Gå til innhold

2 FM radioer virker ikke...


Anbefalte innlegg

Det startet på Torsdag: skulle kjøre bilen varm. Hadde koblet til telefonen min med Aux til radio. Spilte musikk lavt. Har alltid kommet opp "you can not use this funsjon while driving" Men, har jo gjort det fordet da. Men lå i 40 kmt, etter OK vei, spilte lav musikk. Plutselig kutter radio. Tenkte det var fordi jeg ikke kunne bruke funsjonen under kjøring. Kom hjem, radio virker ikke, selvom bilen står stille.

 

Hadde en radio liggende, tenkte idag at jeg skulle sette inn den (den har også AUX inntak). Kobler opp ledningene bak der, veldig lett, bare å se at riktig farger kommer sammen. Setter på tenning, trykker på ALT av knapper for å prøve å få den på, ikke lys i display eller noe. Måler strøm i den tykke gule ledningen inn på radio.

 

Siden det ikke hoppa eller noe, tviler jeg på at noe har hoppet av. Men hvorfor virker ingen av de 2 radioene? Hvor skal jeg begynne og feilsøke? Går strøm inn til radio, og sikringen på radio er hel.

 

Hvor mange skal det gå strøm i, hvor tar det strøm fra osv. Skjønner ikkeno av dette. Alt av tips tas imot med takk.

 

Kanskje noen vil ta et lite LR treff, og noen radioeksperter kan hjelpe meg?

PC300018.JPG

Radio.jpg

Radio1.jpg

Radio2.jpg

Radio3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tenning på skal du ha strøm på gul og rød. Med tenning av skal det være strøm i en av dem.

 

Er det lys i displayet, eller er det helt dødt?

 

Sjekk også at du har god jord, husker ikke hvilken farge det er.

 

Blå/hvit er ihvertfall strøm ut fra radioen, til f.eks. forsterker eller motorisert antenne. Sikkert merket «remote». Strøm der når radioen er på.

Den som er merket «mute» kan få strøm fra handsfree telefon, for å dempe lyden når du snakker i telefon. Vanligvis ikke noe strøm der.

Den andre kontakten er til høyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jord er sort.

Gul skal ha konstant +12 volt

Rød skal ha +12 volt med tenning på

 

Begynn med å forsikre deg om at du virkelig har forbindelse til jord.

Neste sjekk er +12 på den røde med tenning på.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg både lei og forvirra. Holdt på med dritten i 3 timer.

 

Starta først med ¨å legge opp en ny jordledning, la den til en skrue på torpedo. Målte jording, strøm i gul, og med tenning på så var det strøm i rød.

 

Fikla med begge radioa i 1,5 time, plutselig fungerte den som satt i bilen (hvorfor, veit ikke), satt i en cd, konstatert at den virka. så satt jeg inn "ny" radio, den virka. Så kom je på at tosken meg ikke tok ut cd fra den forrige radioen. Satt den i, helt dødt, etter mye fikling i 40 min så fungerte plutselig den og fikk ut cd. Hadde bestemt meg for å bruke den andre, tok den ut igjen. Og siden har jeg ikke fått noen av dem til å virke...

 

Har jording, strøm i rød, og strøm i gul. Skjønner ikke hvorfor de ikke virker... Hjelp??? Noen med peiling???

 

Kom plutselig på hvorfor je liker best enkle seriebiler :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikring på baksiden av radioen. Sjekk ledningene og kontakten inn på radioen. Rart om begge skulle bli defekt samtidig.

Sikring sjekka flere ganger, til og med bytta for å se forskjell. Ledninger ser også greie ut.

Angrer som fa** på at jeg ikke tok ut cd med en gang, og slapp og bytte radio igjen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...