Gå til innhold

Diesel exhaust fluid


Anbefalte innlegg

Har en venninne som har evoque og Diesel Exhaust fulid er low lyser i dashbordet.

 

Har lest litt og dette er adblue teknologien, som egentlig er SCR system med urea (brukt i skipsbransjen i mange år) (som egentlig ikke funker så bra) men det er en annen sak.

 

Hvor kan jeg kjøpe dette for påfyll? Er det en spesifikk LR type som må kjøpes eller er det en universal til alle bilmerker med adblue teknologi som kan kjøpes på bensinstasjonen?

 

Takker

 

Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i boka hva slags spec den skal ha, men regner nesten med at hvis det er ad blue, kan den fylles fra pumpe på alle bensinstasjoner med truckstop.

Somregel skal disse holde til service på personbil, så enten har hun hoppet over en service,eller så er det kanskje en lekkasje ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 10 liters dunk med adblue på Cirkle K (samme iso standard som i manualen) . Frykelig klønete å helle på men den slukte alt. 14 liters tank i evoquen.

 

Varsel borte.

 

bilen har kun gått 10 000 eller noe sånt, så her har ikke forhandler gjort jobben sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ny bil har vel en instruksjonsbok? Om ikke finnes den i digital versjon (http://www.ownerinfo.landrover.com/document/LH/2017/T19950/22565_no_NOR/proc/G1965878). Her kan man blant annet lese om orange og rødt varsel, og om forbruk av DEF;

 

"Forbruket av DEF kan variere betraktelig. Gjennomsnittlig forbruk kan være 800 km / 1 liter, men dette forbruket kan mer enn fordobles, avhengig av kjørestil, vei- og værforhold".

 

Hvorvidt forhandleren har gjort jobben sin eller ikke får du ta stilling til selv, men forbruket den venninna di har hatt, synes ikke avskrekkende ift faktisk kjørelengde og produsentens veiledende forbrukstall. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 10 liters dunk med adblue på Cirkle K (samme iso standard som i manualen) . Frykelig klønete å helle på men den slukte alt. 14 liters tank i evoquen.

 

Varsel borte.

 

bilen har kun gått 10 000 eller noe sånt, så her har ikke forhandler gjort jobben sin..

 

Fryktelig skummelt å helle på en hel 10-litersdunk uten å ha en nøyaktig avlesning av akkurat hvor mye som er på tanken. Fyller du 5 dl over maks nivå vil ikke bilen starte pga ekspanderingsmuligheten væska skal ha når den fryser. Anbefaler opptopping hos merkeforhandler som har skikkelig utstyr.

Forbruket virker normalt. Evoque og DS trenger en opptopping mellom service og ved service. Jeg måtte etterfylle ca det samme på min Discovery Sport som har gått ca det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fryktelig skummelt å helle på en hel 10-litersdunk uten å ha en nøyaktig avlesning av akkurat hvor mye som er på tanken. Fyller du 5 dl over maks nivå vil ikke bilen starte pga ekspanderingsmuligheten væska skal ha når den fryser. Anbefaler opptopping hos merkeforhandler som har skikkelig utstyr.

Forbruket virker normalt. Evoque og DS trenger en opptopping mellom service og ved service. Jeg måtte etterfylle ca det samme på min Discovery Sport som har gått ca det samme. :)

 

Takker for klarifiseringer i postene over. Da er ting som normalt da :)

 

Ah.. det visste jeg ikke, 5 dl.. det var ikke mye. Men tok en kjapp hoderegning på at tanken var 14 liter, og ved lavt nivå så er det XX antall liter igjen pluss at hun hadde kjørt XX km med lyset på. (XX=husker ikke verdien)

 

Er vant med d3 og fikse ting selv. :) Burde nok dratt til forhandler. Men oki. Next time.

Endret av paaljt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...