Gå til innhold

Brages Range Rover p38. Expedition når?


Brage

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte jeg skulle begynne en liten løpende tråd om min Range Rover p38.

 

Bilen er en RRp38 4,6 Hse 2000 modell, bygget om til kombinert bensin / Lpg våren 2009

 

Jeg har hatt bilen i mer eller mindre daglig drift siden innkjøp i des 2007. Pr dags dato er km stand ca 267000km. hvor jeg har kjørt ca 125 000 km med den. Storparten på Lpg

 

Er i avslutning av ett omtalt motorskifte og en generell oppfriskning.

 

Jeg har som nevnt kjøpt denne:

gallery_3792_537_724814.jpg

 

Det er en komplett "ny " shortblock med topphatliners, crossboltet fra V8 tuner i UK, motoren er dynamisk balansert til clubman spec ( dvs +/- 1 gram, mot std +/- 4 gram ) Det står i høycomp stempel for å oppnå original Comp nivå, også ble det + litt der da.

Toppene er fra V8 developsment i Uk og er i grunn std. topper hvor alt er skiftet med litt forbedrede ventilstyringer og slikt.

 

Kammen er Hi torque kam fra V8 tuner, skal vistnok gi forbedret drivstoff økonomi og litt mere power tilpasset std oppsett av motorstyring. Kammen er kombinert med rhoads bleed down hydraulick lifters kjøpt fra samme sted.

 

I tillegg er alle vippearmer, støtstenger, vippearm aksler, register kjede og drev samt framdeksel med oljepumpe kjøpt nytt.

 

Jeg flyttet over bunnpanne, ventildeksel, insug og aggregater. Og flexplaten

 

Her ser Dere flexplaten under demontering fra gammel motor.

gallery_3792_537_2868456.jpg

 

Merket nøye for å få samme plassering inn på den nye motoren( vet ikke om det er så kritisk, men gjorde det nå likevell )

 

gallery_3792_537_3508954.jpg

 

Idag er motoren ferdig skrudd slik, og under testing..

 

gallery_3792_537_5611237.jpg

 

 

Nå er det slik at motorskiftet ble bare en liten del av denne oppfriskningen. Bilen skal på EU kontroll og tenkte jeg ville nå få fikset opp litt ordentlig siden bilen stod likevell.

 

Startet med radius armer, de fikk nye original foringer rundt hele, tok samtidlig og glassblåste de og malte de opp

Brukte owatrol CIP, så arcanol blandet med 20%vanlig owatrol, til sist sort silkematt bengalakk med owatrol tilsatt. På toppen er de dekket med ett tynt lag med dinol Av8.

Brukte Lr.spes verktøyet og hydraulisk presse til å presse ut /inn foringene. Da er det enkelt. Anbefales

 

gallery_3792_537_4521701.jpg

 

Som nevnt Ble det også skiftet foringer i stabstag, siden det må ned for radiusarm jobben.

 

Har skiftet alle demperne til Terrafirma sine siste modell for RRp38.

 

gallery_3792_537_4333192.jpg

 

Som Dere ser har de en justeringsmulighet for hardhet, jeg satt de på 3 på skalaen fra 1-4. Under denne monteringen, eller rettere sagt demonteringen. Gjorde jeg en tabbe. Hvis Dere ser godt på bildet så er de skålene på hver side av det nedre festet faktisk sveiset fast i akselen. Jeg trodde det bare var rustet litt fast og meislet det av :wacko: . Måtte derfor lage en ny slik skål og montere ( ble presset ut av 1,2 mm rustfritt stål, formet og limt fast ) Gjør ikke den tabben igjen :) .

 

Har også brukt enormt med tid på å skrape rust med en rust skrape fra ramme og understell, det nytter liksom ikke å børste. du må til med en orntli korrosjons skrape for å få av rustskallet fra sveiser og skjøter.

 

Tankfestet kunne jeg demontere og blåse. Det ble behandlet med epoksy primer og 2 komponent sort lakk pluss 1 lag arcanol på innsiden. Dinol AV 8 og fluidfilm fett ble brukt for beskyttelse i tillegg.

 

Det ble slikt:

gallery_3792_537_3686031.jpg

 

Til å matche demper installasjonen, klemte jeg til med en ny styredemper også fra terrafirma, den var enormt kraftig i forhold til den gamle fra Bilstein.

 

Ser sånn ut:

gallery_3792_537_113133.jpg

 

Den brunaktige platen dere ser på bildet, er skidplaten som er en del av vinsj installationen jeg laget. Vinsjen ble jo også fikset opp ( postet tidligere ). Den er nå på plass igjen og testkjørt.

 

Slik:

gallery_3792_537_894667.jpg

 

Dette var alt foreløpig, jeg har masse mere spennende som er gjort, for de som er interesert i Lr fix.

Kommer i fortsettelsen.

 

mvh Brage

..

..

 

 

 

.

 

 

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tråd jeg skal følge med på! :)

Jeg har kjøpt de samme demperne som deg for en stund siden. Men vet ikke om de kommer til å bli montert. Luftbelger må først skiftes... også spørs det om jeg egentlig vil dra den helt ut på den bilen.

 

Moro å se en p38 som er så fin under. Hos meg er det rustne radiusarmer og masse oljesøl fra det meste... :huh: Jeg har vel egentlig ikke sett en eneste en som ikke er det.

Hvorfor ble motor skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble motor skiftet?

 

Det er slik at jeg hele veien har tenkt at ved ca 300 000km skal motoren skiftes, men jeg kom ikke dit :( . Jeg fikk problem med kompresjonstrykk i kjølevæsken. Tenkte at dette kan fikses nokså rimelig med skifte av topper, så topper og kam og oljepumpe med deksel ble kjøpt inn. Kjøpte også som du ser ARP pinnebolter til toppene

 

Skiftet dette først med motoren i bilen. Det er rimelig mye skruing og nokså knotete å gjøre på plass.

Etter ca 2 uker startet jeg opp og konstaterte at problemet er der fremdeles. Det var ingenting jeg kunne se med øyet i blokken eller sylindre som indikerte noe galt, men har muligens en sprekk i den gamle blokken som åpner seg når motoren er varm.

 

I tillegg som du sier, så var det oljelekkasje ved bakre simmering bak flexplaten ( typisk feil ), så motoren måtte uansett ut, de er jo blitt nokså strenge på EU med hensyn til sånt har jeg skjønt. Derfor valgte jeg å klemme til nå og skifte hele motoren. Det ble vurdert slikt at enten har jeg en tipp topp RRp38 som jeg jo liker, eller så har jeg 2,5 tonn skrap i hagen.

 

I fortsettelsen her skal jeg poste litt av de andre typiske RRp38 feilene som er utbedret som gjør den store forskjellen. Og litt småting har jeg jo igjen.

 

Motoren i seg selv kostet meg nærmere 70 000 kr å få på døren her hjemme slik den står nå, så det er klart det ble litt enten eller.

Du vet jo hva disse bilene går for på Finn for tiden, så det er noe med at jeg har eid den selv i snart 10 år.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er den 30mm høyere en std. på alle nivå. Det vil si egentlig innenfor original vandringen til luftdemperne.

Bumpstops har fått ett 32mm forhøyet treffpunkt på akselen. Jeg har aldri kalibrert denne høyden, men den er der. Skal kalibrere det litt senere

 

Jeg har Arnott gen3 belger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er slik at jeg hele veien har tenkt at ved ca 300 000km skal motoren skiftes, men jeg kom ikke dit :( . Jeg fikk problem med kompresjonstrykk i kjølevæsken. Tenkte at dette kan fikses nokså rimelig med skifte av topper, så topper og kam og oljepumpe med deksel ble kjøpt inn. Kjøpte også som du ser ARP pinnebolter til toppene

 

Skiftet dette først med motoren i bilen. Det er rimelig mye skruing og nokså knotete å gjøre på plass.

Etter ca 2 uker startet jeg opp og konstaterte at problemet er der fremdeles. Det var ingenting jeg kunne se med øyet i blokken eller sylindre som indikerte noe galt, men har muligens en sprekk i den gamle blokken som åpner seg når motoren er varm.

 

I tillegg som du sier, så var det oljelekkasje ved bakre simmering bak flexplaten ( typisk feil ), så motoren måtte uansett ut, de er jo blitt nokså strenge på EU med hensyn til sånt har jeg skjønt. Derfor valgte jeg å klemme til nå og skifte hele motoren. Det ble vurdert slikt at enten har jeg en tipp topp RRp38 som jeg jo liker, eller så har jeg 2,5 tonn skrap i hagen.

 

I fortsettelsen her skal jeg poste litt av de andre typiske RRp38 feilene som er utbedret som gjør den store forskjellen. Og litt småting har jeg jo igjen.

 

Motoren i seg selv kostet meg nærmere 70 000 kr å få på døren her hjemme slik den står nå, så det er klart det ble litt enten eller.

Du vet jo hva disse bilene går for på Finn for tiden, så det er noe med at jeg har eid den selv i snart 10 år.

 

Mvh Brage

 

Da forstår jeg. :)

Ikke helt uvanlig at det er en sprekk i selve blokka som skaper problemer bak liners. Samme grunn til at min ble skiftet for ca 70k km siden faktisk.

Eu-kontrollen er vel ikke blitt så mye strengere på akkurat oljesøl, men mulig kontrollørene fikk seg en smekk over fingrene for at de har vært for sløve på akkurat dette. Mener nemlig "blåboka" fortsatt er ganske lik på det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig må jeg si, har jeg kunnet ta bilen hjem.

 

Etter litt motor testing og diagnose fant jeg ut at den bare gikk på 7 sylindre. Litt logisk feil eliminering prosess førte til at jeg bestilte nye coiler.

 

De kom på mandag og ble skiftet på kvelden. Da var alt OK :) , tenkte det var fint å få tatt ett par bilder for update her:

 

gallery_3792_537_283010.jpg

Forfra:

 

gallery_3792_537_448752.jpg

 

Feil eliminering var enkelt, jeg har nye magnecor pluggledninger, og alle plugger ny. Diagnosen sier missfire på sylinder 7.

Fikk også samme missfire feilmelding på LPG.

- Det betyr at jeg kunne utelukke hele innsprøytnings sytemet, fordi LPG bypasser hele det systemet, bypasser alle innsprøytnings dyser. Dermed satt jeg igjen med coil feil på en coil som sannsynlig årsak.

Svikt i coil er ikke ukjent fenomen på denne, så jeg bestilte begge coiler ny og skiftet de. Suksess ;) .

 

Som Dere ser på bildet har jeg fått på en snorkel. Det er nettopp blitt tilgjengelig til RRp38 fra Terrafirma ( TF 159 ) .

Den har en helt perfekt passform, men litt jobb er det å få den godt på plass.

 

Nå venter jeg på nye Nokian hakka 8 pigg. mens jeg fint kjører på disse Cooper discovererer STT ( synes de sitter greit ) i mellomtiden.

 

Innkjøring pågår så motormessig kan jeg ikke si så mye ennå..

 

mere følger....

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de nye demperne ?

 

 

De virker lovende, har de på 3 nå, og det kjennes bra ut.

Men jeg har jo skiftet radiusarm foringerog styredemper samtidlig og også kjørt alt for lite ennå - så kan helt ærlig ikke uttale meg om korrekt om de ennå. men lovende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motom.

 

Jeg driver å tester ut disse nyeste fra Terrafirma, det er +2 dempere for RRp38:

 

gallery_3792_537_4643146.jpg

 

gallery_3792_537_718878.jpg

 

Som du ser har de ett slikt hjul nede hvor du kan stille inn hardhet fra 1-4, Jeg satt de på 3 foreløpig. De virker som sagt lovende, meget kraftig bygget.

 

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette ble bra, Brage! Tøff jobb du har gjort her, og sugerøret ble jo kult. Så kult at du kanskje bør vurdere en soft A-bar og lyktebeskyttere også. B)

 

 

Jeg er veldig på og av med den A-baren, Akkurat nå er det av ^_^ , men lykte beskyttere foran har jeg veldig lyst på. Tror jeg må kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tøft med lyktebeskyttere på P38. Ja, for du har hatt på A-bar tidligere, har du ikke?

 

Nei, jeg har ikke hatt en slik A-bar. Nå er jeg litt usikker om den vil begrense operation av vinsjens clutch hendel, siden jeg har en luke der. Også kan det være litt vanskelig å få tak i en perfekt utgave.

 

Lykte beskytterne er jo bare å handle, de selges ennå :) , dog litt dyre i forhold til hva det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...