Gå til innhold

Honda XL eller Yamaha XT?


AreM

Anbefalte innlegg

Hm, jeg har forsøkt å lese meg opp på offroad MC-er i det siste. Jeg har tenkt å bruke sånn 20-25 000 på en sånn høy sykkel til kortere turer og moro. Jeg har vel kommet frem til at XT er et hakk bedre enn XL, men har tenk videre. Kanskje en gammel Africa Twin hadde vært greia? Alle de nevnte modeller her er jo kultmaskiner med sin egen menighet.

 

Men dette er en del av MC-verdenen jeg kan lite om, så jeg spør derfor forumet og gode råd. Har Kawasaki og Suzuki noe som kan matche Yamaha XT600 eller Honda Africa Twin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

XL må da bli gammelt? XT er vel ganske skuddsikker selv om den heller ikke er evigvarende.

Jeg har aldri eiet en Honda, men i den prisklassen, se etter en TransAlp eller Africa Twin - tror jeg som selv har 2 stk BMW GS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt med samme tanker og spørsmål som deg for et par år siden og fikk heldigvis låne en XT et par uker av en nabo mot at jeg skrudde litt på den. Tanken min var at en 600 "offroader" var tingen ettersom jeg ikke klarer å dy meg når jeg sitter på R-sykler, hornene som vokser ut i panna gjør at hjelmen ikke passer lenger....

 

Kortversjonen var at XT'n var morsom i et kvarter, endte opp med at jeg heller tok bilen da jeg syntes den gikk som ei bøtte møkk og var fantastisk lite inspirerende på alle områder. Skal det bli sykkel på meg tror jeg det må bli en Elephant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Thomas.

 

Cagivaen har motor med sjel!

 

59_1453516757.jpg

 

http://www.finn.no/f...nnkode=29968159

 

Nummer 2 på lista bør være *Africa twin. Skuddsikker sak, med et enormt ettermarked.

 

Men alle disse blir vel uten for budsjett?

 

Ellers så har du Suzuki DR800 Big...

 

Den Cagivaen som kom etterpå (Navigator?) hadde Suzuki TL1000 motor, den er ikke akkurat sjelløs den heller.

 

Ellers har jo de fleste merker en sånn stor off road/adventure sykkel.

 

Moto Guzzi har Quota

Buell har Ulysses

Aprilia har CapoNord

...for å nevne noen.

 

Jeg kjører gjerne på rare sjeldne greier, men her blir jeg nok stoppet av budsjettet. Siden jeg har to MC-er fra før, så må jeg begrense meg en smule. :rolleyes:

 

Jeg må gugle den DR800 :) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt endel knastesykkel, og vil anbefale å holde unna XT fra 1987-1990 - disse hadde dårlige topper/ toppakninger, ellers er det bra sykkler selv om det ikke er noen rakett.

 

å velge sykkel kan være vanskelig - men må velges etter bruksområde.

 

skal du ha en 0-3 mil lange turer på vei og kjøre endel i skogen, vile jeg sett på en 250->400cc sykkel - jo mindre jo bedre (anbefaler KTM 250 4T (exc-f)/ DR350/ XR250/ XT350/ TW200

 

1- 5 mil tur + grusvei i ny og ned, sjelden gang i skogen - 400->650 (Honda XR(NX) 400/650 , KTM 450/525, XT600/ 660) DR400

 

opp til 15mil og mer på vei - aldri skog men grusvei - 650->1000 transalp/africa twin/ KTM adventure/ GS750 etc

 

ville holdt meg unna Kawa KLR(alle modeller) og suzuki DR650/800 - mye vibrasjoner og dårlig fjæring

 

en japse "dual sport" som XR400, DR350/400 xt350/TTR350 er mye mer seiglivet og trenger mindre vedlikehold enn rene endurosykkler som KTM exc og yamaha YZF, vekta litt høyere, men lavere tyngdepunkt.

 

effektmessig er det mye likt, selv om XT600 og dens like bare har 44-45hk, er momentet bra og de store offroad tourerene i egen klasse

 

skal man kjøre litt i skogen, er det bedre med mindre effekt og mer kjørbarhet

 

Ingen som slår en honda på kvalitet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt svært mange forskjellige offroadsykkler etter hvert.

Er for det meste enig i det meste Rambalder skriver, med unntak av dette med Honda kvaliteten. kjøpte en ny Transalp i 1995 og kjørte 50kkm med den før den ble solgt. Det er den desidert dårligste motorsykkelen jeg noen gang har eid! Svak ramme, vanskelig (trang) å vedlikeholde, masse plunder med elektrisk som lading osv. Typisk sånne problemer du stadig hører at alle andre sykkler er plaget med......

 

Har også hatt en sånn Cagiva Elefant 750 Lucky Explorer som er avbildet over her. En av de beste sykklene jeg har hatt! Bytte den inn i en KTM Andenture 640 i 2003. Angrer enda ;) Skulle ikke forundre meg om det er samme sykkelen som er anonsert over her....

 

Nå har jeg en KTM 640 Adventure og en BMW R80GS 'på stallen'.

 

Jeg ville ikke kjøpt hverken XT, XL eller DR. De er alle sykkler fra en helt annen tid som sannsynligvis har fått mye deng hele veien. Du får helere og bedre sykkler med bedre kvalitet for samme prisen.

Skulle jeg hatt en billig å bra sykkel til herjebruk nå ville jeg sett på KTM EXE 400/450 eller Yamaha WR450. De tåler utrolig mye juling og har bra fjæringskomponenter.

De krever i realiteten også _mindre_ service enn en gammel XT eller XL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Africa Twin som har rundet 60.000 km ++ og det har ikke vært mye krøll der

mellom servicene.Måtte bytte spenningsregulator i fjor.

Men den er tung i terreng og på stier.

Grusveier og traktorspor er bare kos.

Og med bøyla foran og veskestativ bak kan den legges ned uten skader når man må.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Suzuki DR650 og Yamaha TTR 600 nå. Stort sett fornøyd med begge to. Har også prøvd Honda XR 650. Den var råere og mindre sivilisert. Mer et leketøy en en praktisk hverdagssykkel.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange flotte innspill. Eneste KTM jeg har kjørt er 640 Duke. Utrolig moro, men selv de biligste er utenfor mitt budsjett. Har også kjørt Aprilia Capo Nord, BMW 1150 Adventure og 1200 Adventure. I motsetning til "alle andre" likte jeg 1150'en best. Kawasaki Versys 650 har jeg også kjørt, en meget morsom sykkel som desverre mangler det lille ekstra for å bli en off road/endurosykkel. Men du verden for en fin og morsom sykkel å kjøre.

 

Men hvor ender jeg opp? Jeg har skjønt at Honda XR er mer moro enn XL, men en XR har vel ikke engang tenningslås? Og ikke el start. Men det er ikke noe must. Jeg har lang erfaring i å bruke kickstart. Men videre, jeg kjenner en dragning mot noe som både er lettkjørt og kan ta meg på en noe lengre tur om behovet er der. Hva er forskjellen mellom en tidlig Honda Africa Twin (den på 650cc) og en Transalp av tilsvarende årgang? Jeg må si at "Africa Twin" klinger bedre enn "Transalp" i mine ører. Begge skal visst være uslitelige. Og kan en Yamaha 750 Super Teneré måle seg mot noen av disse? Jeg synes alle disse syklene ser barske ut, særlig når de er rigget med veltebøyer og alukofferter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Are

 

Jeg ønsker meg en XL. Ser etter en 250 for tiden. Har også tenkt på XT 350.

 

For turer i terrenget, samt "handle brød og smør" er det helt greit. For meg. Og ettersom du er mange 10-talls kilo lettere enn meg er det mer enn nok for deg også :lol: .

 

Har kjørt XL 250 ei uke, det dugde til alt. Også med passasjer.

 

Har en Yamaha VX 250 i verkstedet nå. 95 % av turene er det helt tilstrekkelig.

 

Du har jo allerede en Harley, og en Pan European samt en gammel veteran. Trenger ikke fler store sykler da, gå for noe smått.

 

Obelix sa alltid: "De minste er best". Men det var muligens for å få alle de store romerne selv. :P

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henry Arnfinn. Pan European er solgt. En meget god motorsykkel, men akk så kjedelig. Hvertfall for meg. Den var kanskje rett og slett for bra? Ja ja, jeg savner den ikke.

 

Når sant skal sies, så har jeg veldig liten erfaring med MC'er under 500cc. Harleyen er 1650, og min kjære Norton er 850. Sistnevnte tror jeg er sykkelen i mitt hjerte. Så når jeg vurderer sykler på 600 og 650 cc, så synes jeg selv at jeg har "gått langt ned", he he. Men kanskje jeg tar helt feil, at det finnes en verden av kjøreglede i 250/350 klassen også? Det skulle ikke forundre meg. Tar man en parallell til biler, så er den morsomste bilen jeg har kjørt en Renault 8 Gordini fra 1968 med original 1300 motor... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en XL 600 en periode og den var morsom. Den hadde liten tank så den var ikke stort større enn en litt stor moped. Kick start er en utfordring intil teknikken er skikkelig innarbeidet.

En kamerat hadde XT 500. Skulle jeg kjøpt noen av dem i dag ville jeg valgt Yamahaen. Penere å se på og høyere kultstatus. Den hadde et lite glass på veivhuset slik at jeg kunne se når veiva stod i riktig posisjon for start. Hadde aldri startproblem med den. De er ikke så dyre å kjøpe i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en XL600V Transalp for 2 uker siden, syntes jeg fant meg svært godt til rette oppå den. 1998 modell til drøye 30 lapper, kjørt 40.000 km.

 

Solgt i år (etter lang tids annonsering) ble 2000 Buell X1 Lightening som ristet noe forferdelig og en 1986 Yamaha XJ600 som også ristet endel selv om den var 4 sylindret.

 

Transalpen rister litt den og, men på en mer behagelig måte. Lettkjørt, blir ikke så våt og kald på den heller.

 

Prøvekjørte en Aprilia Pegaso Cube 650 som lå på nett for 32.000,-, 2004 modell, lettkjørt men veldig mye "moped" Men med 20.000 km til prutepris under 30.000,- hadde den nok vært et godt kjøp !! Rotax motor og Milkuni innsprøytning.

Endret av Blom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/f...nnkode=36381623

 

20090611-1693442-2002-Yamaha-TTR600.jpg

Yamaha TT 600 R

 

Grei sykkel både til hverdags og tur. På min har jeg Hepco & Becker veskesett i alu og Acerbis langturtank på 22 l. I byen kjører jeg sjelden med vesker. Blir for bred i trafikken...

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are Martin

 

Du skriver " den morsomste bilen jeg har kjørt en Renault 8 Gordini fra 1968 med original 1300 motor".

 

En liten hemmelighet: På en av sommerens turer fant jeg "heilt te'fældi" en slik i sommer, norsk bil, stående i en skog. Stående "på pall", dvs, pallene var stablet på bilens tak :D .

 

Har oppsporet en fyr som kjenner en som kjenner han som eier bilen <_< . Så vi får se. Motor tatt ut av bilen og vistnok overhalt, 8-10 år siden.

 

Som gammel Renault-eier, forresten så eier jeg en registrert Renault nå også ;) , var jo dette et kjempefunn. Har jnok 10 års skruerfaring på hekkmotoriserte Renault, så hvis bilen kan berges grunnet rust er dette ikke helt håpløst.

 

Til tråden din, jeg ville absolutt gått for en eldre Honda XL. Det er KULT-objekt, og milevis foran Yamaha :lol: . Vil si det slik, Yamaha er noe du kan ha, kan bruke og kan bruke opp. Honda er noe du har, og har, og har ^_^ .

 

Var på fest i forbindelse med Norwegian Bike Weekend i går/natt, de folkene som var der anbefalte Harley. Men det har du jo allerede :lol: . Veldig bra musikk var det også.

 

Musikk ja, fikk du vært på ZZ Top på Notodden i begynnelsen av august? Jeg fikk dessverre ikke anledning grunnet kolliderende arrangement. Hørte "trøkket" ikke var noe særlig, men det kan jo ha sammenheng med at gutta egentlig avslutter sin årlige turne en stund før Bluesfestivalen på Notodden.

 

Ha en fin dag dag, nå fikk jeg kludra til tråden med to avvikende innspill :lol: og lykke til med valg av sykkel

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Edit! Glemte smilet etter Henry Arnfinn. Måtte jo sette inn det. :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var ganske nær å kjøpe en Africa Twin, en tidlig utgave på 650cc, men den ble solgt før jeg rakk å se på den. Men jeg leser nå fremdeles litt annonser, og lærer meg litt om MC'er jeg tidligere ikke har brydd meg særlig om. Nå er det jo også blitt ganske så mye høst (her pøser det ned) og det betyr at suget etter å kjøre MC gir seg noe. Men samtidig er det tiden for å handle til høstpris. ;)

 

Henry Arnfinn, den Renaulten kan være verdt å titte nærmere på. Men en ekte Gordini er det neppe, de er sjeldne som hønsetenner. Men en god 8S selges for over 10 000 Euro i f.eks Spania. Om ønskelig har jeg en god kontakt på disse bilene, han har endel både biler og deler. Men billig er det ikke. Sånn sett er det bedre å holde på med Land Rover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vil anbefale å holde unna XT fra 1987-1990 - disse hadde dårlige topper/ toppakninger

 

Er ikke helt enig her XT600 2kf 1987-1989/90 Kickstart only er klassifisert som - den beste - XT som er laget gjennom tidene, den har sine svakheter, men det er jo en sykkel fra en annen tid må vi huske.

Selv er jeg stor fan av den klassiske enduro Kult sykkelen XT600 Tenere 1983-1987.

Anbefaler deg å kikke litt på den vedlagte linken her:http://www.rallye-tenere.net/

 

Hvis du ikke får lyst på en XT600 etter en kikk i dette arkivet, ja da er det ikke noe for deg ;)

 

Det er ikke vanskelig å skremme en XT600 litt opp i power, men kronene ruller jo unna og det blir aldri det samme som en KTM 690 fra idag uansett.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei. Det var mye tøft i den linken, den er bokmerket, takk. Under Cagiva fant jeg et bilde med en Land Rover i bakgrunnen, åpenbart en følgebil til Paris-Dakar rallyet.

 

Jeg var litt treg og gikk glipp av en tidlig Africa Twin (650cc, 1988 mod.) Jeg vurderer å kjøpe noe tosylindret for landeveiskjøring, men skjønner jo at på skikkelig dårlige veier og i skauen er det ensylindret som ruler. Og jeg trenger ikke så mye power, bare det rusler og går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...