Gå til innhold

Endelig P38 - Nye utfordringer


minim

Anbefalte innlegg

Og da som jeg trodde bilen var i kjørbar stand... Har av og til fått traction control lampe opp ved oppstart når bilen har stått lenge. Har tenkt at det har vært på tide med skift av bremsevæske og fant ut at jeg like godt skifter akkumulatoren også siden den trolig er gammel og har mistet litt trykk. Bestilte akkumulator i går kveld og hentet bremsevæske på biltema i dag tidlig. Pga. av inneparkerte biler og whatnot i dag tidlig så ble det til at samboeren min tok P38en på jobb. Når hun kom tilbake og jeg skulle skifte bremseskivene bak så oppdaget jeg dette.

 

IMG_3816.JPGIMG_3817.JPG

 

Det ser ut som lekkasjen har kommet i fra tank/mastersylinder. Det er litt vått rundt lokket i tanken, men det ser ikke ut som at det har rent nedover der egentlig. Ser mer ut som det kommer i fra bunn av mastersylinder eller hva man skal kalle den delen der. Nå kjørte hun 5-6 km til jobb hvor 3km er 250 høgdemeter drop omtrent. Kjenner jeg hun rett så var det lite motorbrems og mye brems på veien. Kan det rett og slett være at gammel bremsevæske har kokt? Hun fikk på vei hjem (oppoverbakke) også ABS feil når hun bremset ned ene gangen. Bremseeffekten var aldri borte.

 

Bilen er inntil videre grounded til jeg får ny akkumulatortank i fra island4x4 så jeg kan skifte den og bremsevæske samtidig.

 

Monterte på nye skiver, klosser og glidere bak i dag bare for å få bort litt delekasser fra garagen før nye kommer :P

 

Her er arbeid til neste helg igjen. Bestemte meg for at luftfjærene er for morkne til å stole på i lengen så setter på nye. Er de bak som er værst, men det var ganske ok pris i fra england så setter på alle fire så er det en bekymring mindre. Det ble også diverse servicedeler til luftanlegget, noen sensorer, styredemper og akkumulator. Oppdaget også at det er lekkasje i intercooler og trolig turbo siden det lekker olje ut av IC som nylig ble renset :( Driver å undersøke litt muligheten til å få mappet ECU til å takle turbo i fra M57 med VNT/VGT for mer bunndrag.

island.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag fikk jeg igjen opp ABS/Traction error når jeg kjørte litt rundt hjemme på gården. Kjørte litt frem/tilbake med henger og når jeg parkerte igaragen igjen så kom feilen. Jeg klarte først ikke å få lest av noen feilkode, men etter å ha startet bilen, stoppet den og satt på tenninga igjen så fikk jeg lest ut dette. Det kom ikke opp noen koder når jeg forsøkte å lese av med bilen i gang  eller bare tenningen på første gangen (kun rett etter jeg stoppet og satte tenningen på igjen). 

 

Det som er litt rart synst jeg er at jeg får opp "001 Times" og "018 Times" som skulle være tellere som jeg mener burde økt. Jeg tok bilde av skjermene sist gang før jeg nullstilte feil og da viste den feil på disse to samt en feil på for lav spenning etter jeg har tatt av batteriet trolig. Denne batteri meldingen var borte nå så nullstillingen har fungert, men disse to kom igjen med akkurat samme "times" verdi som sist. Skulle ikke denne økt  en på begge to? 

 

Er det vanlig med feil i ledningsnett på disse eller er det bare å spare meg tid å bestille nye sensorer uten å feilsøke først?  

040617_1.JPG

040617_2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ny  ordre på gang :D Jeg fant ut at sensorene byttes siden ikke kostnaden var så altfor stor. Da fikk jeg samtidig bestilt med nødvendige bremseslanger så jeg får byttet alle de når jeg likevel må kjøre full lufteprosedyre. Jeg har litt overflate rust på noen av bremserørene bak så de skal byttes uansett nå og da passer det å dra med seg litt mer så jobben er gjort for flere år fremover. 

 

parts.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukket det opp en kjekk pakke fra Island 4x4 igjen. Bremsedelene kom ikke frem desverre så fikk ikke ordnet dem denne helgen :(

 

IMG_3958.JPG

 

Begynte med å ta luftfjærene i dag. Som vanlig gikk det trått. Bak knakk begge splintene oppe på demperen der hvor det er null tilkomst og fremme knakk ene M8 bolten som holder klipset så jeg måtte til med borring og gjenging. Alltid gøy når en jobb man hadde sett for seg tok en time tar 3 timer :/ 

 

IMG_3963.JPGIMG_3966.JPG

 

Men nye dempere og bumpstops kom på til slutt :)

 

IMG_3967.JPG

 

Bestilte også en ny styredemper så jeg fikk en i samme stilen som demperene. Fra terrafirma den også. 

 

IMG_3968.JPG

 

Så tok jeg av den matta på bunnpanne dekselet. Er det noen som vet hva den er til? Hos meg som har hatt både olje og diesel lekkasje en stund så var den gjennomtrukket av dritt den la i fra seg på alle verdens plasser. Jeg tok den av nå og fikk vasket dekselet, men ser nesten ikke noen grunn til å ha den på igjen. Jeg vil heller vite om det tidlig enn at den skal ligge å suge til seg olje/diesel lekkasjer.. Alt er tett på bilen nå med unntak av lekkasje i intercooler så skal ikke fylle seg opp med væske igjen med det første håper jeg. 

 

IMG_3969.JPG

 

Fikk også ambient temp sensor og sensor til heater core. Byttet begge to og fikk ingen nye feilmeldinger i hevac etter en prøvetur. Temperaturene så også bedre ut. Når jeg ser på hvor dritten ambient sensoren var så skjønner jeg godt at den ikke fungerte lenger. Tipper det hadde ordnet seg med en vask, men siden jeg hadde allerede bestilt ny så ble det til at jeg monterte den nye. 

 

IMG_3962.JPG

 

Ifbm demper bytte så ville jeg ta litt pleie av kompressor også. Det var nødvendig! Pakningen på stempelet var kav utslitt og det var slitasjemerker i sylinder. Man kan såvidt se pakningen (som nesten ikke er der) på ene bildet. Jeg fikk byttet pakningen på stempelet og noen o-ringer. Tok også en runde med 1200 våtslipepair på sylinderveggene for å få renset dem. Sylinderen ble som ny igjen og kompressor er nå mye kjappere til å bygge trykk enn den gamle. 

 

IMG_3974.JPGIMG_3975.JPGIMG_3976.JPGIMG_3978.JPG

 

Kjøpte et nytt ratt for litt siden også som bare har ligget å slenge. Nå ble det endelig tid til å montere det. Tok selvfølgelig ikke bilde av hvordan det ble med nytt, men det viser ihvertfall at det gamle som stod i var godt brukt :D Her under demontering. 

 

IMG_3980.JPG

 

Leste også igjennom litt dokumentasjon som fulgte med bilen i dag og ser at de har byttet olje på automaten på 238000km. Da er det kun 50000km siden og neppe problematisk å bytte her. Fryktet egentlig at den gikk på skikkelig gammel olje og at et bytte kom til å ødelegge mer enn det gjorde godt. Får se om jeg får byttet olje der på lørdag/søndag. Snart klar til test kjøring med tilhenger nå før ferie tur :) Noen i Bergens området som skal ha fraktet noe på rundt to tonn? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Er bare på hobby plan så godt mulig det blir gjort en feil her å der, men prøver å følge Rave der det er mulig. 

 

Skrev feil :D Ambient er den for ute luft. Det var Interiør/aspirator jeg byttet. Det er den med viften på ja. Min lager ikke lyd og er trolig i orden om den får seg en rens. Om du vil prøve å så kan du få den for portopris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var å prøvde 18" dekk som hadde stått på en disco i dag. Dekkene var ødelagt og klar for kassering (satt både spiker og skruer i de), men bilen var helt håpløs å kjøre med de på. Av og til sporet den og dro fælt til siden og den var nervøs. Kan dette ha noe med feil innpress på disco felgene å gjøre? De gikk jo klar overalt.. Det ble til at jeg tok de av igjen og sa jeg måtte sjekke litt opp i dette først. Om den blir så håpløs å kjøre med 2" mer alu så tror jeg ikke jeg vil ha større felger :D Tror ikke de slitte dekkene kan ha gjort at den ble så håpløs, men det er ikke godt å vite. Dekkene var 12 år gamle i tillegg til å ha spiker/skruer i seg og være morkne. Prøvde den aldri over 40 siden den kjentes så rar ut med de på. Er det noe å satse på eller skal jeg forsøke å finne andre? Må ha noe annet på siden jeg kun har piggfri vinterdekk som "sommerdekk". 

 

Vet at den er sigen bak, men har ikke fått laget meg kalibreringsblokker enda :D

 

LR_june - 1.jpg

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden varte neimen ikke lenge med tørr bil :D I dag skulle jeg en tur for å hente deler som var sendt i fra forum treffet og det regnet bra i en periode. Når jeg kommer igjen finner jeg denne dammen på gulvet. 

 

LR_june11 - 2.jpg

 

I taket viser det godt at det har kommet ovenfra denne gangen 

 

LR_june11 - 1.jpg

 

Da var det bare å begynne å plukke ned. Fikk et tips via en facebook grupep om noen "cracks" i listen over vinduet og det viste seg å stemme bra. Listen skal forøvrig skubbes fra høyre mot venstre for å løse den av og IKKE draes utover slik som jeg gjorde.. 8 nye klips på vei i posten fra rimmerbros..

 

Her viser sprekken

LR_june11 - 8.jpgLR_june11 - 9.jpg

 

Og klipsene.. for de som ikke vil ødelegge dem om de skal av. 

 

LR_june11 - 11.jpg

 

Lekkasjen fra toppen av A-stolpen i pakningen til vinduet. 

LR_june11 - 5.jpgLR_june11 - 6.jpg

 

Bestilte "Creeping crack sealer" fra ebay etter tips i fra en annen. Den skal trenge inn i sprekker og tette. Legger også et tynt lag med butyl tetning over for å forsegle. Er det forresten noen som vet om det er mye jobb å fjerne dekselet for tak stativ festet/rails? Skulle sett om sprekken gikk lenger bakover på taket også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt småskruing igjen i kveld. Mest for syns skyld egentlig :D Byttet bremselysbryter for å se om jeg fikk bukt med ABS feilen som jeg har hatt i dag. Klarte ikke å fremprovosere noe ihvertfall så får prøve å kjøre litt igjen å se om det er bra nå. 

 

Tok også å satte på ny cap på ekspasjonstank så jeg vet at den åpner i tilfelle det blir varmt i sommer med campingvogn på. 

IMG_4047.JPG

 

Så var det å se på den fordømrade lekkasjen igjen. Fikk tatt av dekslene som går over taket så jeg kom litt bedre til ovenifra. Tydelig sprekker litt bakover der også så det må tettes der med den spesial massen også. Har ikke fått den enda så det står litt på vent. Legger ved litt bilder og merking om andre vil sjekke sine biler i dette område. Er visst et vanlig lekkasjepunkt på P38. Er likt på begge sider på min, men den lekker mest på høyre side. 

 

IMG_4050.JPGIMG_4052.JPGIMG_4053.JPG

 

Lurer også ltit på å stramme inn servo snekka. På en annen bil jeg hadde med ganske lik snekke med samme prinsipp med "ballscrew" inne i snekka så kunne man stramme inn backlash ved å løsne kontramutter og skru umbracoen CCW for å stramme. Er det noen som har forsøkt om det fungerer på RR snekkene også? Jeg har noen millimeter slakke i senter som jeg gjerne vil ha bort og mistenker snekka. Står ingenting om den skruen i Rave :S 

 

IMG_4048.JPG

 

Og så ikke så veldig relevant, men verdt å vise. Samboeren min kom hjem med Teslaen i dag med vanndråper i baksetet. Det er en forbannelse eller noe slikt tror jeg. Hadde den inne på garanti reparasjon for en måneds tid siden og da ble det sagt at de hadde på noe silikon på kjente lekkasje steder, men at de ikke fant noen lekkasje når de hadde testet den. Jeg har ikke studert bilen så nøye og jeg kjører den nesten aldri lenger, men når jeg kikket bak nå fikk jeg nesten sjokk. De har faktisk silikonert innsiden mellom taktrekk og en gummilist sånn at taket nå holder på mye mer vann før det lekker ned i setet. Vet ikke om jeg skal le eller grine.. Vil ihvertfall ikke se noe slikt i en helt ny bil så her får de pent utbedre på skikkelig vis og ikke sette en bøtte vann under lekkasjen og si at alt er i orden. 

 

IMG_4055.JPGIMG_4054.JPG 

 

Edit; ser at jeg  glemte å beskrive siste bildet. Dette er mekanismen for dekselet til takstativet. Som jeg skrev i første post satt den ene min fast bak. Grunnen var at den var skyvd bak noen plastskinner som den satt fast i. Løsningen var bare å klipse av "railsa" bakover så man kom til på undersiden for å ta et skrujern og trykke inn de fjærene jeg har laget piler mot så de  gikk inn i sporene igjen. God som ny nå :) Har ingen praktisk betydning om den er på eller ikke, men det ser penere ut ovenfra å ha den på. 

IMG_4049.JPG

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alikuwa msimamizi skrev:

Gautes vise ord ang justering av styresnekke:  http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/87422-justering-av-styresnekke/

Og lekkasjetettingen på Teslaen er noe av det mest talentløse jeg noen gang har sett.  At det går an...

 

Se der ja :D Takk for kjempetips! Da skal jeg ta en justering om det er der slakken ligger. Har ikke sjekket enda, men slakken er ikke i paralellstag/styrestag så det er enten i snekka  eller i ledd mot ratt. 

 

Helt enig. Jeg håper og tror det var en skole elev fra ungdomsskolen på utplassering eller noe i den dur som gjorde det uten å vite bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken som Alikuwa msimamizi postet var spot on. Hadde slakke i snekka og strammet inn en del uten å få kniping på endene. Tror egentlig jeg kan stramme mer, men vil prøvekjøre først. Venter bare på lekkasje i fra simmering på utgående aksling fra snekka nå som den har endret possisjon fra "slitesporet" sitt :D

 

 

Tok en liten økt i garagen i går siden det kom litt deler. Begynte med å hvert 30min behandle med creeping crack cure som skal trenge inn og tette sprekken med elastisk silikon. Skal etterpå ha butyl tetning på oversiden så blir det forhåpentligvis tett her også. 

 

IMG_4057.JPG

 

Så var det bremsejobben. Her sitter alt som vanlig dønn fast og alt må gjenges opp siden bolter knekker når man ser på dem og bremserør må kappes siden gjengene har rustet fast i slangene. Tar lang tid også når jeg ikke ønsker å la knekte bolter stå igjen siden alt må borres/gjenges på nytt, men synst det er greit å ikke slurve med det så bilen henger sammen etter man har jobbet på den også. Har fått byttet på tre av fire hjul i går, men sparte den værste på venstre siden bak til i dag. Har fått stått å godgjøre seg med rustløser så håper den går litt greiere. Det ble også til at jeg brukte kobbernickel rør i stede for ren kobber. Rør fra motorrom og bakover var allerede i kobber så de får ligge, men de som var igjen i stål blir laget nye og alle bremseslanger blir byttet. Byttet også bremseakkumulator. Skal ta siste hjulet + lufting i dag. Gleder meg til å se om dette gjorde susen på mindre gangtid på abs pumpen.

 IMG_4060.JPGIMG_4061.JPGIMG_4062.JPGIMG_4063.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Hyggelig å se at noen er innom å leser litt også! Jeg har hatt et lite mål om at til sommerferien så skal den være kjøreklar og brukende til å dra campingvogn med. Så har jeg funnet mye mer feil enn jeg trodde når jeg kjøpte bilen så det har blitt en del mer enn planlagt. 

 

I dag fikk jeg telefon om at all terrain dekkene jeg har bestilt var kommet så da ble det tur å levere dekka til omlegging. Kunne ikke kjøre rundt på vinterdekk på sommerstid og to av dem var så kantslitte på ytteren at det var korden neste. Det ble Poloen som fikk æren av å ta med dekka. Gikk akkurat selv om det sikker ikke var helt etter boka :D Var bare rett ned i veien her så ikke krise uansett.

 

IMG_4064.JPG

 

Så var det å gå på siste hjulet. Selvfølgelig satt ALT av nippler og bolter som skulle av helt blegg fast. Rust rust rust :( Gikk som vanlig 3x lenger enn tenkt, men nå er alt byttet der også. 

IMG_4065.JPG

 

En liten snikreklame om jeg kan kalle det for det. Jeg oppdaget disse tengene hos biltema for litt siden. De har den i to størrelser. Helt GENIALE når bolter/muttere sitter fast. De knipper selv når man spenner den på og biter lett rundt selv helt runde muttere. Tips om ikke andre var klar over denne :)

IMG_4068.JPG

 

Måtte ta et siste av P38 i etterhvert kjent stil :D

IMG_4069.JPG

 

I morgen har jeg på listen å få tatt følgende. Tror det skal gå fint om ikke ting begynner å krangle. Såvidt jeg vet er dette det siste som skal på plass før den er ferieklar også så da er det lys i enden av tunellen omsider. Har en liten drømm om å overhale en brukt turbo jeg har så den kan få ny turbo til den skal dra tungt, men det har ikke veldig høy pri. Den som står i lekker litt olje, men tror ikke det er kritisk mye. 

 

-Bytte intercooler til en som holder trykk

-Bytte automatfilter og olje 

-Feilsøke på AC klimaanlegg om hvorfor det ikke starter

-Montere all terrain hjula 

-Ha på butyltetting over creeping crack som jeg nå har hatt i sprekkene over vinduet og montere lister igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P38 er undervurdert til å trekke vogn med. Veldig stor, stabil og god. Anbefales.

 

( at bilen raserte vannpumpa på denne turen, som er den eneste kjente jeg har hatt med vogn på slep, kan vi forbigå i stillhet akkurat nå.... =

14224723_10154716770606535_1065881666162608017_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man sterk nok med den tanga der på bolter som sitter skikkelig? Jeg pleier og bruke rørtang som jeg setter et tjukt rør på for å få skikkelig moment. På mindre ting bruker jeg griptenger. 

Svakheten med den tanga der er vel at hvis noe sitter skikkelig, så bruker man så mye kraft på å "dra" at man klarer ikke presse for å holde tanga sammen? Jeg vet ikke siden jeg ikke har brukt tanga. Men jeg klarer sjeldent å gjøre 2 ting samtidig, presse sammen og dra får ikke jeg til samtidig:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Blir man sterk nok med den tanga der på bolter som sitter skikkelig? Jeg pleier og bruke rørtang som jeg setter et tjukt rør på for å få skikkelig moment. På mindre ting bruker jeg griptenger. 

Svakheten med den tanga der er vel at hvis noe sitter skikkelig, så bruker man så mye kraft på å "dra" at man klarer ikke presse for å holde tanga sammen? Jeg vet ikke siden jeg ikke har brukt tanga. Men jeg klarer sjeldent å gjøre 2 ting samtidig, presse sammen og dra får ikke jeg til samtidig:rolleyes:

 

Ja. Min erfaring er at Denver bedre enn rørtang/weissgripp. Den er laget slik at om man bruker den riktig vei så strammer den seg selv. Jeg bruker faktisk å bare skubbe den som en vanlig fastnøkkel uten å knipe sammen. Koster bare en hundrelapp på Biltema så jeg synst det er et godt kjøp. Selvsagt må man ha både weissgripp og rørtenger i alle dimensjoner også siden det ikke alltid passer seg med et verktøy, men siden jeg fikk disse i hus så har jeg mer eller mindre kun brukt dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det en dobbeltpost siden jeg har noen konkrete spørsmål i neste, men først dagens oppdatering :)

 

Startet dagen med å fylle på butyltetning over vindusruten. Fylte rikelig og monterte listen igjen etterpå. Nå får det stå å herde til i morgen så skal den få prøvd seg i regnet.

LR_june22 - 1.jpg

 

Neste på lista var da automatoljen. Tappet av ca. 5 liter og demonterte bunnpanna. Oljen så grei ut (mistet noe i bøtta så det kom ikke ut av kassa) rød og fin uten stram lukt. Det så litt dårligere ut med magneten. Den var helt full så den har gjort jobben sin, men jeg lurer litt på om det oljeskiftet for 40-50000km siden ble gjort. Synst det var rart at det skulle bygge seg opp så mye på magneten på så kort tid. Jeg legger uansett opp til å kjøre den en stund nå og så skifte på nytt så den er flushet litt. Det er totalt 9 liter på systemet så nå har jeg trossalt bare skiftet ca. halvparten av oljen. 

LR_june22 - 3.jpgLR_june22 - 4.jpg

 

LR_june22 - 5.jpgLR_june22 - 6.jpgLR_june22 - 7.jpg

 

Så ringte de fra verkstedet om at dekkene mine var ferdig omlagt. Ned å hente og montere. Søte små saker. Skulle gjerne hatt 35", men av praktiske årsaker så ble det original dimm 235/70R16 denne gangen. 

 

LR_june22 - 8.jpg

 

Pellet ut intercooler og jo, den lekker i bunn. Satte inn en brukt en i fra SimenMS her på forumet etter litt vask og rens. Krysser fingra for at denne er tett :) Uansett litt vel mye olje som kommer der synst jeg så turboen må snart få seg litt tilsyn :X 

LR_june22 - 10.jpg

 

Så var det AC feilsøking. Her lasket jeg kontakten på trykkbryteren bare for å verifisere at clutch på AC kompressor la seg på noe den da gjorde. Da er nok systemet tomt for gass så jeg må se på løsninger. Kommer med en egen post om det for å holde det litt ryddigere. Jeg letet også litt mer etter lekkasjen med UV lykt og tror jeg fant den. Ihvertfall tydelig farge inne i kondensatoren så den må nok byttes. Bestiller tørker, trykkbrytere og kondensator samt o-ring sett når jeg først holder på. Er så jækli dyrt å fylle gass at jeg vegrer meg litt for å spare 2-300kr og så få det igjen på ny fylleregning på 2000kr fordi jeg skulle spare en slant..

 

LR_june22 - 28.jpg

 

LR_june22 - 13.jpgLR_june22 - 19.jpg

 

Og  til slutt i dag en ting som har irritert meg litt. Jeg mangler en "E" bakpå bakluka. Fant den igjen inne i bilen med gammel tørr superlim bakpå seg. Slipte av superlim, avfettet begge sider og la på et syltynt lag med TEC7 så får vi se om det klarer å holde den på :)

 

LR_june22 - 27.jpgLR_june22 - 29.jpg

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger irritert meg litt over at jeg ikke får gjort noe med AC systemet selv og er avhengig av å leie folk til alt arbeid der. Når jeg kontaktet et verksted nå skulle de ha 2000kr for lekkasjefeilsøking og ytterligere 1500-2000kr (alt etter hvor mye gass) for å fylle opp systemet igjen. Jeg begynte å lete litt etter løsninger for å gjøre dette selv. Fant et sett på ebay med nødvendige slanger, manometer og vakum pumpe. Slik jeg forstår det så vil jeg kunne vakumere systemet og sjekke at det er fritt for lekkasje på egenhånd stemmer ikke det? Er dette problematisk å utføre selv? Har sett litt videoer på youtube og det virker jo egentlig ganske kurrant. Kort beskrevet så skal man (om systemet er tomt for gass) vakumere i 4-5min til man har 3Pa undertrykk, sjekke at dette holder seg etter en time eller to, vakumere i en times tid for å dra ut alt av fukt/luft osv, fylle inn olje/uv stoff/lekk stopper, fylle inn gass. Nå får jeg sikkert ikke gjort de to siste tingene selv om jeg ikke får fatt i gass, men er det noe jeg overser her? Det virket nesten for enkelt? 

 

http://www.ebay.co.uk/itm/3S-NEW-REFRIGERATION-A-C-KIT-Vacuum-PUMP-2-5-CFM-MANIFOLD-GAUGE-SET-2-WAYS-/181334900596?hash=item2a3866ff74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på dette selv, men etter at jeg kjøpte D2', som blåser grøssende kald luft, har jeg slått det litt fra meg. Men, jeg tror ikke dette er så veldig vanskelig. Det viktige er vel å være nøy, bruke riktig metode og riktig mengde olje, kjølemiddel osv. Jeg har også kikket litt på de forskjellige løsningene som er til salgs på ebay, ikke dyrt og samtidig morro å gjøre det selv.

 

Gass, olje o.l. er å få tak i. Se f.eks.: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98972602

 

Jeg kjøpte gass til en jeep jeg hadde på electroshop.no, får ikke opp siden dere nå, men de hadde mye greier.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg fant en video på youtube som viser hvordan det gjøres. Ser egentlig helt kurrant ut. Det han ikke beskriver så godt er det du sier om olje. Lurer fælt på hvordan man finner ut av hvor mye olje som skal på når man bare bytter deler av systemet. Han sier at han byttet kompressor og at den kom "precharged with oil", men tviler på at kondensatoren jeg har bestilt fra Island4x4 kommer med noe olje på seg. 

 

Electroshop hadde alt som trenges ser det ut for. Bra tips! :) Tror jeg må kjøpe meg en slik vakum pumpe altså om det er alt som skal til. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC er jo ikke akkurat magi, enkle prinsipper men krever litt spesialverktøy som de du allerede har funnet på eBay.

 

Jeg kjøpte men en del bokser r134a med en enkel fylleslange med manometer for feilsøking på min p38. Prøvde først å fylle systemet med trykkluft for å finne lekkasje men der noen suksess. Fylte så en boks r134a og lekkasjen ble åpenbar med en gang: Stort hull i kondenser, tæring i aluminiumen... Skiftet kondenser, vakuumerte (har vakuumpumpe på jobb) og fylte på 3 bokser r134a og AC våknet til live igjen.

 

Vakuumering har 2 funksjoner, en er å sjekke for tetthet og den andre er å koke ut kondens. La gjerne vakuumpumpen stå på over natten. Den "røyken" som kommer ut av pumpa er vanndamp og den vil du ha mest mulig ut av systemet. Skift tørkefilteret også, koster ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...