Gå til innhold

Vår RR P38 - STORM


JokerS30

Anbefalte innlegg

  • Svar 509
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har et sett 18x8,5 felger, jeg lurer på om de egentlig er til D2.

Finnes det OK AT dekk til 18" felger som ser litt bra ut ? P38 kler absolutt litt ekstra dekk..

 

Da vil jeg nok anbefale Goodyear Wrangler Duratrac i str 265X60R18 eller 265x65R18, mange synes dette er gode dekk.

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått på manifolden, diverse slanger og rør, en båtpumpe og har klart fylle systemet med fuel. da var batteriet flatt... :)

garasjen min var litt kald, så propanovnen får stå på noen timer. Lurer egentlig på det dieselfilteret, innfestingen til slange her ser ut som et sinnrikt system. Noen som har bilder eller link til beskrivelse av dette ? Ser egetlig ut som det er knekt av en bit, og så gjort en nødrep en eller annen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått på manifolden, diverse slanger og rør, en båtpumpe og har klart fylle systemet med fuel. da var batteriet flatt... :)

garasjen min var litt kald, så propanovnen får stå på noen timer. Lurer egentlig på det dieselfilteret, innfestingen til slange her ser ut som et sinnrikt system. Noen som har bilder eller link til beskrivelse av dette ? Ser egetlig ut som det er knekt av en bit, og så gjort en nødrep en eller annen gang...

Henter denne igjen, har noen link eller bilder som viser hvordan slangeniplene fra dieselfilteret EGENTLIG skal gå til høytrykkspumpa ?

Mistenker at noe er knekt/brekt/ødelagt der, for slangenippelen er veeeeeldig kort. Vond å få tett.... kan det byttes noe deler, eller må hele filterholderen byttes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: dette skjønner jeg ikke:
Det ser jo ut som om slangenippelkoblingene er festet med " clips " av noe slag på filterholder-hodet.

På bildet under, ser de jo ut til å mangle ?

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er iaf bilen igang igjen, etter litt banning. Det er rett, og slett litt for kaldt om dagen, men idag var det bare 14 inni garasjen, så kjerra lot seg skremme liv i. Syns det er snodig at det lekker såvidt friskt enda, kan egentlig ikke forstå hvor det kommer ifra. Har byttet pakning både på stillverk og topplokk, uten at det hjalp nevneverdig. Skal forsøke ta av manifolden en gang til etterpå, for noe er definitivt galt...kan heller ikke forstå at pakningene er feilplassert, men noe må det være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har kontroll på de huritkoblingene. Skal se på dette utpå dagen, men må ut med bilen fra garasjen så jeg får servet Defenderen først....

 

Ny Mobilolje, filterpakke og filler står klart til innsats, mangler bare arbeidslyst. Noen som veit hvor jeg får fatt på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defenderen fikk nytt oljefilter #1, nytt oljefilter #2, luftfilter og drivstoffilter, samt nærmere 2 kanner mobil1.
Den fikk også ny frontlyspære, en ny sikring, og så ble taklyset fiklet litt med, så det lyser igjen. Det gjøres HVER gang den bilen får litt ettersyn, møkkapatent. Til sist ble varmesetene baki sine releer koblet til instrumentlys-feed, så de ikke står på når tenninga er av.
Til sist pælma jeg ut en bråte tomme kaffekopper, lokk og rester ombord-refuelling av sjåfør og mannskap :)

 

Så skred jeg til verket med RR en igjen, og justerte litt her og der og strammet og årna, og da fikk jeg bilen til å gå sådär pent. Fikk på IC -røret over motoren, men ble litt skuffet når lekkasjen var like stor som før jobben ble igangsatt. Mistanken går mot at det virker som om det er en lekkasje UNDER høytrykkspumpa, selv om det ikke skal kunne gå an. Det kan være tæring, eventuelt frostskade, selv om jeg aldri har hørt om noe sånt før.
Jeg vurderer enten å levere hele bilen å få den utbedret, eller ta ut pumpa selv. Det siste blir billigst, og via noen gode PM råd fra SveinHA her på forumet, skal det være fint mulig å ta ut pumpa selv. Jeg er bare ... litt pysete kanskje, eller litt lat, eventuelt begge deler. Litt skuffa også, syns den bilen kunne virka mer enn to uker før den brøyt sammen, men noen overraskelse var det vel ikke akkurat.... <_<

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Flere har spurt meg om oppdatering, og jeg kan bedyre: ting ble ikke helt som jeg hadde forutsett:

 

jeg satte bort arbeidet på bilen, av flere grunner. Det dukket opp ganske mye jobb i firmaet mitt i januar, og når ting ble som det ble; var det verdt å sette bort greiene. Målet var å få en hyggelig priset P38, som var i OK stand jeg kunne kose meg med å cruise rundt i.

 

Oppgavene som var skissert var:

Ta ut, heloverhale, benkekjøre og remontere dieselpumpe.
Bærekuler foran - alle 4

Bremser foran, skiver, klosser og et caliperbytte

Servomotorer varmeapparat

O-ringer varmeregister.

 

 

Bilen skulle også inspiseres grundig før kommende PKK

 

Jeg fikk etterhvert en liten ekstraliste, der det var kommen på litt punkter i tillegg. Dette skyldes jo i stor grad "inspeksjonen" som var utført;
Bremsene bak trengte bytte / utbedring ( skiver, klosser, calipere ( i praksis alt )

Oljekjøler og rør til automatkassa trengte byttes

Eksosanlegget var kass, de mente få skikk på det vha litt sveisefix, noen rørbiter og en ny potte.

Turboen var også kass, det ble anbefalt overhaling til en OK pris.

- Det var omtrent her jeg begynte få bange anelser. Estimert regning var nå oppe i omtrent det jeg hadde gitt for bilen; men jeg tenkte vel egentlig " shitt au " og ba de kjøre på. Nå gledet jeg meg VIRKELIG til å få tilbake en knakende gjennomgått P38, med masse nye deler. Jeg forberedte meg samtidig på å SPISE kvitteringa, for å skjule den for min beste 2/3 ( kona )

.

 

Så kom ny beskjed fra verkstedet: du den motoren ; den må være sliten. Når vi remonterte pumpa, tanna kamkjedet over, og vi må ta av toppen og demontere registeret før vi kan estimere omfanget for deg. Men forberede deg på at det blir dyrt...

Siste beskjeden var egentlig spikeren i kista: motoren er helt vrak. Motoren er varmkjørt fler ganger(? ) stemplene er ødelagt, toppen er sprekt og vi fraråder ethvert forsøk på utbedring. Den bør byttes. Kostnad: the sky is the limit, men regn 10-15000 bare i arbeidspenger, og 5-20 000kr i motkostnad, eller mer...

 

Nå er jeg litt opprådd. Jeg står i ferd med å bli den eieren som har tapt mest kroner pr km kjørt, selv til P38 å være. Greit at litt mekanisk kan være slitent på en bil som er gått litt, og ståt mye senere tid, så at bremser, eksos osv var gåent, var ikke uventet. At motor viste seg å være helt totalt oppbrukt, var dog litt uventet. Såpass uventet at jeg ikke helt veit hva jeg skal mene/si/tenke om dette. I praksis betyr dette at bilen går rett i spikerpressa, jeg kan ikke bruke vesentlig mer enn kjøpesummen på utbedringer av bilen, når jeg kjenner den såvidt dårlig som jeg gjør. Jeg inspiserte aldri bilen så i detalj, med tanke på at jeg skulle koste på den opp imot kanskje 5/3 dels kjøpesum, eller mer.

 

Så det status pr idag. Jeg har tatt betenkningstid selv, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. En brukt motor med ukjent historikk frister såvidt lite, at det tror jeg utgår helt og holdent. Andre alternativer har jeg ikke pr idag, utover NY motor, som går løs på over 50 000kr før den er installert. Det syns jeg blir litt drøyt egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjedelig.

 

men skjønner ikke helt problemet med å sette inn en brukt motor til noen tusen hvis formålet er å få en "billig" så mulig bil. holder den motoren i 5-10 år så .. motoren er den samme som sitter i bmw og kanskje også Opel Omega. bytte selve motoren som da omtrent er komplett er vel overkommelig... Men klart hvis du skal ha bilen som er 20 år til å være i tlstand lik den var som ny så blir det en annen sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...