Gå til innhold

One ton - hva nå da :-)


Åge

Anbefalte innlegg

Da var MITT prosjekt under tak. Når den får se dagens lys igjen er uvisst, men gleder meg enormt til å ta fatt, og ut i lyset skal den igjen. Håper å kunne bidra med bilder underveis.

 

Er en Serie 2a 109, 1 ton.

 

Ønsk meg lykke til :-)

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Vet du hvor sjelden bil du har fått tak i?

 

Gratulerer! :)

Takker. Ja jeg har jo en anelse ?. Av disse var det visst bare 64 som ble eksportert. Ikke mange igjen nei.

Sekseren skal gå å starte, men det sies at clutch pumpa må byttes først.

 

Vil bruke tid på å få oversikt først, dvs tørke opp, rydde, vaske og skaffe dokumentasjon. Høy glisefaktor her akkurat nå. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sterkt ønske om å holde dere oppdatert, da jeg setter umåtelig pris på all hjelp, støtte og råd som finnes her inne.

 

Ting som er gjort så langt:

  • Grønn bibel bestilt, sammen med Instruksjonsbok og Parts katalog
  • Vært rundt bilen både over, under og inni - og finner ikke rust. Ihvertfall ikke noe som jeg kan stikke tappjernet gjennom. Hurra !Bortsett fra øvre del av førerdøren.

Ting å lure på:

  • Bensintanken under passasjer setet henger ikke sammen med påfyllingen. Var det originalt at tanken lå her, med påfylling under setet.
  • Kassen på bilen er nok fra en ex-mil. Kan den registreres med det.. Har mest lyst å sette inn originale baklys.
  • Noen som har ideer på de ulike releene på torpedoveggen..
  • Vinsjen er en svær hydraulisk WARN sak. Er vel tvilsomt om den lar seg registrere med den.

På programmet nå: (kommenter gjerne om det er feil/mangler her)

  • Tappe av olje og bytte filter. Hvilken olje anbefaler dere til en slik første gjennomkjøring ?
  • Justere ventiler da jeg leste meg til at det var lurt før oppstart (Ref No Name tråden)
  • Skifte membran i forgasser (Ref No Name tråden)
  • Skifte Master sylinder (selger sa denne var gåen, og det er ingen motstand i clutchen)
  • Sette på ekstra bensinfilter før bensinpumpa for sikkerhets skyld. Kan biltema filter brukes ?
  • Starte opp !

Det er ENV differ både foran og bak.

 

Så langt idag....

.


Bilen har forresten gått som brannbil i Bykle kommune. Noen som har mer historie kanskje.

009.JPG

030.JPG

042.JPG

065.JPG

086.JPG

076.JPG

096.JPG

097.JPG

111.JPG

109.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankpåfyllingen mangler slange fordi bakkassen er fra en utenlansk eksmill. De hadde to tanker. Bytter du fremre tank med en fra feks norsk eksmill kan du koble sammen slange og tank. Opprinnelig vil jeg tro påfylling var under setet slik du ser det nå.

 

Lurer litt på hvilken bamaksel du har, for lokket er rundt. Noen som vet?

 

vinsjen trenger du ikke godkjenni g på, bilen er eldre enn 71 modell, og tviler på at den er i konflikt med datidens regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en enw bak akksel det der rolf, samme som står på forward controlen min bare denne er smalere, sjeldne greier,

Dette prosjektet skal bli gøy å følge,

Finst foresten eit eget one ton register på nett, å 900club.org

Har også en one ton kategori,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må ta et bilde av diffen foran også :) forfra, er den litt flat foran på en måte?

 

De membran hadde biltema før, men er nok borte fra sortiment. send navn + adresse på pm så har jeg et par liggende.....

 

OG... jeg glemte, dette er veteranbil, så vinsjen skal selvfølgelig sitte på -- med skilter... ;)

Endret av ragnarsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg har meldt min ankomst på Onetonlandrover. Venter på godkjenning for å slippe til på forumet der.

 

Hva skal man synes om en slik "kasse" som finnes på bilen nå, kontra det originale påbygget. Kan det skape problemer ved registrering igjen ?

Jeg vet ikke ennå om bilen i sin tid var registrert med denne kassen. Tror den var det, men skal undersøke det. Har den vært registrert før slik den nå ser ut, så burde det jo ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en skikkelig tøff og skjelden seriebil :)

 

Tror ikke den bakkassa vil by på problemer, bilen er sikkert levert uten bakkasse til "brannbilbyggerne". Tanken ser jo ut som en serie 1 tank. Tror nog´k at en vanlig tank fra en 88´ eller en eldre 109´ vil passe greit under setet, med tilkobling til påfyllings lokket i siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...