Gå til innhold

Rustne Rød


Jan L

Anbefalte innlegg

Torsdag 14. april fikk jeg hentet meg et nytt prosjekt, se salgstråden til Joost om Disco 1995. Kom frem til at bilen var verd å redde fra hugger og delegribbene.

 

Prøver på et par foto:

 

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?app=gallery&module=images&section=viewimage&img=31731

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?app=gallery&module=images&section=viewimage&img=31730

 

Dette får jeg ikke til - limer inn snarvei fra forumbilder men bilde kommer ikke opp.

 

Jan

Endret av Jan L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skal jeg bruke "insert image" knappen eller kopiere snarveien fra forumgalleriet direkte inn i teksten.

 

Tar et av hvert forsøk:

 

Først kopiere inn snarvei fra forumbilder:

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?app=gallery&module=images&section=viewimage&img=31732

 

Og deretter med insert image og limer inn snarveien i den.

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?app=gallery&module=images&section=viewimage&img=31733

 

dobbelhrmf.. kom ikke foto nå heller

 

tror jeg legger meg..

Endret av Jan L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du har gjort riktig?

 

En annen måte er å skrive koden selv. Bruk klammerimgklammerurl for bildeklammer/imgklammer

med klammer mener jeg denne [ og denne ]

 

Trykker du reply på en post med bilde ser du koden i live ;)

 

Veldig bra at du tar vare på bilen. Rød Disco er stilig :)

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar et av hvert forsøk:

Først kopiere inn snarvei fra forumbilder:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?app=gallery&module=images&section=viewimage&img=31732

Og deretter med insert image og limer inn snarveien i den.

http://www.lrforum.com/forum/index.php?app=gallery&module=images&section=viewimage&img=31733

 

Det du lenker til der er sider som inneholder bildene, ikke bildene.

Men litt nede på høyre side av de sidene, ligger det noen felter. Ser omtrent slik ut

gallery_4896_9_8487.png

 

Der kopierer du det som står i feltet BBCode, og limer inn her. Husk å få med hele feltet. Trykk gjerne CTRL+A (hold nede Ctrl-tasten, og trykk A. Så mens du holder nede Ctrl, trykker du C (Ctrl+C) for å kopiere. Så går du "hit til editoren", og trykker Ctrl+V for å lime inn det som er kopierte. Litt anderledes om du har mac, men ikke så veldig anderledes.

 

Alternativt kan du høyreklikke på bildet du har mitt på siden, velge kopiere bildeadresse, og lime den inn etter at du har trykket på "Sett inn bilde"-knappen i verktøylinjen på editoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetøff bil. Gratulerer med redningen fra skroten. Eller,,, det vil vel si en LR blir ikke skrotet, bare gjenvunnet som deler til andre LR-slektninger. :)

 

Moro at det er flere der ute som er villige til å redde "gamle" Discoer. En får sjå hvor mye stålmark det dukker opp på denne.

 

Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd skal forsøke igjen.

 

Kort om bilen:

 

1995 mod. (jeg ville ha en uten alt elektronisk ræl som skaper problemer) 300 TDI men manuell kasse, ble satt inn overhalte kasser i fjor. Motor og driverk fungere brillefint, ikke noen klonk og motoren går helt nydelig. Teknisk tilstand er meget bra, alt virker alt av el. ting er i orden. Kun en liten el feil med at abs lampa ikke vil gå av. Noen tips hva det kan være?

 

Ytre karosseri er uvanlig bra, det er litt frynser i bakkanten av bakkjermene der man har frisert litt for å få på store dekk. En liten parkeringbunk i venstre fordør ellers er alt ytre strøkent. Noen små steinsprut på taket.

 

Brukte dagen igår til å avfette og høytrykkspyle under bilen og har demontert kanallister. Kortverskjon:

 

Ramme er kjempebra og uten rust etter det jeg kan se, alle A - B og C stolpene er bra og hele. Dørene er etter det jeg kan se uten rust (har ikke sett innenfor trekket enda.) men de se fine ut. Bakre bærebjelke er bra.

 

Kufanger må rettes da to tversgående rør er bøyd. Fanger er godkjent i vognkortet.

 

Rust: hele venstre kanalen er kjeks, bakerste del av høyre kanal det samme. Skal ha av mattene på gulvene i dag og jeg ser at gulvet foran førersetet er rustent da mattene er våte. Gulvet bak i bilen er byttet ut med aludørk plate, er tett og solid. Bakre deksel innenfor støtfanger har et par rusthull. Støtfangerne skal av og pusses for rust og lakkeres. Det er status pr. nå. Kommer mer bilder i kveld.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er heldigere med de mere skjulte delene av bilen din enn jeg var, men ikke sikkert du har planer om å plukke ned bilen i den grad jeg har gjort heller :lol:

 

Kanaler er jo standard virker det som, men bra at flere av stolpene i allefall er i bra stand. På min er det værre. :P

 

Lurer litt på den snorkel-patenten på bilen din; Er dette noe hjemmelaget, eller er det bare en annen fabrikant enn Safari-snorkel? Har lyst på snorkel jeg og (bling-faktor) og har lurt på tanken om å lage meg en selv.

 

Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius!

 

Ser litt på denne tråden som dokumenterer "bilen min" Det er med trist følelse at jeg solgte bilen. Har vært gjennom en lang sykehistorie og orker ikke å gå på denne jobben selv. Er veldig glad for at det finnes ildsjeler igjen! Snorkelen er håndlaget etter MANTEC-MODELLEN. Eneste forskjell er at alle dimensjoner er økt noe for å få mere luft i motoren. Men til slutt er det vel balansen mellom det som kommer inn og det som går ut som avgjør effektiviteten! Alt har blitt gjort ordentlig. Snorkelen er ikke til pynt men man må kunne stole på den når du står i en elv på Island.

Hilsen, Joost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius!

 

Ser litt på denne tråden som dokumenterer "bilen min" Det er med trist følelse at jeg solgte bilen. Har vært gjennom en lang sykehistorie og orker ikke å gå på denne jobben selv. Er veldig glad for at det finnes ildsjeler igjen! Snorkelen er håndlaget etter MANTEC-MODELLEN. Eneste forskjell er at alle dimensjoner er økt noe for å få mere luft i motoren. Men til slutt er det vel balansen mellom det som kommer inn og det som går ut som avgjør effektiviteten! Alt har blitt gjort ordentlig. Snorkelen er ikke til pynt men man må kunne stole på den når du står i en elv på Island.

Hilsen, Joost

 

Heisann. Ja, det er vel kanskje aldri moro å selge en bil som en får et forhold til, men jeg kan jo forstå at hvis kropp og sjel ikke er på topp så er det en stor utfordring å gå på en skikkelig oppussingsjobb. Da er det bedre å gi stafettpinnen til nestemann slik du har gjort. :)

Så det er en snorkel som heter MANTEC? Dette må jeg sjekke ut. :) Enig i at det skal være til å stole på. Ingen vits å sette på noe på bilen som ikke har en praktisk hensikt. Den snorkelen du satt på "din" bil synes jeg virket veldig nett og litt mindre voldsom enn den som Safari har, så jeg får titte litt på en tilsvarende løsning.

 

Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk på å få inn foto:

 

gallery_2056_9_126695.jpg

 

og jaggu virket det! tok av innerskjermen på høyre siden foran i dag, da den kom av var det mye fuktig søle på baksiden av den, det har rustet bra der, blir nødt til å ta av skjermen og sveise litt:

gallery_2056_9_138636.jpg

 

Venstre kanal er stort sett kjeks:

gallery_2056_9_23591.jpg

 

Høyre kanal er dårlig helt bakerst:

gallery_2056_9_59328.jpg

Fremre del er bedre:

gallery_2056_9_49070.jpg

 

Nok å ta fatt på...

Jan

Endret av Jan L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av seter og matter er ute av bilen, bakerst har Joost lagt dørkplater i stedet for den rustne bølgeblikken - det ser bra ut:

gallery_2056_9_1404.jpg

 

Gulvet mellom forseter og bakseter er så godt som strøkent:

gallery_2056_9_125943.jpg

 

Venstre gulv foran har våte matter:

gallery_2056_9_67999.jpg

 

Noe som gir:

gallery_2056_9_67999.jpg

 

Har blitt lappet litt før på denne siden:

gallery_2056_9_67574.jpg

 

Fjernet kjeks og skrapt bort løs rust. Noen små hull nærmest kardangtunnellen men mest ved kanalen:

gallery_2056_9_82907.jpg

 

Høyre gulv foran er bra, bare litt smårust har blitt behandlet før ser det ut til;

gallery_2056_9_73700.jpg

 

Da skal dette få tørke til over helga. Har fått litt mer status for rust nå.

Blir en del jobb men ikke avskrekkende,

 

jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn aldersmessig, så passer vel rustmengden på din bra i forhold til min egen, som er noen år eldre. :) Ser ut som det blir litt jobb der og, men er selvsagt ikke noen umulighet å mekke til litt nye kanaler osv. Blir nok bra bil dette med tider og stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn aldersmessig, så passer vel rustmengden på din bra i forhold til min egen, som er noen år eldre. :) Ser ut som det blir litt jobb der og, men er selvsagt ikke noen umulighet å mekke til litt nye kanaler osv. Blir nok bra bil dette med tider og stunder.

 

Jeg har hatt masse discoer Marius, men aldri sett noen så opprustet som den i ditt prosjekt. Jeg tror ikke din bil viser en standard for gjenomsnittlig rust på discoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt masse discoer Marius, men aldri sett noen så opprustet som den i ditt prosjekt. Jeg tror ikke din bil viser en standard for gjenomsnittlig rust på discoer.

 

Helt enig i akkurat det, og jeg håper virkelig de fleste er bedre enn min. Bilen i denne tråden ser i allefall mye bedre ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye bra på denne bilen:

Litt overflaterust på standard rustfella ved C stolpen men ikke gjennomrustet:

gallery_2056_9_84066.jpg

gallery_2056_9_39562.jpg

 

Dørene har samme bra tilstand som denne:

gallery_2056_9_13670.jpg

 

Dørstolper har denne standarden:

gallery_2056_9_48996.jpg

gallery_2056_9_82731.jpg

gallery_2056_9_72848.jpg

 

Så det er kanalene som er sterkest angrepet av rust og litt annet her og der. Men ikke i nærheten av rustmengden som på Marius sin.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jobben er en grundig rengjøring og finne status for arbeidet fremover. Brukte hele fredagen og er ennå ikke helt ferdig under men har en pekepinn på jobben fremover. Synes at bilen ser bra ut:

gallery_2056_9_94059.jpg

 

Den skal på veien en gang litt utpå høsten er planen.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok vært betydelig bedre vedlikeholdt og passet på denne, og den har vel vært totalt omlakkert? Ikke så mye humbug-reparasjoner heller sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...