelige igjen, for gjenbruk i større grad. Noen tips om dugelige/enkle maskiner for dette formålet?

Har satt den lokale jernia-butikken på saken og venter tilbakemelding derfra også :) .

 

Edit; De hadde ikke...

 

Har ei slik benkslipemaskin, hvor jeg har slipet dem for frihånd, men det er ikke alltid man lykkes der, mulig maskin blir litt grov også.

 

En jeg kjenner, har kjøpt seg (eller funnet) ei slik gammel borslipemaskin, men den er jo større enn et treskeverk og jeg har ikke spurt mer om hva dette egentlig er, men den ville trolig fylt for mye av garasjen uansett, kanskje fra ett av de lokale verkstedene (Sylinderservice eller noe). Ser for meg noe enklere :) .

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk flere som har advart mot den fra biltema, men tror også den muligens har utgått fra sortimentet, mulig av nettopp den grunn, hvem vet :) .

Har foreløpig vurdert som mest aktuell en modell fra Holzermann (tror jeg det het), beregnet på størrelsesorden 3-13mm. Driver og undersøker litt rundt om mulig å vedlikeholde (skifte slipestein) etter hvert og så videre, så får vi se hva man lander på etterhvert.

Hadde virkelig vært flott å ha en enkel/sikker metode å slipe bor kvasse, verktøy kan i noen tilfeller være mye mer enn halve jobben :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskin er maskin og gjør nok jobben.

Broren min er så nerd at han sliper nye bor - for hånd.

De biter bedre da sier han. Han justerer også skjærevinkelen etter materialet som skal bores. ?

 

Jeg orker ikke slikt, men morsomt at noen er sånn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er faktisk over den lengden, unntatt de aller minste, men de minste er jo heller ikke så kostbare å kjøpe nye.

Gikk over samtlige her i dag tidlig, og alle fra 4,5mm (80mm lange) til 12 mm var langt over 85mm :) .

Så for min del var det faktisk en positiv overraskelse, jeg fryktet også at mange ble korte, men neida.

Fikk laget litt system på ei fjøl, har aldri hatt slik system i bor-samlingen, veldig kjekt, men det ble færre enn jeg trodde til slutt, men nå skal de i hvert fall være ship shape etterhvert :) .

 

Edit; Så har man gode bor å se etter den dagen de er kortere enn 85mm, for å ta på frihand ;) .

008.jpg

009.jpg

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er maskin i hus :) .

Har såvidt begynt å teste litt, men er usikker på hvor høyt jeg skal rope vedr. resultater enda.

Mistenker store forskjeller på metallkvaliteter, det er vel en mening med at noen bor skal brukes på trevirke og noen er beregnet på metall, kommer tilbake med mer når litt mer testresultater.

 

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at den grå maskinen til Ronny uten HMS-godkjenning er borsliperen her i huset.

Et sted har jeg nok fortsatt liggende noe bor-slipe-maskin-jalla-greier.

Riktignok til mye lavere pris enn Ronnys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært helt sikker på frihand for min del, så bruker nå maskin til å lage grunnlag på allerede mishandlede borer :) .

Merker at de "nesten" er perfekte, har begynt å forske litt på finjusteringer allerede, ser for meg at de kan bli enda et hakk bedre om man lærer seg å se detaljene, men for all del, maskinen har allerede spart meg for mange timer og mye ergrelse, så for min del var det nok en trygg investering, i morgen skal det bores masse hull igjen ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...