Gå til innhold

FL2 er innen rekkevidde - Kjøpt!


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det har vært mye frem og tilbake i tenkeboksen i det siste om jeg bør gjøre et bilbytte da baksetet i Roveren begynner å bli en smule trangt for 3 unger som ikke alltid er bestevenner. Som langtids "LR entusiast i skapet" så fikk Jeg med kona og arvingene på en titt og prøvesitting på en FL2 som står for salg lokalt og denne har uten tvil bedre plass som kan bidra til et bedre "inneklima" på langtur. Jeg har fått min kones velsignelse for et kjøp, så nå intensiveres jakten. Jeg har to stk i kikkerten, begge -07 modeller med manuell gir og ca 220000km på telleren, men jeg må reise litt for å se på disse. Er det noen ting jeg bør sjekke ekstra nøye på disse før et eventuelt kjøp bortsett fra "det vanlige" som servicehistorikk og en egenutført "eu-kontroll"? Har disse noen kjente svakheter? Sitter med et intrykk av at FL2 er relativt solid og driftsikker, et av det mer pålitelige LR-produktene.

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hvilken prisklasse tenker du?

Hvurdere å selge min FL2 manuell 2007, fordel for en FL2 automat. Har kneskade som gjør at æ trenger automat etter hvert:)

 

Når bilen passerer 200.000km opplever noen at slavesylinder tar kveld, da må girkassen og transfer ut. Min tok kveld på 207.000km.

Noen av bilene har vært noe tull med diffen bak, støy/defekt fra lager.

Ellers så må du bare gå gjennom bilene som alt annet :)

 

Pluss om bilen ikke har DPF. Slipper du tullet med at filtret tettes.

Det må bare sies at det er utrolig lite feil på FL2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prisklasse tenker du?

Hvurdere å selge min FL2 manuell 2007, fordel for en FL2 automat. Har kneskade som gjør at æ trenger automat etter hvert:)

 

Når bilen passerer 200.000km opplever noen at slavesylinder tar kveld, da må girkassen og transfer ut. Min tok kveld på 207.000km.

Noen av bilene har vært noe tull med diffen bak, støy/defekt fra lager.

Ellers så må du bare gå gjennom bilene som alt annet :)

 

Pluss om bilen ikke har DPF. Slipper du tullet med at filtret tettes.

Det må bare sies at det er utrolig lite feil på FL2.

Hei Jan Oskar,

 

Takk for svar. Ja, mitt inntrykk er at noen har erfaringer med clutch og bakdiff. Ikke verdens undergang å fikse dette om det skulle være tilfelle, men bør jo eventuelt avdekkes før kjøp slik at bilen kan prises deretter. Den jeg har i kikkerten er aller første årsmodell. Vet ikke om denne har DPF? Inbiller meg at alle FL2 har det, men det kan godt være jeg har feil. De jeg ser på ligger listet til rundt 115000 på finn. Jeg vet ikke hvor mye der er "anstendig" å prute på denne prisen, men noe margin har jo de fleste selgere lagt inn :)

 

Mulig jeg er litt sær, men din er ikke et alternativ pga "feil" farge :) Orker ikke svart/grå/sølv bil. Det må skille seg litt ut :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skiller seg ut ;-) ikke mange med facelift håntak bak, svarte sideventilere og par små ting ;-)

 

Du har 2 valg den med DPF har 152Hk og 160Hk uten.

 

Mange som ikke har byttet olje i gir, transfer og dif. Siden det er fylt "livstids" olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skiller seg ut ;-) ikke mange med facelift håntak bak, svarte sideventilere og par små ting ;-)

 

Du har 2 valg den med DPF har 152Hk og 160Hk uten.

 

Mange som ikke har byttet olje i gir, transfer og dif. Siden det er fylt "livstids" olje

OK. Den jeg har i kikkerten er oppgitt med 160 HK, førstegangsregistrert 18/1-07. Da regner jeg med at denne er levert uten DPF.

 

Væskeskift over hele fjøla er ikke dumt, ihvertfall ved denne km stand.

 

Jeg har vært i dialog med selger i dag, og hvis alt faller på plass og er som forventet så blir det muligens FL2 på meg i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nøklene bytter du batteri i selv. Jeg klarte det uten å ha tatt i en loddebolt før jeg fikk låne loddebolt og fikk et "treningskort" fra jobben.

 

Sjekk hjulbuene bak, at ikke innerskjermen holder på å gå ifra bilen, og sjekk skinn på siden av førersete (har sett svært mange med sprekk der).

Ut over det vil jeg si det er en kjekk og pålitelig bil. Bare halver oppgitte serviceintervaller - der har LR vært altfor optimistiske.

(Og EGR blender du for rundt 60kr...)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper vi at bilen faller i smak, og du går for kjøp.

 

En helg med et servicekit, og diverse smøremidler og væsker, så har du gitt bilen en "fresh start", og sparer en del på drivstoff. Blending av EGR anbefales, da får du en motor som er litt mer trekkvillig på lave turtall, og senker forbruket enda littegrann.

 

To ganger i året har mr Free og jeg litt kvalitetstid i garasjen med service hver vår og hver høst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Liten oppdatering. Fikk bilen hjem i går. Kjøpet ble gjort etter at jeg hadde saumfart bilen etter beste evne og pris avtalt. Litt småkansk var det, men ikke mer enn som forventet av en slik bil. Full servicehistorikk kunne selger fremlegge. Fjernkontrollen på nøklene virket ikke, så her må det nok gjøres et batteribytte. Et bakhjulslager er på veg ut samt noe slamring fra bakaksel. Tenker dette er stab stag eller støtdemper. Må sjekke dette nøyere. Merket også at det var en ulyd når A/C er aktivert. Forsvinner i ECON mode. Selger har aldri utført A/C service på denne, så dette kan muligens komme av lavt gassnivå. Ser at "!" tegnet lyser på klimaannlegget. Regner med at dette kan ha en sammenheng? Ellers så var det 1 år siden sist service, så motoroljeskift må taes i nær fremtid. Tenker også at jeg tar alle væsker når våren kommer i lufta.

Hvilken motorolje Spec skal disse ha?

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slamring bak (merkbart som et "klunk" etterpå i fartsdumper) var stødemper bak for Mr.Frees del.
Trond leste seg opp på det der med klimaanlegg, så han kan sikkert svare på det...
Olje på diff (svart) og haldex (karamell, men for lite ut i forhold til hva som skulle på) er nok lurt. Det førte til lavere forbruk på Mr. Free.

Husk at nøkler lades opp når de står i bilen, så merk begge forskjellig og alterner på å bruke dem. Den jeg har byttet batteri på holdt et halvår etter en 40graders vask (med forvask) så kvaliteten der er det ikke noe å si på. Batterier kjøper du på ebay.
Jeg kjøpte et sånt og når neste nøkkel begynner å tulle blir det et nytt.
http://www.ebay.co.uk/itm/VL2330-Rechargeable-Lithium-Cell-Battery-PCB-TAGS-1HFE-/290570206920?hash=item43a7557ec8

Kan også anbefale bakvisker
http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Freelander-2-Rear-Wiper-Blade-LR030630-/400610169295?hash=item5d463a11cf

Framviskere
http://www.ebay.co.uk/itm/1x-Wischblatt-Aerotwin-vorne-BOSCH-3-397-118-929-A929S-AUDI-A3-A3-Sportback-BMW-/152223991243?hash=item237141c5cb

Væskespesifikasjoner og mengder:
https://www.dropbox.com/s/kl3jvxcwla7b8oj/fluids1.JPG?dl=0

Klimakontroll:
https://www.dropbox.com/s/noc0atc726f5xuw/KlimaKontroll.JPG?dl=0

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

 

Du bør sjekke om ikke du også har ei fjær som har fått en knekk, eller lageret øverst på demperen, eller de ting du selv har tenkt på.

 

Olje speken står i instruksjonsboka.

Vår, som var uten dpf, skulle ha, WSS-M2C-913-C eller D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Econ" betyr at AC er nesten av, så om det blir stille når "Econ" er på, så er ulyden mest sannsynlig fra AC ja. Flere har hatt ulyder som ble borte etter påfylling av gass.

 

Ellers er det utropstegnet bare sånn lampene ser ut - om vi tenker på det samme. Det endrer seg nok om du trykker på den knappen.

 

Klunking i bakstilling kan jo være så mye, men ikke umulig at det er støtdemper. Er bare å ta en kikk, og eventuelt ta med seg et brekkjern for å se om det er slark noe sted.

 

Ellers anbefales det som sagt å skifte olje på både bakdiff og haldex. Vi har også byttet bremsevæske og servovæske samt beholder for servovæske. Mistenker at både bremsevæske og servovæske var den samme som bilen hadde om bord da den trillet ut av fabrikken. Å skifte gearolje blir jo sjelden feil det også, så det har vi også gjort, uten at vi har merket noen videre endringer på den fronten.

 

Gratulerer med ny bil. Håper at du blir fornøyd med den når du har fått ting i vater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere ??

Olje og viskere kjøpes her: http://billigbilpleie.no

Æ har brukt denne motor olja: http://billigbilpleie.no/product/motorolie-fuchs-f-eco-dt-5w30-supersyn-4-ltr-10494/

Bare å hive deg rundt, å bytt glødeplugger også. Har fjernet swirl flaps og blendet egr, fik ny bil etter dette.

Skrur du mye på bil, så selger biltema handy verktøy til å presse inn/ut hjullager uten at du demnotere fjærbeinet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takker for tips!

Regner med å kjøre en re-gass av A/C og kartlegge ting i detalj iløpet av de første dagene, så blir det bestilling av nødvendige deler.

Anglofilien sitter allerede langt inne, så dette med å skru bil har jeg gjort halve livet :D :D

 

Hvis noen har behov for en rimelig men bra stasjonsvogn som skiller seg ut fra mengden, så vennligst gi meg et pip da min -03 Rover 75 tourer snart blir lagt ut for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...