Gå til innhold

TD4 2004 med havarert turbo: Moden for hugging?


Dykkern

Anbefalte innlegg

Turboen på vår TD4 2004 har en ødelagt turbo. Kanskje ikke "havarert" som beskrevet i tittelfeltet med Strømmen Bilverksted (hyggelige folk!) har funnet ut at den er årsaken til at jeg får feilindikasjon på motorlampa.

 

Dette er dyre greier, ca 23 000, og det er ikke snakk om at jeg vil prøve meg på noe slikt selv. Prisen er korrekt norsk markedspris så jeg har heller ingen innvendinger til det.

 

Spørsmålet er da hva jeg burde gjøre? Bilen har gått ca 160 000. VCU ble skiftet for 2 år siden og burde holde ganske mange år til nå. Clutch ble skiftet på ca 110 000. Vindusheiser-mekanikk skifter jeg selv regelmessig og det lever jeg godt med. Men 23 000+ for en så gammel bil er myyyyye penger. Dette er en reserve, reserve bil for meg og den vil forbli det. På den annen side: Jeg er glad i bilen, den har alt jeg trenger og litt til.

 

Kan jeg få en omtrent tilsvarende bil med forventet samme driftsikkerhet (eller bedre....;-) for mindre enn 23 000? Jeg bryr meg ikke noe om utseende eller fancy funksjoner. Jeg trenger ikke engang 4x4 lenger, men den bør ha en bagasjeromskapasitet og mulighet til å trekke henger omtrent som TD4.

 

Jeg vet godt dere ikke har svaret på hva jeg bør gjøre. Men hvis dere hadde giddet å si meg hva dere selv tror dere hadde gjort i denne situasjonen så hadde det vært veldig nyttig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en brukt turbo, eller overhalt fra ebay bør gjøre nytta. Ingen du kjenner som du kan bytte tjeneste med da ? Sikkert noe du er god på om du ikke kan mekke, klippe plen, gå tur med hunden, male garasjen eller feie over kjærringa til noen som er for late til det selv ? :)

 

Seriøst - et turbobytte er ingen stor sak, om du gidder finne opp og ned på en verktøykasse: Regner du en lang dag, bør du ha god tid, selv om du aldri har satt dine ben i et pipesett før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg av total uvitenhet, og det høres nok dumt ut for de fleste her inne. Uansett - om man har en ødelagt turbo, er det da mulig å fjerne den, for så å kjøre glad og fornøyd videre med mindre hk ?

Nei.

Insprøytningssystemet og elektronikken vil bli helt kokko og vel så det.

 

I praksis vil bilen gå i nødmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk alle sammen. Flere av dere har pekt på muligheten av rimeligere turbobytte, men min begrensning ligger i en begrenset kjøreavstand fra Oslo. Og det er utelukket at jeg kan gjøre dette selv. Turbo-service er nevnt, men tydeligvis er erfaring blandet. Noen som har alternative forslag?

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med Per på Turbo-Service og hils fra meg. Si at jeg har sagt at han må selge deg en billig turbo. ;)

 

Du finner nok et rimelig ikke-merkeverksted som kan bytte den rimelig. Kanskje et traktorverksted kan hjelpe? Innbiller meg at de har lavere timepriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...