Gå til innhold

Island 2017


Bjørn H

Anbefalte innlegg

Hva med frakt av bilen og så fly opp? Mer tid på Island og ikke dyrere heller. Har en venn som gjør det regelmessig.

 

Lyst å fortelle mer?

... smak og behag, men for meg er den langsomme tiden over Nordsjøen en del av the whole experience..?

 

Fortell gjerne mer du og!

Hvordan er turen over?

Ca tid og hva kan du sammenligne ferga med?

Vil tro de kansje ikke har svele, men om turen har sin sjarme så må det jo deles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

 

Lyst å fortelle mer?

 

 

Har ikke mer info, men han får plass til sin 6x6 Toyota Hilux på 48" fraktet til og fra Island/ Norge.

Så det burde ikke være problem for en liten LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han møtte vi i 2014

 

DSC_2117.jpg

 

Mener det kostet rundt 13-14000 å shippe bilen t/r Island. Altså like mye som jeg brukte på ferjebilletter. Så kommer fly i tillegg. Og bilen må kjøres frem og tilbake til speditør i Norge, da går det fort en arbeidsdag.

 

Dessuten går en glipp av Færøyene, dit skal jeg tilbake på neste runde også.

 

Også treffer en mange hyggelige mennesker ombord.

 

Men jeg skal innrømme at turen hjem er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, det er bilen :-)

Selv om jeg ikke har problem med ferjer, så er ikke alle like glad i båter og sjø. Spesielt over flere dager.

Færøyene kunne jeg vært uten problem gått glipp av, og heller noen ekstra dager på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

ØKH har lyst å dra til Island neste år, så er interesert å vite litt mer.

 

Og bilde tatt mott Myrdalsjøkull har ikke gitt mindre lyst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når drar dere?

Avreise fra Hirtshals 11. juli og ankomst retur samme sted 29. juli....

Hva er maks vadedybde som en kan vente seg på kryssing av breelver der borte?

.. har ikke målt, men snorkelen er som regel mest for syns skyld..? (og peace of mind..)

.. men, mellom halvmeter og meter kanskje? Godvær og tidlig på dag går greit, - kombinasjonen striregn, mildvær og ettermiddagstid kan være litt mer nervepirrende.... Men så lenge grunnen er nogenlunde fast går det bra, og strømmen ikke for sterk.... Men rutevalg bestemmer jo, og hva man selv velger å utsette seg for.

Skumleste episoden var en gang bunnen var myk, men merka det og berga med full guffe opp på bredden igjen. Da var det ikke dybden, men kvikksandtendens... Uansett, stoppe midt uti er sjelden lurt.. må satse på riktig gear og holde seg til det til man er over...

Men, det selvpåførte adrenalinrushet er vel noe av greia..?? Hvis det ser litt heftig ut er det smart å vente til det kommer flere biler, evt. være mer enn en bil i utgangspunktet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg sjekket pris på nett med Smyril og fjordline (fra Bergen) kontra å fly og sender bil i container.

 

Det var Kr 5000,- dyrer med container, er ikke glad i båt, se nok av sjøen på jobb, så kommer mest sansynlig å sender bilen opp.

 

Har sett på utreise 4 juli og retur rundt 27 juli ikke helt bestemt om vi skal, men det er ytret en sterk ønske om å reise.

 

Sjefen er glad i fjelltur så det ble en kombinations tur med kjøring og fjell tur for oss.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er maks vadedybde som en kan vente seg på kryssing av breelver der borte?

Noen gletcher elver blir fort for dype og strømtunge om ettermiddagen ( smeltevann) Andre elver er avhengige av nedbør. Det mest kjørte rutene er forholdsvis trygge, men forhold endres hele tiden. Hvis du ikke kan vade pga dybde/strøm så er det bare at vende om. Jeg har hørt en del tilfelle hvor turister krysser elver i umodifiserte biler om sommeren som lokale ikke ville krysse før om vinteren hvor der er mindre smeltevann. 1 eller 2 low og jevn lav hastighet uten girskift eller stopp i elven. Vannet kan skjule store sten og man kommer ikke langt med hull i differ/ gearkasse. Den engelske bowvave teknikk kommer til kort i strømvann. Finnes bøker med beskrivelser av de fleste a vadene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Vi vurderer dra i sommer, 7 år siden sist med egen bil...

 

Fergebillettprisene har stått omtrent stille siden 2010. Rundt 20K for høy bil, 4 personer og en skapelig lugar.

Jeg orker ikke bo nede på Couchettene, da får jeg heller bruke noen tusen ekstra.

 

I 2010 var vi 5 biler som dro i sammen, det ble for voldsomt for meg. Nå ser jeg for meg 2-3 biler, da er det enklere at alle får oppfyllt mer av sine ønsker.

 

Ang reservedeler: jo mer du har med, jo mindre trenger du. Jeg pakket med meg omtrent et tonn, og trengte ikke en skrue engang. Litt strips og tape, det var det. En i følget vårt måtte stramme en vifterem, en annen knakk en fjør og HC flenga et dekk. Bagateller egentlig. Jeg kjører utrolig defensivt, når du er "alene " ( selv sammen med 2 andre biler føler du deg litt alene 4 timer fra nærmeste mobildekning ). Elvekryssninger ble planlagt, stropper ble lagt ut og sjaklet i første bilen over om vi trodde det kunne være dypt osv.

Vi hadde vann til frontruta på vår GW, den var utstyrt med 33" dekk og +40mm HD fjører. Det var ekstremt nok for meg, jeg hadde to små barn i baksetet og tenke på også....

 

Denne gangen kommer vi til å reise med camper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...