Gå til innhold

300tdi, justere dieselmengde og turbotrykk


Anbefalte innlegg

Det verseres ca fra 500 til 900 grader . Og å er det litt hvor du måler temperaturen .

Traff en fra fabrikken som hadde jobbet mye med motoren og fikk mel at temp på rundt 800 i kortere perioder gjorde ikke noe . Normalkjøring så ligger jeg på rundt 400 .Nå ryker det ikke spesielt svart bak meg , hadde mer svart en periode og temp på eksos en god del høyere ,men det var med originalturboen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg kan serikoble 2stk org collere på 200tdi istede for en støre ,,har en til overs derfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med to intercoolere etterhverandre blir det vel mer motstand for luften, det vil si problemet blir vel på lave turtall før turbo begynner å virke.


Mer luft som blir avkjølt, dvs den tar mindre plass, jo mer kan du forbrenne sammen med drivstoffet, som du kan øke mengden av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk. Jeg fikk ikke effekt av større intercooler og fant ut at det er en glimrende måte å brenne penger på.

Dette tror jeg kommer av at den orginale kjøperen faktisk gjør bra nok jobb. Det er jo ikke snakk om å øke så mye at stor intercooler kommer til nytte, og vi lever tross alt i et kaldt klima med kald luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk. Jeg fikk ikke effekt av større intercooler og fant ut at det er en glimrende måte å brenne penger på.

Dette tror jeg kommer av at den orginale kjøperen faktisk gjør bra nok jobb. Det er jo ikke snakk om å øke så mye at stor intercooler kommer til nytte, og vi lever tross alt i et kaldt klima med kald luft.

Får vel ikke særlig effekt av større intercooler alene, bør få litt med drivstoff også.Joda vi lever i et kaldt klima her oppe, men jeg liker å ta meg en tur til varmere land også, med Defenderen, da har jeg sett eksos tempen min har steget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lest en plass at en 300tdi var ment å ha 140hk men så ble en Def.90 litt for kvikk på den tiden at de strupet den ned. Jeg er veldig sikker på at å få ut 150 hk med orginal turbo er en meeeget enkel sak.

 

Når en Defender 90 spinne på alle 4 på tør asfalt så er der mer en 111hk.

 

Større intercooler, justere på med mengde, justere opp invendig pumpetrykk, opp med turbotrykk, justere røykmengden, legge på ørlite mer fortenning å 3" eksos fra turboen så går en 300tdi meget godt faktisk! Å passere 150 hk er gjort for lengst!

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frister veldig med litt mer futt i bilen, men ikke såå gira på ofre levetiden på den, for all del, bare gått 215000 eller no.

Men den virker jo, noe fartsmonster vil aldri en bil med taktelt og god last være, ikke lager den kø heller . . .

 

Men ja. For min del blir det vel å ikke bare tenke på det, men sende "hjerne" til min 98mod ES til Flissundet motorsenter.

Bare jeg kommer så langt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liggende røret som fjerner katalysatoren til min D1 TD300 - også den med Bosh sin elektroniske innsprøytning. Men synes egentlig bilen går godt nok. I følge andre voksne skal bare det å fjerne katta gi merkbar effektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt en kvart runde i bån på klokka + en halv runde på topp i klokka + en runde inn på disel mengde + ei stam fjær på vasgaten fy som det virka skal også je litt mere fortennnning da flyrn over toten prærien god helg til dere alle je er glad idere alle mvh en godlynt totning :)


jeg har tatt en kvart runde i bån på klokka + en halv runde på topp i klokka + en runde inn på disel mengde + ei stam fjær på vasgaten fy som det virka skal også je litt mere fortennnning da flyrn over toten prærien god helg til dere alle je er glad idere alle mvh en godlynt totning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt en kvart runde i bån på klokka + en halv runde på topp i klokka + en runde inn på disel mengde + ei stam fjær på vasgaten fy som det virka skal også je litt mere fortennnning da flyrn over toten prærien god helg til dere alle je er glad idere alle mvh en godlynt totning :)

 

jeg har tatt en kvart runde i bån på klokka + en halv runde på topp i klokka + en runde inn på disel mengde + ei stam fjær på vasgaten fy som det virka skal også je litt mere fortennnning da flyrn over toten prærien god helg til dere alle je er glad idere alle mvh en godlynt totning :)

Et halvt tørn inn på mengden på pumpen er ikkje mye, de skal ryke svart ved pådrag. Mener på jeg kom fram til 2 fulle tørn på mengden å opp i 1,8 bars ladetrykk.. viktig å gi etter med høyere invendig pumpetrykk når man øker dieselmengden. Blir man for ivrig å banker for langt ned så kakler motoren. Da må en ut me ut med bolten å banke stempelet tilbake!

 

En rett påstilt 300tdi går godt! Fin lyd er det i de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar man å måler invendig pumpetrykk på en ny dieselpumpe å en som har vært med på 200 000 km så ser man stor forskjell på tallene, banker man ned den pinnen som styrer dette ned ca 1-1,5mm så er man tilbake der trykket var en gang (det er derfor en gammel dieselmotor som regel går mjukere å mjukere på tomgang) høyt dieseltrykk gir hardere gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Det dere mener med å flytte tidspunktet eller noe med insprøytninga, er det den slangen fra turboen som går til pumpa ? Å flytte den til manifold så den får reelle trykket fra manifold.

 

Etter mye lesing og tolkning så er det trykkfall fra turbo via intercooler til manifold.

 

Fantastisk tråd forresten :) VBF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...