Gå til innhold

Hjertesukk!


Anbefalte innlegg

Det er en ting som har slått meg i det siste, og det gjelder bruken av LR Forum.

 

Pr nu er vi 1.400 medlemmer, og tallet stiger hele tiden smile.gif

Antallet poster nærmer seg 75.000, og stiger naturlig nok det også.

 

Med så mange aktive skribenter, er det nødt til å skje innimellom at et emne tas opp mange ganger.

Og det er i den forbindelse at jeg føler for å uttrykke en ørliten fortvilelse -nesten på grensen til irritasjon- over at man gjentatte ganger leser de samme svarene, eller må komme med dem selv. dry.gif

 

Forumet blir ikke mer oversiktlig dersom alle og enhver som lurer på noe slenger ut et spm på måfå, i stedet for å ta seg 5 minutter og et søk på forhånd.

Det er stooor sannsynlighet for at det man lurer på har vært skrevet og debattert om tidligere.

 

Forumet har en utmerket søkefunksjon, og jeg vil herved oppfordre alle forumistene til å benytte seg av denne!

 

Kanskje admin vil ta seg tid til å skrive en kjapp, liten bruksanvisning, for å synligggjøre disse mulighetene litt bedre?

cool.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bruksanvisning hadde vært suverent, selv er jeg ikke i stand til å bruke søkefunksjonen til noe fornuftig......i tillegg er jeg både glemsk og meget distre rolleyes.gif glemmer til og med at søkefunksjonen eksisterer når blodet bruser for heftig, noe det ofte gjør hvis noe går galt med mine engler..... blush.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bruksanvisning for søkefunksjonen burde det da gå an å skrive, men ikke akkurat NÅ... Får se om der blir litt tid i ettermiddag/kveld rolleyes.gif

 

... men selv om noe har vært diskutert før må det ikke bli slik at vi ikke kan ta opp temaet på nytt og dele nye erfaringer smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan innrømme at jeg mange ganger har tatt opp temaer som jeg før har både sett og deltatt i, noen av gangene er grunnen så simpel at jeg fakrisk ikke finner deti det hele tatt! Men istedet for å alltid referere til søk-funksjonen, så kan man helt sikkert komme med noen små tips. Som f.eks når jeg spurte om batterier så trur jeg at jeg ble anbefalt til å søke, men selv etter jeg søkte så fanr jeg ikke dte jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan innrømme at jeg mange ganger har tatt opp temaer som jeg før har både sett og deltatt i, noen av gangene er grunnen så simpel at jeg fakrisk ikke finner deti det hele tatt! Men istedet for å alltid referere til søk-funksjonen, så kan man helt sikkert komme med noen små tips. Som f.eks når jeg spurte om batterier så trur jeg at jeg ble anbefalt til å søke, men selv etter jeg søkte så fanr jeg ikke dte jeg var ute etter.

Søkte på ordet 'amp', og da fikk jeg følgende resultat.. rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men selv om noe har vært diskutert før må det ikke bli slik at vi ikke kan ta opp temaet på nytt og dele nye erfaringer  smile.gif

Enig med Kjetil, det må ikke bli slik at forumet blir kun for superbrukerene og ikke innbyr til at nye deltar/spør om råd.

 

Så hva om samme tema kommer opp igjen, kanskje kan det komme ytterligere momenter som bør tilføyes. biggrin.gif

 

Nei her må det være høyt undertaket og vi må unngå at nye blir "avvist". dry.gif For blir det slik så forsvinner ivertfall jeg (noe jeg da ikke håper blir nødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men selv om noe har vært diskutert før må det ikke bli slik at vi ikke kan ta opp temaet på nytt og dele nye erfaringer  smile.gif

Enig med Kjetil, det må ikke bli slik at forumet blir kun for superbrukerene og ikke innbyr til at nye deltar/spør om råd.

 

Så hva om samme tema kommer opp igjen, kanskje kan det komme ytterligere momenter som bør tilføyes. biggrin.gif

 

Nei her må det være høyt undertaket og vi må unngå at nye blir "avvist". dry.gif For blir det slik så forsvinner ivertfall jeg (noe jeg da ikke håper blir nødvendig)

enig med Ketil og ksskaret, er det ikke bare og svare på spørsmålene. Komme med linker til der det er diskutert før. Kan jo hende att noen har noe nye tips også.

Di flinke på data får søke og hjelpe oss knotskælla som ikke er så flinke. Det finnes ikke domme spørsmål bare domme svar. Er ikke alltid noen gidder og svare heller,om det sitter mange der ute med mange svar.

Er ikke dette forumet for og diskutere og hjelpe a.

Heng dere ikke opp i bagateller nå, stå på kjør land rover, vær på forumet og ha det gøy.

 

mvh

Morten biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Endret av mortenbudt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bruksanvisning for søkefunksjonen burde det da gå an å skrive, men ikke akkurat NÅ... Får se om der blir litt tid i ettermiddag/kveld rolleyes.gif

Forslag :

 

Hadde Admin forandret default søkeinnstillinger

 

fra : 30 days ago and...............'Newer'

til : Today and...........'Older'

 

så hadde nok flere fått treff på sine søk.

 

Tror nok det er del forumister som 'bommer' her!

Endret av Jørn Nielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jørn, det er lett å glemme den der.....

Søk opp gamle topics som har samme, eller lignende innhold som det du vil presentere, og fortsett tråden i disse. Da dukker 'gammelt' stoff opp fra arkivet, og blir tilgjengelig for nye brukere.

Jeg forstår at gjentatte topics med samme innhold kan virke irriterende, og kanskje mest på de som har vært med her inne en stund, meg selv innkludert....

Jeg har på det meste resignert, og skjønt at det muligens ikke er så lett for nye medlemmer å benytte seg av søkeren.

 

Men for all del; det går iallefall an å unngå å starte nye tråder når en ser at tråd med samme innhold er blitt startet samme dag...Det er i høyeste grad irriterende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten oppdatering av forumet på trappene, og bruksanvisning og evt norsk språkdrakt står på listen over ting som kan/bør gjøres smile.gif

 

Det kan sikkert gjøres noe med innstillingene i søkefunksjonen, men man må uansett bruke hue litt; Hvilke forum som skal gjennomsøkes, hvikle søkeord man ønsker, søk på brukernavn, tidsrom o.l. Det er ikke mulig å lage en oppsett som passer for alle til enhver tid, men visse justeringen skal vi nok få til smile.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jørn, det er lett å glemme den der.....

Søk opp gamle topics som har samme, eller lignende innhold som det du vil presentere, og fortsett tråden i disse. Da dukker 'gammelt' stoff opp fra arkivet, og blir tilgjengelig for nye brukere.

Jeg forstår at gjentatte topics med samme innhold kan virke irriterende, og kanskje mest på de som har vært med her inne en stund, meg selv innkludert....

Jeg har på det meste resignert, og skjønt at det muligens ikke er så lett for nye medlemmer å benytte seg av søkeren.

 

Men for all del; det går iallefall an å unngå å starte nye tråder når en ser at tråd med samme innhold er blitt startet samme dag...Det er i høyeste grad irriterende...

biggrin.gif det er vel så mange her som kan spore en riktig vis en tråkker galt her ohmy.gif heng dere ikke opp i bagateller nå, ta laus som Truls sier kjør lr og ha det gøy på forume hiiii haaaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra : 30 days ago and...............'Older'

til : Today and...........'Newer'

 

så hadde nok flere fått treff på sine søk.

Søker man på "Today and newer" får man nok ikke så mange treff wink.gif Eller håper du på at dette skal kunne gi treff på morgendagens eller neste ukes innlegg på forskudd laugh.giflaugh.giflaugh.gif

 

Skal du få med mest mulig er det nok best å velge "Any date" og "All Forums" biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra : 30 days ago and...............'Older'

til : Today and...........'Newer'

 

så hadde nok flere fått treff på sine søk.

Søker man på "Today and newer" får man nok ikke så mange treff wink.gif Eller håper du på at dette skal kunne gi treff på morgendagens eller neste ukes innlegg på forskudd laugh.giflaugh.giflaugh.gif

 

Skal du få med mest mulig er det nok best å velge "Any date" og "All Forums" biggrin.gif

Der ser man ! Nå er det rettet opp i hvert fall ! laugh.giflaugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Jacob setter fingeren på "det evige forumproblem". Jeg henger meg med på oppfordringen om å søke før man spør.

Men, det er ikke like lett å finne det man er ute etter alltid. En ting er de opplagte feilene man kan gjøre i søkemotoren, men ofte bruker man litt feil søkebegrep og/eller det blir så mange treff at man ikke klarer å sortere ut det man er ute etter. Har slitt litt med dette selv også...

Det jeg dog håper vi slipper på dette forumet, også i fremtiden, er innlegg som "dette har vi diskutert før mad.gif" og ikke noe mer. I veldig mange situasjoner har noen lagt inn linker til tidligere tråder eller sitert fra disse. Endog enkelte tips på hva man bør søke etter har jeg sett og det er bra. Dette er vennlige måter å lære andre å bruke søkemotoren på. smile.gif Og så har vi dette med at det som var sant for to år siden ikke nødvendigvis er sant i dag. Enkelte tråder fortjener å bli løftet opp i lyset og korrigert eller komplettert.

 

Hva mer kan vi gjøre? En brukerveiledning er nok på sin plass og som nevnt av mine adminkolleger noe vi "jobber med" (i tankene). En annen ambisjon vi har hatt har vært å lage artikler av aktuellt stoff på forumet slik at stoffet blir lettere tilgjengelig (hvis vi får folk til å se på hovedsiden da...) Noe har det blitt, men det ligger uendelig mange artikkelspirer på forumet. Herved er oppfordringen sendt til de som måtte føle seg kallet... cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg fikk sparket igang en liten debatt, og det var jo bra!

 

Har igrunn ikke så mye mer å tilføye, og har heller ikke tenkt å mure meg inne med min ringe kunnskap smile.gif

 

 

Jeg registrerer at de av oss som har hengt med her inne en stund, har gjort seg noen av de samme tankene som meg... Og akkurat i dag var det jeg som lettet på trykket ph34r.gif

 

 

Men Tore; Hva mente du med at svaret ikke trenger å bli det samme, når det postes med mange måneders mellomrom? Noen av bilene våre er jo 50 år gamle, og jeg tror ikke det har vært så voldsom utvikling der de siste 30 år...

(for the record -dette var en spøk wink.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, forumet fungerer flott for meg! Jeg bruker søkefunksjonen ganske mye, men et forum er faktisk mer enn en verkstedhåndbok. Det er også en sosial greie.

 

Har dere vært på Wikipedia? Det er et stort leksikon bygget opp av alle som vil bidra. Der kan hvem som helst skrive en artikkel om et fagfelt, men hvem som helst andre kan endre på artikkelen. Smart.

 

Vi burde kanskje laget noe lignende innenfor forumet,

Artikler på hovedsiden blir veldig alvorlig, ikke alle som tør det her.

 

Og som alltid, veldig lett å kaste ut nye ideer, uten selv å bidra. Men kanskje softwaren deres er freeware?

 

Men nå vet dere om leksikonet, de som ikke visste det også fra før da...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet? Hvis man ikke vil lese om lufting av bremser på en seriebil for ørtende gang er det jo bare å la være! blink.gif

 

Det kommer stadig nye innspill og forslag, selv på temaer som har vært diskutert før. Dessuten er det f.eks på utstyrssiden stadig nyvinninger å oppdage. Ta f.eks. temaet vinterdekk, det er vel tatt opp til det kjedsommelige, men det lages da stadig nye typer dekk, og det er stadig flere som deler sin erfaring med forskjellige dekk med oss andre. Så jeg synes bare dette er helt topp!

 

Nei bare fortsett og spør folkens. Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar... tongue.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært på Wikipedia? Det er et stort leksikon bygget opp av alle som vil bidra. Der kan hvem som helst skrive en artikkel om et fagfelt, men hvem som helst andre kan endre på artikkelen. Smart.

 

Vi burde kanskje laget noe lignende innenfor forumet,

Artikler på hovedsiden blir veldig alvorlig, ikke alle som tør det her.

Dette blir jo en liten avsporing i forhold til trådens opprinnelige tema, men avsporinger er jo ikke akkurat noe ukjent fenomen her på forumet laugh.gif

 

Å skrive en artikkel til bruk på hovedsiden er da ikke så veldig alvorlig... men hvis man føler det, er jeg ikke sikker på at det ville blitt mindre alvorlig bare ved at man gir andre mulighet til å kunne gå inn og forandre på artikkelen.

Vi har planer om å forenkle publiseringsrutinene slik at det vil bli enklere å legge ut artikler, men der vil nok fortsatt gå en stund før nytt system er på plass.

 

Om noen skulle ønske å bidra med stoff til hovedsiden er det bare å ta kontakt, så hjelper vi med det som trenges på veien fra ide/artikkelutkast frem til ferdig publiserbar artikkel...

Der er ingen veldig strenge krav hverken til form eller innhold i artikler til hovedsiden, så dersom man sitter med en ide til en artikkel eller et ønske om å skrive noe, må dere ikke tro at det er alvorlig, vanskelig eller "farlig" å bidra.

Da jeg skrev min første artikkel til hovedsiden lurte jeg litt på om der var i det hele tatt var noen som hadde interesse av å lese den og om det hadde noen hensikt å skrive den; men jeg fikk god hjelp og oppmuntring underveis så der ble da en artikkel ut av det til slutt smile.gif

 

Forøvrig vil jo en løsning hvor "alle" kan redigere en artikkel måtte medføre en endring av det opphavsretts-prinsipp som nå benyttes for artikler på hovedsidene rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer stadig nye innspill og forslag, selv på temaer som har vært diskutert før. Dessuten er det f.eks på utstyrssiden stadig nyvinninger å oppdage.

Sant nok, og der bør være nokså stor takhøyde her - kanskje spesielt for nye brukere som ikke vet hva som har blitt diskutert før eller som ikke er helt fortrolige med søkefunksjonen.

 

Gjentakelse av spørsmål for å "få tak i" nye erfaringer er selvfølgelig tillatt - da GÅR det jo an å skrive at man har lest om temaet på forumet men lurer på om der er noen som har noe nytt å bidra med. Det kan jo også tenkes at noen av de nye brukere som har kommet til etter at temaet var oppe sist, har nyttig informasjon å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...