Gå til innhold

Vil bli defendereigar!


yngveh

Anbefalte innlegg

Jeg har defendern 2004 mod TD5 ingen problem med å kjøre i t-skjorte om vinter'n min varmer meget godt, men kunne gjerne fordelt varmlufta bedre ut på siderutene, men det finnes måter å fikse det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min td5 har eg ikkje noko problem med varmen vinterstid. Heilt grei temperatur sjøl på kalde dagar. Har modifisert litt slik at eg får varme til bakseteområdet. Kosta meg nokre hundrelappar og eit par timars arbeid.

Ville ikkje kjøpt utan webasto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto er gull verdt i Puma også. Jeg forvarmer alltid med webasto når det er kaldt, kan finne på å bruke den i 10+ for den saks skyld. Bra for bilen og bra for komforten. På vinteren holder ikke motoren driftstemp på tomgang eller ved veldig lett kjøring, f.eks nedover fra fjellet. Da er det også fint å ha webasto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få litt inntrykk av kor ille det varmeanlegget i pre-puma egentlig er. Er det sånn at det er så dårlig at det i prinsippet berre er kaldluft (også når du treng litt lunk pga dugg), eller er det berre for svakt til defrost vinterstid?

 

Webasto (som virker) er jo soleklart på ønskelista uansett årsmodell...

 

Støy, dårlige bakseter og seks gir er eg lite opptatt av. Støy kan ordnast, baksetene kan byttast og låge gir blir aldri eit problem så lenge defenderen ikkje blir einaste bil i tunet. Litt av vitsen med å kjøpe den her er å lære meg sjølv å ta meg god tid. ?

Med de kravene ser jeg ikke hvorfor Puma og 350 tusen pluss skulle være aktuelt? Da ville ihvertfall jeg kjøpt noe billigere og heller lagt ned arbeidstimer i å få en veltilpasset td5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få litt inntrykk av kor ille det varmeanlegget i pre-puma egentlig er. Er det sånn at det er så dårlig at det i prinsippet berre er kaldluft (også når du treng litt lunk pga dugg), eller er det berre for svakt til defrost vinterstid?

 

 

Varmeapparatet er så dårlig at jeg har sett et par biler som har fått påpekning fra naf-test, "fungerer ikke". Selv om de er fult funksjonsable. (etter normalen.)

Det skal være godt med varme fra apparatet. Men det er mengden og styrken luft som fraværer og er svakheten. Ofte beskrevet som en astmatiker som blåser gjennom et sugerør. Så ille er det! Dashbordet er godt og varmt, men varmen kommer ikke ut.

 

Å holde bilen duggfri med mer enn deg selv i bilen kan altså være problematisk. At det kommer inn vann både her og der hjelper heller ikke.

 

Men siden det er en defender finnes det selvølgelig løsninger for alt. "defender-vents" f.eks. eller lage større hull gjennom torpedoveggen osv osv. Muligheter for å få et brukanes apparat, helt klart. Men det er dårlig originalt. Puma derimot, fungerer meget godt. :)

 

Kom deg ut og prøv en Defender - anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å stjele tråden her, så om trådstarter synes det blir plagsomt skal jeg slette innlegget.

 

Jeg lukter også på Defender som bil nr2, av totalt 4... Om det ikke er å banne i kirka, så kjører jeg Toyota 4Runner i dag...

 

Har sett på de eldre (seint 80tall), men også så nye som 2000 med TD5, er det noe spesielt man må være obs på ved Defender?

Det er 90 som er mest aktuelt, har de også hengervekt på 3500kg?

 

Søker tips og erfaringer fra dere eksperter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående varmeapparat, min Defender 110 fra 1997 blåser friskt. Og med Defender Vent i tillegg, holder den rutene fri for fukt. Varmer bra gjør den også. Jeg pleier å henge noe foran radiatoren de kaldeste månedene.

 

Og når man så har Webasto i tillegg, er ikke varm bil et tema, det er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å stjele tråden her, så om trådstarter synes det blir plagsomt skal jeg slette innlegget.

 

Jeg lukter også på Defender som bil nr2, av totalt 4... Om det ikke er å banne i kirka, så kjører jeg Toyota 4Runner i dag...

 

Har sett på de eldre (seint 80tall), men også så nye som 2000 med TD5, er det noe spesielt man må være obs på ved Defender?

Det er 90 som er mest aktuelt, har de også hengervekt på 3500kg?

 

Søker tips og erfaringer fra dere eksperter :)

Søk på forumet vil gi deg plenty lesestoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil på annet enn dekk spesielt beregnet for glatte vinterveier er og blir galskap de fleste steder i Norge.

Dyrt kan det også bli.

Mulig noen satser på bedre pris for bil og hjul ved separat salg.

Mulig de skal kjøpe eller har en lik bil til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke uvanlig å ha mer enn ett sett dekk?
Selv har jeg tre sett;

- Hakkapelita LT2 piggdekk

- Genral Grabber originale sommerdekk

- BF Goodrich M/T til kosekjøring

 

Og jeg ser ikke på meg selv som særlig gal eller rabiat :)

 

Ronny S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en måte å få bilen til å virke billigere og mer konkurransedyktig på finn.no i første rekke. Vanlig for alle bilmerker dette. Da blir man møtt med: "du må gjerne få med vinterdekk og, men da er prisen 20.000 mer."

Spesielt vanlig blandt uautoriserte forhandlere.

 

Bil med to sett dekk:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79376049&fks=79376049

 

Gjennom forhandler har vinterdekkene tilsynelatende forsvunnet og prisen økt selv med ett sett dekk:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88871586

 

Men vi lever i et fritt land så riktig prisnivå og utstyr er det som aksepteres av kjøper.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er en måte å få bilen til å virke billigere og mer konkurransedyktig på finn.no i første rekke. Vanlig for alle bilmerker dette. Da blir man møtt med: "du må gjerne få med vinterdekk og, men da er prisen 20.000 mer."

Spesielt vanlig blandt uautoriserte forhandlere.

 

Bil med to sett dekk:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79376049&fks=79376049

 

Gjennom forhandler har vinterdekkene tilsynelatende forsvunnet og prisen økt selv med ett sett dekk:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88871586

 

Men vi lever i et fritt land så riktig prisnivå og utstyr er det som aksepteres av kjøper.

Fritt land, ja. Ser at det å selge gjennom forhandler også gjør at antallet tidligere eiere minsker :D

Selv har jeg to sett, og kunne aldri kjørt uten gode piggdekk på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

har en 2002 dcpu.. td5 seff.. kjempefornøyd.. har egentlig fått beskjed om att nå er det nok biler på tunet.. ( har 3,5 defendere ståendes her..) men har i min 22/23 år lange kariiere som landrover fører solgt kun 1 bil. og den savner jeg ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...