Gå til innhold

Erfaringer så langt med Discovery Sport?


Ole C

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det er nå over ett år siden jeg solgte min D3, og abstinensene tiltar...

Jeg har i det siste begynt å kikke på de litt mindre modellene, som Evoque og Discovery Sport. Disse er jo tross alt ikke så små, og jeg mistenker at jeg fint kunne leve med en av dem (selv om jeg tror Evoque blir litt trang innvendig).

Nå er det nok et år eller to før det blir aktuelt å kjøpe en Discovery Sport, men jeg kunne likevel tenke meg å høre om folkets erfaringer med denne modellen så langt.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg kvitterte ut min LR Discovery Sport SD4 HSE i midten av april 2015 og har dermed hatt gleden av å eie den i 9 mnd. Bilen er lakkert i Corris grey, har sort skinninteriør og ekstrautstyr som panoramatak, hengerfeste, webasto og sidetubes. Jeg har holdt meg til originale 18-toms felger på både sommer og vinter.

 

Erfaringene så langt kan enkelt og greit oppsummeres med at jeg er strålende fornøyd! Bilen er sterk og stillegående, med et fornuftig forbruk (med 190 hk og 420 Nm er langkjøring under 0,6 på mila mer enn akseptabelt). Blandet kjøring på vinter ender gjerne rundt 0,8 på mila. Jeg har ikke hatt noen driftsmessige problemer og bilen virker godt skrudd sammen. Komforten på vanlig vei er veldig god; bilen er mer komfortabel enn sportslig, men styringen er forbausende direkte og responsiv. Utenfor allfarvei har jeg ennå til gode å kjøre meg fast og kan manøvrere rundt andre bilister på ubrøytet vintervei. Innvendig er det god plass, kupeen er bred og det er godt med lasteplass i bagasjerommet.

 

Etter min oppfatning er dette en kraftig modernisering sammenlignet med FL2, og den byr på vesentlig bedre plass enn Evoque. Discovery Sport bringer LR videre designmessig og teknisk, men beholder særpreget - dette er fortsatt en britisk bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte Discovery Sport HSE Luxury med 9-trinnskassa og den "gamle" motoren i to uker i England i sommer, virkelig bra erfaring. Godt skrudd sammen, kjapp, meget stødig i høy motorveifart, bare positivt å si. Den nye Ingenium-motoren skal jo være enda bedre + billigere avgiftsmessig, noe som kanskje spises opp av slem pundkurs. Savnet litt egenart innvendig i den vi kjørte, den var satt opp med monotont og svart hele veien, men det kan bøtes på med personlige specs, selvsagt, og er smak og behag. God kvalitet på skinn og materialer. GPSen var horribelt dårlig for distriktene vi kjørte i, det var det eneste som irriterte. Man får ikke den spesielle høyden og oversikten som feks en Range Rover eller Disco gir, men den er jo mindre. Kjempebil synes jeg, og rapporter fra de bilblad har kjørt den på snø har vært veldig gode.

 

PS Jeg hadde bedt om en Freelander 2014 da jeg bestilte leiebilen, men den var skiftet ut, så de tilbød meg en Outlander! Da måtte jeg bøye meg framover disken og si now you listen carefully og de lot den ampre nordmannen få Disco Sport.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har prøvekjørt den en liten time, og likte den godt.

For liten tid til det helt store inntrykket. Men kjapp og grei å kjøre.

 

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet en SE-utgave et par timer. Syns den ser ok ut utvendig, men kjedelig innvendig. Fikk heller ikke helt "godfølelsen" bak rattet.

 

Kjører pr i dag en 2011 modell BMW X3, hadde planer om å bytte til Disco Sport, men etter prøveturen er nok den planen dessverre lagt på is...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte prøve selv, og lånte en sprell ny Disco sport med den nye motoren og masse utstyr i noen timer.

Bilen var flott den, og kjørte fint. Men jeg synes motoren virket litt asmatisk, og jeg ønsket meg mer moment. Det blir ikke helt rettferdig å sammenlikne den med Disco 3/4, men den samme godfølelsen fikk jeg altså ikke i denne.

God plass var det i den også, så den hadde vel strengt tatt dekket det praktiske behovet. Men så var det "feelingen" da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

 

Jeg ligger i "dvale" på forumet etter å ha bytta ut D3 (MY05) med DS 2015 (2,2 L 190hk med adaptive Dynamics for snart 2 år siden. r jo ingen problemer lenger liksom... :-)

 

DS er jo ikke det samme som en D3 (D4), en betydelig mindre, men også kvikkere og mer personbilaktig bil. Det har vært en del issues på det engelske forumet, spesielt knytta til lyder og byggekvalitet. Det er også en del greier med Ingenium-motoren og fortynning av olje med diesel pga noe ift regenerering av partikkelfilteret. Om det betyr så mye annet enn at  man bør bytte olja oftere enn anbefalt (noe man uansett antagelig bør) vet jeg ikke. 

 

Ellers er jeg strålende fornøyd etter å ha kjørt ca 40 k med den. Har bytta bremseskiver (bak!!) i fjor - litt overraskende - ellers ingenting vesentlig. Har litt småkødd med et elektrisk hengerfeste som "detter litt ned".  Av og til noen små ulyder. Men bilen går som ei klokke og kjøreegenskapene er dritgode! De fleste bilene på markedet er vel uten magnetiske dempere, men finner du en som har (Adaptive Dynamics), så er det merkbar forskjell når man setter den i det moduset. Vesentlig mindre krengning og utrolig deilig å kjøre (når man er alene uten noen som klager på hastighet i svingene!) 2 L diesel er vel Euro-6 og mer up-to-date-motor, og bruker sikkert litt mindre. Min ligger på 0,7-0,75 i snitt på bykkjøring. Har vært nede i 0,55 på langkjøring når jeg er forsiktig på gassen. 2,2 literen er jo gjennomprøvd, men litt mye motorlyd og vibrasjon på tomgang om vinteren kanskje? 

 

Kjører for øvrig på 20" sommerdekk, som er litt i overkant harry kanskje, men gode på asfalt, og har 18" Nokian Hakka7 pigg på vinter.

 

Plassen i bagasjerommet er jo ikke overveldende, men bakseteplassen er veldig bra!! - litt harde bakseter kanskje. 

 

Burde vel være flere her som har litt erfaring å dele, også med Ingenium-motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...