Gå til innhold

Disco 2 - Nye fjærer, "winch fitted spring" REB000490


Anbefalte innlegg

Jeg har byttet fjærer foran på min Discovery 2, og tenkte bare å dele erfaringene og noen bilder her.

 

Min bil er en 2003 D2a, relativt standard bortsett fra at jeg har montert vinsj foran, "inne" i støtfangeren med et s.k. discreet winch mount.

 

P1020383.JPG

 

Etter vinsjmonteringen syntes jeg bilen ble litt lav foran (eller jeg begynte å legge merke til det...) og i tillegg var den vond å kjøre over krappe fartsdempere og lignende hindre. Bilen traff ofte bumpstops'ene på vei ned hinderet og det smalt i karosseriet på vei opp. Så: nye fjærer og dempere ble bestilt. Jeg bestemte meg for å bruke Land Rovers egne fjærer til Disco 2 med vinsj montert, delenummer REB000490. Fjærene kostet 110£ for paret i OEM kvalitet hos Island 4x4. Disse har brun og rosa merking. Originalt har jeg de stiveste normalfjærene, med lilla og grå/hvit merking.

 

Her er ny og gammel fjær, den nye bare ca. 1 cm høyere enn originalen.

 

P1020813.JPG

 

Mine dempere foran var byttet en gang, de var gule og når jeg tok de ut viste det seg at det var Monroe gassdempere, som jeg fra erfaringer med jeep tidligere vet at ikke passer meg, harde og med feil demping. Jeg hadde kjøpt nye Britpart dempere, som vel er en dårlig kopi av det som har sittet i bilen originalt, men prisen var latterlig lav og originaldempere latterlig dyre, så det får stå sin prøve.

 

P1020812.JPG

 

Selve fjærbytte tok ikke mer enn 3-4 timer i en vanlig garasje, med et par jekker og eller vanlig håndverktøy. Bilen må jekkes opp på ramma, en annen jekk under akselen for å få opp hjulet, av med dette, ned med akseljekken så langt det går og på med et par fjærklemmer. Støtemperen løsnes nede, jeg begynte å demontere "tårnene" til støtdemperen, men når fjæra likevel skal ut har dette ingen mening.

 

P1020809.JPG

 

P1020814.JPG

 

Selve prosessen er godt beskrevet i Haynes og på discovery2.co.uk siden, så jeg lar det være med det.

 

Jeg målte høyden fra felgsenter til skjermkant før fjærbyttet og etter å ha kjørt 12 mil på de nye fjærene.

 

P1020804.JPG

 

Høyde med de gamle fjærene var 474mm, med de nye som hadde fått "satt seg" bittelitt er høyden 505mm, så jeg har mao. fått 30mm heving. Jeg mener LR oppgir at høyden skal være 500mm +- 15mm originalt, men at de fleste bilene er ca. 480mm fra felgsenter til skjermkant. Forøvrig er høyde fra gulvet til skjermkant 84cm med 255/55-18 dekk på min bil med de nye fjærene.

 

Så var det kjøreopplevelsen, jeg var på forhånd skeptisk til om de nye, høyere fjærene ville være stive og harde, men kombinasjonen REB000490 fjærer og Britpart "original" dempere er etter min smak helt suveren. Mye bedre enn før, mykere og mer behagelig over fartsdempere, hull, kanter og andre ujevnheter. Jeg kjørte ganske friskt på veldig svingete vei i dag og der oppfører bilen seg som før. (Jeg har ACE, som gjør stor forskjell, husker med gru kurvekjøring i litt fart med den gamle jeep'n...). Om demperene holder mål i lengden og ved tung belastning vil vise seg.

 

Varm anbefaling av disse fjærene fra meg altså.

 

Jeg benyttet forøvrig aneldningen til å bytte alle kryss + sentreringslager på framakselen, overhalingssett kostet 50£ hos Island 4x4 (GKN, originalt tror jeg) og ble kvitt litt "wobbling" jeg har kjent de første kilometrene med kaldt drivverk. Relativt enkel jobb når en har presse, men grisete, håper det holder 150.000km til :-)

 

P1020818.JPG

 

Tron (aka Elchund)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Jeg glemte helt å måle før og etter når jeg byttet og ble litt usikker på hva forrige eier hadde montert for høydeforskjellen var ikke veldig stor, men tror den ble litt bedre ettersom vinsjen veier litt.

 

Tror kanskje jeg kjøpte Britpart +1" heavy duty fjærer.

 

Måtte ut og måle nå :) og etter noen år så viser målebåndet 49,5cm fra senter av felg og 85,5 fra bakken på 245/75/16.

Hender jeg vurderer +2" heving men tror egentlig ikke det vil utgjøre store forskjellen, samt at nå kommer jeg inn i de fleste p-hus. Løftet bakenden litt ekstra så bakkeklaringen er grei nok :)

 

Flott D2a du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Jeg skal ikke heve en mm mer, kommer akkurat inn i garasjen og ungene kommer inn i bilen ved egen hjelp. Ellers tenker jeg at luftfjærene sikkert er designet for "standardhøyde" slik at man fort vekk bør klosse opp disse også om man skal heve mer? Kan virke som om du har omtrent samme fjærer som mine, regner med at de siger litt sammen ved bruk.

 

Skal forresten måle høyden fra bakken etter at jeg fikk på nye 60 profil dekk på 18" felg: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=83531

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis du leser alt så har jeg altså gjort det, dette målet viser da høyden på fjærene, uavhengig av hjuldimensjon. Men når jeg også byttet dekk til annen profil syntes jeg det var interessant hvilken total høyde fra bakken til skjermkanten jeg fikk til slutt, altså med nye fjærer og nye dekk. Dette målet viser jo da høyden på bilen som produkt av nye fjærer og den aktuelle hjuldimensjonen.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Da er det byttet dempere bak, og jammen vil jeg ha nye foran også. Ny bil for noen få hundrelapper, verdt hver krone...

 

Så da gjenstår det bare å bestemme seg, i fjørjungelen.

Jeg vil IKKE ha hevefjører, men kjører endel med tungt lastet bil. Fjører som dine, eller tilsvarende, er vel dermed det riktige valget for meg. Syns Cell Dynamics demperne fungerte greit bak det lille jeg fikk testet, tenkte ta noe tilsvarende foran for å få litt mer dynamiske egenskaper

Ser at Rimmerbros har en hel skog med fjører å velge mellom, jeg er jo generelt litt skeptisk til Britpart, men det fungerer vel det også....?
Dempere trenger jeg også, jeg ser at Rimmer har noe de kaller SUPERGAZ mens Island har Cell Dynamic i tillegg.

 

Noen preferanser ? Prisene er vel likt på det meste av dette ettermarkedsgreiene, sålenge man ikke handler Koni Heavy Raid eller tilsvarende overgromt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt du bør gå for REB000490 fjærene, jeg er veldig fornøyd med disse. Bærer last godt, holder høyden fint samtidig som de ikke kjennes for stive.

 

Når det gjelder dempere har jeg ingen sterke preferanser, jeg kjøpte billigste sort Britpart "OEM", altså kopier av de originale demperne, det fungerer veldig bra hos meg. Super gaz og Cellular dynamic er vel dempere Britpart får produsert (har sikkert ikke egen demperfabrikk) for å dekke etterspørselen etter litt heftigere dempere, jeg hadde ikke vært redd for å prøve disse foran også, men det er jo et spørsmål om hva du er ute etter/liker.

 

Jeg er i sjel og hjerte Citroenist og har vel kjørt en million kilometer med hydraulisk fjæring, så jeg foretrekker litt myk demping. Ikke utsetter jeg bilen for de tøffeste belastnignene heller, jeg kjører fullastet (inkludert bortimot 100kg taklast) noen ganger i året, men kjører ikke utenfor skogsvei, i "off road" løyper e.l.. Jeg trekker heller aldri tyngre enn ca. 5-600kg, så mine dempere får vel ikke kjørt seg så hardt.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører fullastet (inkludert bortimot 100kg taklast) noen ganger i året, men kjører ikke utenfor skogsvei, i "off road" løyper e.l.. Jeg trekker heller aldri tyngre enn ca. 5-600kg, så mine dempere får vel ikke kjørt seg så hardt.

 

Jeg har ikke 100kg taklast på det bildet der, for å si det sånn. :wacko: Bare Fatbike`n veier vel 20... og sykkelstativene 40-50 ?

IMG_20160803_084822.jpg

 

På bildet har D2`en vogn som gir ca 120kg kuletrykk, samt en gummbåt med påhengsmotor i bagasjen. Campingstoler og annet fins også, jeg veide aldri bilen, men tipper jeg var på lastegrensen og vel så det.

 

2350km gikk dog unna på snaue 50timer, B)

 

PS - unga mine har tendenser til å bli bilsyke, det hjelper VELDIG at bilen ikke duver og krenger så til de grader. Samt å sitte høyt og ha fri utsikt og godt med lys selvsagt

( selv om jeg personlig tror bilsyken kommer mest av å sitte X antall timer å glane på en 4,3-5" skjerm... <_<

 

Prøver samme oppsettet som deg, men med litt freskere dempere, så får vi se. Takk for råd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...