Gå til innhold

Honda XL eller Yamaha XT?


AreM

Anbefalte innlegg

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har ikke kjørt en sånn BSA med knastedekk men tilsvarende sykler fra Norton og Harley med gatedekk og det var ingenting som minnet om crossegenskaper i det hele tatt.
BSAen på bildet er barsk, ingen tvil om det, men for min del prøver jeg å foreslå ut fra ønsket i tråden og egne erfaringer ift det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du crosse med den? ?

 

Jeg kan vel ikke påstå det er verdens beste crosser ?. Blir som å be oldefaren din løpe i skogen. Men i og med noen har gamle biler så tenkte jeg å vise to gamle offroadere som ikke koster skjorta.

Jeg liker små sykler og ifjor hadde jeg en yamaha wr 250 på hvite skilt. Det var en eldre modell med stål ramme. De koster ikke all verden og kan være et alternativ til eldre xt. 250 fungerte best i skogen og ikke lange turer.

Påenget er vel å prøve forskjellig og se hva du liker. Behovet er forskjellig hos hver av oss.

Har ikke kjørt en sånn BSA med knastedekk men tilsvarende sykler fra Norton og Harley med gatedekk og det var ingenting som minnet om crossegenskaper i det hele tatt.

BSAen på bildet er barsk, ingen tvil om det, men for min del prøver jeg å foreslå ut fra ønsket i tråden og egne erfaringer ift det.

Ervel forsjåvidt det jeg prøver å gjøre og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ting alltid være det råeste og tøffeste?

Etter å ha sett den sykkelen ville jeg ikke hatt en moderne "crosser". Det får da være måte på hvor komfortabelt man skal ferdes på. :)

 

Stil og verdighet teller mer enn lang fjøringsvei og sint motor.

 

Hvorfor bruker du range rover i terrenget kvasi?

En traktor gjør jobben bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har en Massey Ferguson med 4wd og den er helt klart ubrukelig til det jeg definerer som "terrengkjøring"
Joda, den er fin på relativt flat mark og i mot/nedoverbakke men fjæringsvei finnes ikke. Så den er en traktor og blir brukt for traktoregenskapene sine og da er den kjekk å ha. Men da snakker vi om å vinsje tunge ting ut av skauen med mekanisk vinsj og å kappe/klyve med vedmaskinen osv.

Range Roveren er ikke spesielt god på noe av dette, men den er skikkelig god på alt det andre jeg trenger ting med fire hjul til. Den tar seg usedvalig godt frem i terrenget. Usedvanlig godt! Den gir meg godfølelsen man kun får i en dyr luksusbil når jeg kjører den til hverdags. Og, jeg har alltid syntes RRC var vakre biler i flere tiår og når så den rette bilen dukket opp kjøpte jeg den.

Men, er ganske sikker på at spørsmålet i tråden hverken gjaldt 4hjuls traktorer eller biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSA'en er kjempekul og heilt sikkert glimrande til 90% av det eg brukar mc til.

 

Likevel trur eg nok vekt, fjøring og giring vil gjere det vanskeleg å bruke han til resten av køyringa mi. Eller heller den køyringa det ikkje blir noko av no.

 

Elles ville eg vere livredd for å bulke og klore opp eit slikt klenodium.

 

Apropos pris, kva skal du ha for den? ;)

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSA'en, er det en Gold Star? Ensylindra 500? (Jo, jeg vet at Gold Star egentlig er en bane/gatesykkel med en usedvanlig potent ensylindra 500cc med toppfart på 180+, men mener å huske at "Gold Star" navnet senere dukket opp på sykler med høy bakkeklaring og grove dekk)

 

Grunnen til at engelske sykler ikke blir foreslått, er jo at de omtrent ikke finnes. Hvis man ikke vil opp på en 800 paralelltwin eller trippel fra Triumph. Selv om den BSA'en er utrolig tøff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSA'en er kjempekul og heilt sikkert glimrande til 90% av det eg brukar mc til.

 

Likevel trur eg nok vekt, fjøring og giring vil gjere det vanskeleg å bruke han til resten av køyringa mi. Eller heller den køyringa det ikkje blir noko av no.

 

Elles ville eg vere livredd for å bulke og klore opp eit slikt klenodium.

 

Apropos pris, kva skal du ha for den? ;)

Bsa er ikke til salgs. Det er en replika av 650scrambler. Bygd av en Golden Flash. Hadde tenkt å bruke den her i Sarpsborg på Kalabanen. Se video under fra 4 min

 

 

 

 

Du spurte tidligere i tråden om en DR på Finn. Påenget var bare at jeg la ut et bilde av min og sa min mening om den. Det er i første innlegget mitt lengre opp i tråden. Nederst på side 4 ?

 

 

En video til om dere gidder:

 

Endret av SEM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BSA'en, er det en Gold Star? Ensylindra 500? (Jo, jeg vet at Gold Star egentlig er en bane/gatesykkel med en usedvanlig potent ensylindra 500cc med toppfart på 180+, men mener å huske at "Gold Star" navnet senere dukket opp på sykler med høy bakkeklaring og grove dekk)

 

Grunnen til at engelske sykler ikke blir foreslått, er jo at de omtrent ikke finnes. Hvis man ikke vil opp på en 800 paralelltwin eller trippel fra Triumph. Selv om den BSA'en er utrolig tøff.

Bygd fra Golden Flash til bsa 650 scrambler. To sylindret med alu topp. 58 modell.Sportster gaffel. 2 til 1 eksos. Veier 170 kg og ca 4o hk. A10 motor. Endret av SEM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsa er ikke til salgs. Det er en replika av 650scrambler. Bygd av en Golden Flash. Hadde tenkt å bruke den her i Sarpsborg på Kalabanen. Se video under fra 4 min

 

 

 

 

Du spurte tidligere i tråden om en DR på Finn. Påenget var bare at jeg la ut et bilde av min og sa min mening om den. Det er i første innlegget mitt lengre opp i tråden. Nederst på side 4 ?

 

 

En video til om dere gidder:

 

Eg er veldig glad for all info, eg. :)

 

DR er jo ein av dei eg vurderer, mykje ut frå omsynet til pris.

 

Kanskje litt tung i sessen i høve til dei snertnaste? ;)

 

 

Har du fått prøvd BSA'en på bane?

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
28 minutter siden, radovan skrev:

Har fått fart på meg igjen og ser etter "ny" sykkel. Kom aldri heilt i mål med terrengsykkelplanen min. 

 

Link

 

Jeg myser også litt etter "ny" sykkel. Som nevnt tidligere i tråden endte jeg opp med en KTM 1190 Adventure, og har ikke angret på det. Eneste er at den blir for lite brukt. Så jeg vurderer å annonsere den senere i høst eller til neste år og kjøpe - ikke XL eller XT - men en Honda XRV 650 Africa Twin (RD03) eller en Yamaha XT750Z Super Tenere. Begge er ørkenracere fra seint 80-tall, og utover på 90-tallet. Disse er tosylindret og gir litt mer komfort enn en singel. I motsetning til flertallet som ønsker en slik sykkel, heller jeg litt mot Yamahaen. Den har 70 hk (over 10 mer enn Hondaen) og var vel den første offroaderen som det virkelig var litt kraft i. Er det noen her inne som har erfaring med 750 Super Ten? 

 

Jeg sikler litt på Cagiva Elefant også, 750 eller 900 med Ducati motor. De var også verstinger i offroadklassen, men her ser jeg for meg et litt mer komplisert eierskap. Eller kanskje ikke? De kom ofte til mål i Paris Dakar som nummer 1. 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

 

Dominatoren er ikkje så verst. Har eg høyrt, har aldri køyrt ein sjølv. :lol:

Det er ingenting å køyre med utanfor vegen, fjøring og andre ting er ikkje tilpassa det. Men om du treng ein grei og problemfri sykkel som er billeg attpå er dette ein veldig god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel Kawasaki 900 som er grei paa veien, men en gang lenge, lenge siden saa hadde jeg en likedan som jeg brukte t.o.m. paa traktor/skogsveier - det gikk bra!  Hvis du skal utenfor alle veier saa trengs en lett sykkel, har brukt XR, XT, YZ, TS men min favoritt var en 1980 PE400 enduro, den var en klassiker men var baade kjapp og lett. Uansett, hvis du tar deg turer utenfor vei saa gaar det penger og tid til vedlikehold... jeg ga opp etter en enduro hvor jeg havna i en damm.  Har brukt BMW GS ogsaa (hvis jeg husker riktig saa var det ti aar siden, kanskje 1150?) - uansett, den er alt for tung med to personer og pikkpakk til aa bruke utenom vei, jeg tror nok de fleste store sykkler havner i samme "klassen".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...