Gå til innhold

Erfaringer med reservehjul på taket og boks på bakdøra


atau

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Defender 90. Er det noen som har prøvd å ha reservehjulet på taket? Har det merkbar effekt på stabiliteten i svinger eller trenger man ikke å bekymre seg for det? Andre tanker (effekt på støynivå, forbruk, osv) tar jeg også imot.

 

Og så spørsmål nr.2: Tanken min er å flytte hjulet på takstativet og montere en slik boks (bilde) på bakdøra. Vet dere hvor man kan få kjøpt noe lignende (med lås)? Og ikke minst, om den trenger godkjenning i "liberale" (..) Norge.

 

Takker

 

dsc_0520.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det har du rett i, Svein. Men den innsatsen skal jeg jo bare gjøre EN gang (med god hjelp..). Og tenk hvor mye lettere bakdøra blir uten det j..a hjulet på ;-)

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg hjulet på panseret.

 

Det hadde vært kult, men med Puma som har enda høyere og ikke så hjul-vennlig panser, samt 235 dekk, er jeg redd for å miste for mye utsikt foran bilen.. (og ville man fått det godkjent da?)

 

Edit: Fant dette bildet på et annet forum.. og dette. Skremmende lite utsikt!

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk? Ja, jeg er utrolig godt fornøyd med stativet på min Puma. Vet ikke om det fremgår på bildene jeg har på tråden, men det er en støtte under som avlaster stativet på døra. Den hviler på en støtte på selve ramma. Det gir en bedre følelse hos meg i alle fall, for det er enorm belastning på bakdøra med et så tungt hjul hengende bakpå.

Første tanken min da du kom med Spørsmålet atau var: For en vanvittig jobb å få hjulet opp/ned fra taket. Har du gjort et forsøk på å få opp et hjul av den størrelsen opp på taket med de hjelpemidlene du har for hånden når du står i vegkanten?? Personlig så synes jeg det er tungt nok å få det opp på festet på døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved veikantstopp og stresset hjulskift ender reservehjulet fort inni bilen.

Men en punktering er ofte en sjelden foreteelse.

 

Det kom noen regler som ikke tillot reservehjul på panseret for en del år siden.

Riktignok ikke med tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler eller ikke regler, tror jeg ikke at jeg vil ha hjul på Puma-panseret, etter de to bildene ovenfor henvist til.. Skremmende lite utsikt, alt annet enn når tynnere hjul står på panseret til Seriebiler.

 

Når det gjelder det å løfte et hjul opp eller ned fra takstativ: Det er sikkert anstrengende og banningsinspirerende, men... (banker i bordet), på 26 år med førerkort, noen millioner km og 5 - 6 offroad biler bak, har jeg ikke punktert en eneste gang. (Nå er jeg sikker på punktering neste gang jeg kjører..). Synes ikke det er verdt å dimensjonere livet på den muligheten. Med hjulet vekk fra bakdøra, erstattet av en boks som den øverst i innlegget, ser jeg mye stærre fordeler enn den usannsynlige eller sjeldne ulempen. Jeg er mye mer opptatt av eventuelle effekter på stabiliteten under svingete kjøring..

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer krenging i svinger jfr naboen med den mest strøkne -98 90n du noensinne vil se.

Måtte spørre da jeg så hans bil første gang med breifelg og dekk på taket.

Satt inne på skilleveggen orginalt , men med omreg til personbil ble det trangt inne

og bakdørmontering var ikke et tema.

Den har forøvrig standard fjærer og dempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da punkterer min bil garantert.

Og så er det vel påbudt med en form for punkteringsløsning på bil.

Reservehjul(størrelse ingen hindring) og tilbehør eller sprayboks med lurium og kompressor er vel noen godkjente løsninger .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på taket i et par år på røffe rød. Samme historien som mange andre med utslitte hengsler og rusta dør. Tror jeg løfta det opp en gang og tok det ned et par år senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunge hjul ja, synes egentlig de blir tyngre med årene........har registrert at jeg i det siste passer på ikke å jekke opp bilen mer enn at hjulet akkurat går fri av bakken når det skal av, slik at det ikke blir mer løfting enn nødvendig når det skal på igjen. Slikt tenkte jeg aldri på før, jekket og løftet i vei.

Mht. hjulholdere bak finnes det jo alternativer som er en del rimeligere enn de flotte som selges hos Nakatanenga. Altså holder som er festet til baktravers og oppe ved dørrammen og som svinges ut med døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du aldri punkterte i de to årene, regner jeg med. Hvordan føltes bilen å kjøre med hjulet på taket da?

 

Nettopp! :-)

 

Nå må jeg innrømme at dette er en del år siden nå, men vi snakket akkurat om at den gamle bilen min tross alt var mye stivere på veien enn TD5'ern jeg hadde etterpå. Det dreier seg mer om rett fjæring og dempere enn om vekt på taket tror jeg. Vi er jo kjent for store takrigger, kasser og diverse på taket, og SÅ utrolig tungt er jo dekket tross alt ikke. Det veier uansett betydelig mindre enn et taktelt som mange kjører rundt med oppå der.

 

Min løsning var enkle thulebøyler og en liten, lett takgrind som denne.

 

gallery_4221_9_8837.jpg

 

Jeg er enig i at en skikkelig reservehjulsholder på bakveggen er en bedre løsning. Det var det jeg gikk over til når jeg tok det ned igjen. Men om du trenger å ha det på taket, så er det bare å kjøre på. Husk bare å sikre det godt så det ikke kommer seilende i første bråbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd, som alltid. Siden jeg allerede har et kjempefint Flatdog takstativ på bilen, tenker jeg nå at det enkleste er å prøve å flytte hjulet dit, både for å kjenne hvor vanskelig det er å løfte og om det merkes i form av mer krenging i svinger.

 

Jeg vet at hjul på egen hjulholder uavhengig av bakdøra en en kjempe smart løsning. Men poenget mitt var ikke bare å avlaste bakdøra. Poenget, som jeg trodde jeg forklarte helt i starten med eksempelbilde, var at jeg gjerne vil bruke den plassen til en oppbevaringsboks som den 110 i bildet har. Hvis jeg bare finner ut hvor man får kjøpt slik.

 

Altså: jeg vil heller ha plassen bak bakdøra til noe jeg bruker ofte (utstyr i egen ekstern kasse), og hjulet - som forhåpentligvis aldri trenges - "out of the way" på taket, enn det motsatte som mange synes å velge: hjulet som aldri brukes, på døra og kasser med mye nyttig utstyr ufremkommelige på taket! Er poenget dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: jeg vil heller ha plassen bak bakdøra til noe jeg bruker ofte (utstyr i egen ekstern kasse), og hjulet - som forhåpentligvis aldri trenges - "out of the way" på taket, enn det motsatte som mange synes å velge: hjulet som aldri brukes, på døra og kasser med mye nyttig utstyr ufremkommelige på taket! Er poenget dumt?

 

Helt enig. Veldig bra poeng!!!

Skjønner ikke at man gneldrer om at hjulet er vanskelig å få opp på taket. Hvor ofte gjør man det egentlig? Å få det ned er jo enkelt; da bare firer man det pent ned med en slepestropp.

 

Mange kjører rundt med svære Zargeskasser på taket. Akkurat som om det er så lett og løfte de opp og ned av taket. De skal man jo tross alt bruke ofte.

 

Et dekk veier mindre enn to jerrykanner med drivstoff, eller halvparten av et taktelt.. En del kjører med slikt også på taket... Det har jeg også gjort. Synes ikke det var nevneverdig plagsomt. Men med takteltet på, så var også resten av bilen fullastet for ferietur. Blir kanskje verre med bare last på taket og tom bil innvendig???

 

Jeg har den ordentlige motoren, så jeg slipper den stygge vorta på panseret, og kan heldigvis ha dekket på panseret! For øvrig driver jeg og skal lage en kasse til bakdøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...