Gå til innhold

Dieselpumpe bytte 130


kjartanb

Anbefalte innlegg

Hei, nu er dieselpumpen sannsynligvis død i min 130 dcpu.

Hvort stort arbeide er det at ta ned diesel tanken ( den er nesten fuld av diesel)?

Hvad vil være normal antall timer på anarkent/kompetent LR verksted at bytte pumpe på 130?

Det er vel enklere en at ta av 130 skuffe/lad?

Synes det er synd at skære hul i gulvet og sikkert ikke nemt at få tett igjen.

Troede først at de var en av sensorene idet jeg kan kjøre bilen, dog med meget nedsatt kraft og grov tomgang. Så jeg begyndte med at byttede Airflow sensor, rense sensor på innsugsmanifold, sjekkede olje i harness plug og plug ved ECU (det var rent og tørt. ), sjekke om turbo wastegate sad fast. Prøvede deretter lufte prosessen og lagde da merke til at jeg hørte ikke pumpen. Byttede fuel pump relay og sikring. Men ingenting. Har heldivis pumpe på lager, køpte den når jeg hadde injektor-tetnings-trøbbel siste høst.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær et pent hull med en gang - hva hvis du tar ned tanken, skifter pumpe og tror at du får alt korrekt sammen igjen... og så er det noe som ikke fungerer? Lekkasje etter første forsøk på montering er ikke helt uvanlig ;-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skær et hul siger du. Det kan godt være at det er den mest praktiske løsningen for en som meg. Men jeg tror det er en blikkenslagerutfordring at lage et lokk som ser pent ut og lukker tett. Jeg har set målene for 110SW men er noen som har mål for hvor hullet skal skæres på en 130 dcpu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camarogeddon pent lokk, jeg valgte allikevel verksted ( Oec Bergen) og at de tar ned tanken. Pumpen som nu skal byttes har holdt i 11 år og 210000km. Håper selvfølgelig at den nye holder lenge. Har time i morgen. Håper at lavtrykkspumpen, som sannsynligvis virker, gør at jeg kan kjøre (sakte) fra Os og over Vallaheiene i morgen tidlig.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mistede gradvis villigheten til at gå opp i omdreining, mindre kraft i oppoverbakke. Fuskede men kunne dreie lidt mer ved forsiktig pådrag. Til sist ville den ikke over 2000-2500 omdr. da var pumpe stopp, Systemets tetthet sikrede at motor kunne suge fra tanken og komme opp på c.a.2000 omdr..

 

Min bror i Island som har en 2003 Def hadde lignende symptomer som jeg hadde først ...fuske ved pådrag.. det viste seg at være luft-mengde-måler (ved luftfilter boks) hos ham.

 

-kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OEC byttede pupme og filter (hadde reservedeler selv) og jeg syntes pris var rimelig (2,5t) i forhold til at tank skulle ned (den var fuld med diesel). Nu med ny pumpe, filter (som var kun 5 mån gammelt), rensede sensorer og ny MAF sensor så kjører den som en drøm. Hvis ikke annet ryker så er det kun at finne roten for noe gear/mellomkasse lekasje og ta en runde på styrestag. Det blir gjort med våren + lidt malig på ramme bak og kofanger, som har fått fregner :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...