Gå til innhold

Merkelig lysproblem


Jason

Anbefalte innlegg

Har hatt problem med lysene en stund som kommer og går flere ganger i uken.

Etter å ha lest meg opp på forumet endte det opp med at jeg byttet lysbryter, men det hjalp ikke på problemet.

 

Problemet utarter seg som at kjørelysene alltid fungerer fint, men når jeg manuelt skrur på lysne for å få lys i dash og kunne veksle mellom nær/fjernlys så er det helt tilfeldig om dette fungerer, eller om jeg bare hører vibrering i et relé eller noe som om det ikke får nok spenning til å holde seg innslått.

 

I tillegg til dette, så har jeg Defa alarm og ettermontert sentrallås som ikke virker etter at jeg har forsøkt å slå på lysene og opplevd denne lyden av durelyden.

Dersom jeg venter et par timer eller over natten, så fungerer Alarm og sentrallås helt utmerket.

 

I helgen kjørte jeg til fjells, fredag virket ikke lysene som de skal, og jeg kjørte med dårlige nærlys (kjørelys) og vi vet alle at disse ikke er de beste på mørke veier.

 

I dag når jeg skulle hjem, så fungerte lysene utmerket første del av turen, men etter en ferje, så dukket problemene opp, bare ulyd og etterpå ingen sentrallås/alarm funksjon.

 

I morgen tidlig fungerer helt sikkert sentrallåsen igjen.

 

Jeg har to ganger åpnet dashbordet for å sjekke, men da fungerer alt selvsagt, så jeg aner ikke hvor det ev er dårlig kontakt eller hva annet som kan være feil.

 

De neste to ukene blir det flere langturer til fjells, og jeg kjenner at dette problemet gjør at en hyggelig langtur kan bli frustrerende og til dels farlig mørkekjøring, så det hadde vært fint om noen har tips som kan løse problemet mitt :-)

 

For alt jeg vet, så er det alarm eller sentrallås som er årsaken til dette, men jeg har lest så mye om lysproblemer at jeg antar at det er der feilen ligger?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lysbryterhendelen din som er dårlig (lysforsterker forlenger levetiden på bryteren når du kjører "manuelt").

Du bør også sjekke kjørelysautomatikken din asap, en del er montert inn med strømtyver som er potensielle brannfeller (det henger en delvis oppbrent en hos EWS) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket opp litt i går og fant en hel haug med koblinger i spagettien bak instrumentpanelet.

Ørten koblinger ifm alarmen, sentrallås og kjørelys.

 

Alle koblinger ser i utgangspunktet bra ut, ingen strømtyver er benyttet, alle ledningene ifm med kjørelysene er loddet sammen og dekket til med noe svart tjærelignende stoff jeg aldri har sett før på en ledning.

 

Kjørelys, Alarm og sentrallås får + spenning på den ene kabelen som går til lysbryteren på den siden av kontakten som forsvinner i originalkabel ned i bilen en plass.

Jeg antar at denne har stabil og fin spenning siden den er original.

 

Så da antar jeg at Alarm, sentrallås eller kjørelysreleene er direkte årsak til problemene mine.

Av disse tingene så tipper jeg det er kjørelys releene.

 

Prøvde å finne en annen plass jeg kunne få permanent 12v til alarm og sentrallås, men fant ingen punkter, så jeg får ev trekke kabel fra en annen plass senere.

 

Vedlagt ligger har jeg lagt bilder som jeg antar er de ettermonterte releene til kjørelysene, jeg antar at feilen ligger i disse.

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i nytt til en rimelig penge?

bilde1.JPG

bilde2.JPG

bilde3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelysreléet skal du kaste. Det samler gjerne vann og ruster opp innvendig.

Det er kun to av ledningene som går til reléet som skal skjøtes sammen. De andre er bare tull og tøys.

Jeg fikk Lars på OEC til å gjøre det på min bil under et treff, og siden har ikke dette bydd på problemer.

På rattstammens venstre side sitter det et par brytere. Den som er nærmest deg bruker du til å skru av og på lysene.

Veldig greit å selv kunne velge om du vil ha lys av eller på under kjøring.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrudde på dette idag. Automatisk kjørelys har ikke funger på en stund. Jeg kuttet opp plasten og fant tre releer, ikke to som her. To av disse var svidd, så jeg bare stappet alt inn igjen i påvente av varmere vær. Etter dette fungerte alt igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i ny kjørelys automatikk, eller har noen delenummer jeg kan søke etter?

Noen som har tatt ut sitt som er interessert i å selge?

 

Jeg ønsker fortsatt å ha kjørelys automatikk, så jeg ønsker ikke å fjerne relé oppsettet uten å erstatte dette med et nytt fungerende opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant endelig feilen i dag :D

 

Den siste uken har feilen vært konstant, og da var det lettere å feilsøke.

Det viste seg at det rett og slett var spenningen inn på pluggen til lysbryteren som var ustabil.

Normalt har det vært 12.noe volt der når jeg har feilsøkt, men i dag var det 2.6v

 

Da er det ikke rart at alarm, sentrallås og lysrelé sliter med å gjøre jobben sin.

Fikk ordnet opp i dette, og nå virker alle 3 tingene, og jeg forventer at disse problemene nå er historie.

 

Herlig med sånn elsk/hat forhold til bilen, i dag er en god dag :wub:

Endret av Jason
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke oversikt over det elektriske anlegget for hånd, så jeg visste ikke hvor ledningen forsvant hen.

 

Derfor klippet jeg vekk denne og koblet punktet opp mot en ny permanent 12v som jeg hentet fra motor rommet gjennom torpedoveggen.

Når det blir varmere i været, og jeg fått sett på tegninger av el anlegget, så får jeg heller koble tilbake originalt samt finne ut hvor den dårlige kontakten er.

 

Jeg sjekket alle releer og sikringer foran girspaken for å se om det var der det var dårlig kontakt, men det var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, fant nå denne linken som beskriver det samme som deg.

I tillegg ser jeg ut fra skjema at ledningen kommer fra sikrings boks i motorrommet.

Skal feilsøke litt mer senere, den midlertidige løsningen min er i prinsippet helt lik den originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...