Gå til innhold

"Baltazar" (75 mod. ex.mil 109" Serie3) er klar for "h


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Jeg så på denne her fra ESAB i sommer, Amatør Mekker´n:

 

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=179824

 

Tror den ligger på ca 10.000 kr. Dyrt, men får jo mye for pengene. Likevel dyrt hvis en ser på hvor ofte (sjelden) en skal bruke det. Er jo litt begrenset hvor mye (lite) en privatperson kan bruke det. Vet ikke hva jeg kommer til å havne på.

Har ikke sveising som yrke, men skulle ønske jeg var utlært på det også da :D.

Som sagt så er jeg evig opimist, så alt kan jo læres ;)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hva gjør du når du må stille inn sveisestrømmen til noe annet enn 45/90 Amp.??

 

Ligger i stille krampegråt før jeg går hjem for kvelden ;) For å være ærlig, så vet jeg ikke hva forskjellen er, syns den sveiste likt på begge innstillingene... Og så mater den veldig ujevnt.

 

 

Jeg så på denne her fra ESAB i sommer, Amatør Mekker´n:

 

http://products.esab...1.asp?id=179824

 

Tror den ligger på ca 10.000 kr. Dyrt, men får jo mye for pengene. Likevel dyrt hvis en ser på hvor ofte (sjelden) en skal bruke det. Er jo litt begrenset hvor mye (lite) en privatperson kan bruke det. Vet ikke hva jeg kommer til å havne på.

Har ikke sveising som yrke, men skulle ønske jeg var utlært på det også da :D.

Som sagt så er jeg evig opimist, så alt kan jo læres ;)

 

Tja, det er jo en engangsinvestering, apparatet vil jo sikkert kunne arves av neste generasjon. Tror man har litt igjen for å kjøpe utstyr av god kvalitet (i en del tilfeller).

Endret av Amatør Mekker'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er min filosofi også :D: Kjøper en kvalitet så har en et godt apparat leeeenge.

 

Jeg kommer gjerne og besøker noen som kan gi meg et "lynkurs" i sveising en kveld - jeg kommer sikkert til å trenge det.

Liker bedre å lære gjennom andre enn å (bare) lese i instruksjonsboken ^_^

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian: Så du mener jeg bør kappe av det dårlige området og erstatte deler av av den bare? ... sånn tenker jeg i alle fall. ;)

 

http://www.famousfou...hp?partID=14546

 

eller denne

 

http://www.paddockspares.com/lr19rlhd-footwell-rh-lhd.html

 

Skal sjekke i morgen hva VSI kan skaffe.

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, samme tenker jeg:) samtidig er det enklere å bytte hele på høyre side, hvis du vil det, og hvis du ikke er sikker på hvor bra resten er! Jeg bytta hele som sagt, men den var ikke mye å spare på.. Din ser jo bra ut over de "flotte" brune nyansene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Series 2A stasjonsvogn sitter der bare en liten «hatt» over nippelen for å beskytte mot sand og vann, men din bil har en slange til et tryggere sted.

 

Jeg har ganske nylig hatt av og rengjort mine. Det er ikke bare en nippel med hatt, men en tilbakeslagsventil (eller hva det heter) som stenger for innsug. Det ligger en kule nedi. Hvis denne ventilen er tett av dritt, tectyl osv. og ikke funker ut, vil det skapes overtrykk som du sier, som presser ut olje gjennom simmerringene. Men hvis den funker bra som enveisventil skulle jeg tro det vil bygges opp et konstant undertrykk som aktivt motvirker lekkasje? Det vil det isåfall ikke gjøre bare med slange. Man kan seff ha en ventil i enden av slangen.

 

515845-AXLE-BREATHER.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg jo en mulighet for å bygge om da kanskje, Jan? :huh: Jeg ser overgangen er forskjellig fra Serie 3, men det finnes nok en løsning hvis det skulle bli et alternativ.

Antar løsningen fungerer på min, så jeg bør vel kanskje beholde den slik den er.... Uansett fristende tanke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sveiseapparat kan jeg ikke få fullrost Kemppi nok.

 

Du skal imidlertid ikke kjøpe miniarc150 evo.

Den er kun for pinner og TIG.

 

Jeg ville gått for denne om du vil kjøpe nytt: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35724356

 

ev denne om du nøyer deg med brukt: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36827925

 

Den siste er riktignok litt mer klumpete å drasse på, men begge er gode maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fin ut den du har erfaring med, Gard. Jeg har sett på disse fra ESAB:

 

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=179824

 

evt denne:

 

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=179792

 

Prismessig ligger de i omlag samme prisområde som den fra Kemmpi. I tillegg må en uansett kjøpe(evt leie) gassflaske + kjøpe gass :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge Esab apparatene er gode-

Jeg foretrekker Kemppi fordi det er de jeg kjenner best. og at jeg har muligheten til stille strømstyrke og trådmating separat.

 

Men her er smaken som baken, delt.

Jeg vet om mange sverger til Esab :)

 

Det viktigste er at du definerer hvor stort apparat du trenger, dvs hvor tykke plater du tror du vil komme til å sveise.

 

160 Amp går til 4 mm, mens 200 går til 6 mm.

 

Ellers er jeg veldig enig med Amatør Mekker'n at man får det man betaler for.

 

Jeg har prøvd mange forskjellige sveiseapparater oppimellom, og jeg er ikke i tvil:

Spander noen kroner ekstra og kjøp ett med god kvalitet og godt rykte, og du vil ikke angre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg: En får hva en betaler for ^_^

Forsvarets biler er jo tunge og solide, og det gjenspeiler vel tykkelsen i det meste på bilen. Antar sveising opp til 4 mm burde vel holde vel?

Eller bør jeg gå for inntil 6 mm? :blink:

Aner ikke hva godstykkelsen i ramma er på - noen som har målt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen av ramma jeg har sett var vesentlig tynnere enn 4 mm :lol: Men, tror kanskje den opprinnelig var nærmere 6 mm, uten at jeg har målt da.. Foran ved fjærfestet var det sveiset i flere lag, solide de exmil-rammene ^_^ Paddocks-rammedelene kan ha vært 4 mm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer B) ... Føler jeg ble veldig i tvil etter de siste innleggene her. Jeg er typen som har som vane å overdrive når jeg først kjøper noe. Kan være en fordel og en ulempe :wacko:

 

Har forresten bestilt ny fotbrønn (høyre side) i dag. Bestilte fra VSI, så da er det vel pakkelevering på døra om 2 dager antar jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket også (for gøy) hos en dekkforhandler ift dekk til SIII originalfelg. Det er visst ikke så lett å få tak i dekk til den felgen <_< Har skjønt (og lest her på forumet) at noen bestiller fra England..

 

Dagens visdomsord: Alltid godt å være tidlig ute - plutselig er det vår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg justere øyemålet :blink:

 

Skyvelær har som regel bedre målenøyaktighet enn øyemål :P Exmil ramma er forsterket enkelte steder, men ellers er den ganske så lik sivilutgaven. Fjernet fronttraversen og kappet i rammevangen for å montere servobrakett nå nettopp. Målte godstykkelse da SVV gjerne vil vite slikt ved ombygging. Total tykkelse i forsterkede partier er 5mm (2mm + 3mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte alu.dørtopper fra England til bilen i dag. Joda, kanskje litt tidlig fase å gjøre det i, men men ^_^

Er fortsatt i tenkeboksen ang sveiseapparat, men blir nok et kjøp i neste uke :D Kjekt å ha....

Ellers så kom fotbrønnen fra VSI i går. Får se det an hvor stor del jeg bytter av den, men målet er at resulatet skal bli å pent som mulig. Mulig hele brønnen blir skiftet hvis det ser bedre ut

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fotbrønnen i dag som ble bestilt i forrige uke. Kom torsdag. Oppdaget da jeg pakket den ut at den selvfølgelig ikke passer. Var ikke i nærheten av å ligne på den jeg skal ha. Jeg må ringe VSI onsdag og få returnert den <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av fotbrønnen jeg fikk. Dette skal være høyre fotbrønn.

Har noen forslag til hva type LR denne passer til? <_<

 

P1000687.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...