Gå til innhold

Endelig P38 - Nye utfordringer


minim

Anbefalte innlegg

Fikk jammen lurt meg til litt bilskruing på søndagen :)

 

Jeg begynte med å fikse knepping i dørene. Det var utslitte holder/tapp som forårsaket det så jeg byttet begge deler på begge fremdørene. Utrolig deilig uten "klakk" hver gang døren åpnes/lukkes. Filleting, men det var irriterende og det tok 5minutter å fikse så why not.

LR_sondag - 1.jpgLR_sondag - 2.jpg

 

Så begynte jeg på blendmotor jobben. Dørstokkmila var lang her, men fant ut at det var ikke noe å utsette lenger. Første jeg oppdaget når jeg begynte å demontere var at kanaler ikke var montert sammene omtrent.

LR_sondag - 5.jpg

LR_sondag - 8.jpg

 

Så var det ut med dashbordet og bytte blendmotorene. Tar ca. 1time å ta ut dashbordet og fort 3-4 å montere det skikkelig igjen :P Men absolutt verdt det siden blendmotor jobben er mye enklere med det ute. Jeg skiftet alle tre motorene og fant feil oppsett på den som styrer luften opp/ned da en aksling hadde sklidd ut og tok ikke i mot tannhjulet lenger. For å kjøre motorene i riktig possisjon brukte jeg et 9V batteri på brun/sort ledning på den aktuelle motoren og kjørte den frem/tilbake slik at flaten på akslingen passet på akslingstappen. Fant ikke noe om dette i noen guider så tar det med her om noen skulle komme over denne tråden en gang de skal bytte motorer. Hos meg var også pakningen helt ferdig og siden den ikke var bestilt inn laget jeg meg pakning av dobbeltsidig tape + foam skjert ut til å passe.

 

LR_sondag - 10.jpgLR_sondag - 18.jpgLR_sondag - 19.jpg

 

Her kan man såvidt se fiksen min på akslingen som sklei ut. Jeg har limt en M8 mutter inn i mot der akslinge kommer ut og så satte jeg inn en skrue som skrues så den tar borti akslingen og så litt tilbake. På den måten får ikke akslingen vandring utover slik at den glipper på tannhjulet på andre siden igjen. Det skal sikkert være et lokk der eller noe som holder den på plass, men det var ingenting på min så jeg improviserte litt siden jeg måtte ha bilen i sammen igjen i dag.

LR_sondag - 21.jpg

 

Så deilig å endelig bli kvitt boksymbolet :D

LR_sondag - 24.jpg

 

Er det noen som vet hva disse ledningene kan gå til? Fisket dem opp bak radio. Kan ikke finne noen steder å sette dem inn og mistenker at det kan ha gått mot original radio?

LR_sondag - 25.jpg

 

Når jeg først hadde alt oppe så byttet jeg til Viton o-ringer som tåler over 200 grader som Tommy her på forumet sendte meg. Det var på tide ser jeg når jeg ser på ringene som sto i. Jeg brukte bare klemmer på slangene i motorrom og noen filler inne i kupeen så var det greit å bytte uten å søle vann inne i bilen. Må sikkert etterfylle litt, men det var ikke allverden som rant ut.

LR_sondag - 20.jpgLR_sondag - 26.jpg

 

Under rattet har jeg også to ledninger jeg ikke finner plassering til. En av dem går vel til lys nede ved føttene sikkert, men jeg har ikke noe lys montert i platen som sitter der. Er det noe som er fjernet eller tar jeg feil når jeg tenker at det er lys der nede?

LR_sondag - 27.jpg

 

Og alt montert sammen igjen så jeg fikk flyttet bilen ut av garagen. Har mistet instrument lyset i prosessen så må se på det til helgen igjen når jeg kommer igjen fra jobb reise. Lysbryteren har heller ingen funskjon så kanskje en sammenheng der.. Håper det ikke er altfor mye som må demonteres igjen :S Til helgen igjen blir det også montering av dempere og bremser rund baut samt litt annet småsnacks som har kommet i fra island 4x4. Nærmer seg brukbar P38 nå føler jeg!

LR_sondag - 28.jpg

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet, skal og få med meg de klakke lyd delene ved en senere bestilling,( har jo akkurat sendt en bestilling dit ). Blend motorer har jeg også liggende ( har feil på den venstre ), så skal skifte de 3 om en stund.

Har ikke lyst til å gå så omfattende inn, har jo hatt løs de 2 på høyre side ett par ganger i forbindelse med varmeregister. Så de er kjent, den venstre har jeg aldri prøvd meg på.

Så spennende blir det.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det ser mer omfattende ut enn det er å ta ut dashen. Husk at den sitter i praksis kun med 4stk M6 + at litt ekstra deksler må av. Tipper du gjør jobben kjappere med å pelle den ut. Brukte somsagt en time ca på det, men så gikk motorbytte trolig raskere samt at jeg oppdaget den akslingen som hadde glidd ut siden jeg kunne se spjeldene godt. Så en annnen på P38 Facebook gruppen som gjorde det samme i dag på 1.5t så det er ikke snakk om så mye tid. Uansett lykke til og måtte boksymbolet aldri komme tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kommet hjem fra jobb reise. Snek meg til et par timer i garagen, men må pleie de hjemme litt også så ble ikke mer enn å montere de nye bakdemperne for å sjekke at lyden ble borte. INGEN klunkelyd og mye fastere i fisken bak.

 

Fant også diesel lekkasje i fra toppen av pumpen min så må ta meg en runde der. Bilen satt også på bumpstops bak når jeg kom igjen etter 5 dager så ligger muligens an til nye belger bak. Kan jo være andre steder også, men de ser litt morkne ut bak så kanskje greit å bytte før de ryker når jeg er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, jeg byttet til nye dempere her om dagen jeg og. Samme opplevelse. Ingen klunkelyd og bilen ble mye mer stabil. Vaggingen bak over langsgående skjøter og i dumper er borte.

 

Til så lite penger, 1500,- for fire dempere og to timer i garasjen er det en bra investering spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke noe å vente med. Problemet var bare å oppdage det... jeg har kun prøvd denne P38en så jeg trodde de vare såpass båtete. Er vandt med stive og sportslige biler ellers så regnet bare med at de var såpass håpløse. Var ikke før jeg begynte å se nærmere på det at jeg fant ut hvor dårlige de var :)

 

Tenkte å ta en liten skru runde igjen nå med å skifte dempere fremme og kanskje bremser/håndbrekk rundtom. Ser når jeg tar av hjulene at bakbremsene var ikke slitt i det hele, men de var såpass rimelige at jeg tror jeg setter de på likevel.

 

Tok også en test på luftfjærene i går. Satte bilen i middels stilling og lot en dør stå åpen over natten. På 12timer så står de fortsatt like høyt så om noe lekker så er det ihvertfall liten lekkasje. Kanskje jeg kobler opp modden på EAS systemet som ble diskutert i en annen tråd og ser om det løser problemet. Hoved årsaken er nok at jeg har en sensor som er litt dårlig bak som sikkert ligger å gir skiftende signaler til styringen. Får løse det problemet også, men det var denne tiden da.. rekker ikke over alt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye glidestag til bremsene så de går lett og fint

IMG_3536.JPG

 

Og nye terrafirma montert rundtom samt nye skiver. Har igjen skivene bak så får se på det i kveld/morgen.

IMG_3537.JPG

 

Bilen begynner å bli i såpass bra stand nå at jeg fikk godkjent å ta den i stede for Teslaen når jeg skulle ta fruen med på Kino. Vi kom vel 10-15km avgårde før hun kom med forslaget om å avlyse kinobesøket og heller ta en biltur. Jeg var ikke tung å be! Det endte med at vi tok turen helt ytterst i Øygarden så langt veien gikk. Det ble den første prøveturen med bilen og den ble på over 200km. Alt i alt så fungerte den fint. Den ligger mot kald motor og kommer opp til midten i lange bakker. Håper dette løser seg når ny thermostat og vannpumpe går inn, men har selvfølgelige ikke rød kjøleveske i garagen så det må bli til neste helg igjen. Terrafirmaene er noe mer stompete enn de originale på dårlig vei så litt usikker på om jeg egentlig vil anbefale dem på en slik bil. Den manøvrerer fortsatt som bastøferga så jeg foretrekker egentlig at den da ikke er så hard over slaghull/asfaltkanter. Det er nå mulig at de originale utslitte demperne bare kamuflerer harde fôringer så får sjekke at det ikke er de som gjørat den blir slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I dag gikk jeg på bytte av div filtere og olje. Det viste seg å gå svært dårlig :D Både oljefilter fra biltema og fra island4x4 passet ikke. Biltema viser til feil filter på reg nr, men hos Island4x4 har jeg bestilte feil når jeg bestilte. Får legge nytt i bestilling da det var behov for både oljefilter og luftfilter av utseende :D

 

IMG_3554.JPG

 

Jålet litt med å skifte varmeskjold også, men dette tror jeg er et viktig et å ha i orden. Like ved katalysator langt fremme på eksosen som blir ganske varmt så bør høydesensor ha skjoldet i orden.

 

IMG_3559.JPG

 

Når det gikk skeis med filterdelene og bil blir stående likevel så drenerte jeg kjølevann og fikk ut pumpa. Den skal byttes til en med metall impeller og lageret i den gamle pumpen hadde litt slakke i seg allerede så det var nok greit med et bytte. Bytter samtidig thermostat siden jeg har problemer med at bilen går for kaldt. Klønet det til med å bruke feil måte å slakke reim strammeren så knakk av en "cap" også som må bestilles ny :X

 

IMG_3572.JPG

 

Ny vs gammel pumpe

 

IMG_3571.JPG

 

Når jeg gravde meg innover til vannpumpen så kom jeg over denne slangen som det var på høy tid at jeg bytter ut. Faktisk kommet igjennom "armeringen" i slangen så den her hadde ikke mye igjen. Har kommet til at jeg må ha et delenummer som Island4x4 ikke lagerførte siden jeg har en bil med rammenummer XA427*** (99 mod) og må ha PCH116040. Regner med jeg ikke kan bestille en av de andre?

 

IMG_3573.JPG

 

Når alt var ute kjørte jeg en runde med avfetting på radiator og flushet godt igjennom den med rent vann også. Ikke helt ren, men halve radiatoren var fylt med oljegugg så den er ihvertfall mye renere enn den var om ikke annet.

 

IMG_3575.JPG

 

Skulle bytte ene slangen til oljekjøleren, men den sitter blegg. Tar jeg i mer så bender jeg nippelen på kjøleren. Har prøvd med Maxgass brenner oppvarming, slag, slag på to motsatte flater på mutter, rustløser og det som er uten å rikke den. Jeg er også veldig usikker på hele kjøleren siden det er svært mye olje i ene enden på den. Har vel egentlig kommet fram til at jeg bestiller ny kjøler med slanger så jeg kan utelukke oljelekkasje fra den senere. Det er mulig lekkasjen kommer fra intercooler trykkrør med dårlig slangeklemme også. Vanskelig å se, men skal se om jeg får trykktestet intercooler med litt overtrykk om jeg har overganger til å få den innpå kompressoren (tror jeg bare har til 3" IC..).

IMG_3566.JPG

 

Og sånn står bilen ned plukket nå. Monterer den ikke sammen igjen før jeg får deler fra England så den får seg noen dager garage hvile igjen nå. Alt i alt synst jeg det var greit å oppdage at vannpumpen burde skiftes og den slangen som holdt på å ryke når jeg skulle ta litt vedlikehold på den i dag. Mye kjekkere å finne det ut i garagen enn på en langtur 3-400km hjemmefra. Jeg hadde vel egentlig ikke regnet med at jeg måtte bytte så mye når jeg kjøpte den, men er det fordi jeg er for pirkete med en gammel bil?

IMG_3574.JPG

 

Ny ordre fra Island4x4 med service kit luftfilter/olje osv, bremse glidere bak,sett med luftfjærer,visker bak,visker forran,oljefiltersett automat,viftereim,10pack 3w pærer,10pack 1.2w pærer,pakningssett dieselpumpe,temp sensor luft inntak,kjølevæske rød longlife,Cap til reim strammer,Oljekjøler,Oljekjøler slange ,Slange radiator H.F,Trykkslange til IC og oljepåfyllingscap blir trolig iverksatt i morgen. Må ta en telefon til dem da jeg ikke kan finne riktig radiator slange hos dem og den kan jo ikke brukes opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fungerte bra på test turen ihvertfall, men jeg har ikke fått kjørt langt med den enda. Nå står bilen demontert uten radiator i påvente av deler fra England så den er ikke kjørbar. Har også funnet lekkasjen som har vært i dag og må få fatt på et nytt kupefilterhus. Tok tid å løse den floken, men er sikker på at den er funnet så da er det på gang :) Her viser lekkasjen godt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til hvor jeg kan finne to slike filterhus med tilhørende plast innmat for låsing og gjerne stål dekslene oppå også? Hadde vært gull om noen hadde en delebil stående eller noe som kunne sende det i posten. Ødela det ene huset når jeg dro det av og det andre er veldig ujevnt så det skulle vært byttet det også. Virker som de er festet med altfor høyt moment siden dette er deler som normalt ikke burde ryke/se slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig, oppi alt flyttekaos som er her om dagen så ble det tid til å skru litt bil igjen. Tok noen timer avkobling i dag og monterte sammen bilen igjen, luftet kjølesystem, fylte olje, byttet div filter, vasket og stelte litt.

 

Kjøpte ny oljekjøler fra britparts. Kvaliteten var helt horribel med grader på inn/ut pluggene og den ene var så dårlig avslutning på gjengene at slangen ikke ville på før jeg frisket opp gjengene.. Akkurat den følelsen man skal ha når man kjøper noe nytt :D

LR_18mai - 2.jpg

 

Den bakerste slangen her har "riktig" vinkel. Igjen kvalitets del fra britparts på den slangen med feil vinkel.. Den står litt i spenn så vet ikke helt hvor lenge den holder. Får ikke bøyd den bakover heller så får bare stå slik til jeg skal ha ny bestilling fra UK og nytt oljeskift.

LR_18mai - 3.jpg

 

Alle kjølerene er vasket godt. Radiator ble vasket med avfetting utvendig og grundig spylt innvendig. Intercooler ble vasket med isopropanol/bremserens innvendig og avfetting utvendig. Oljekjøler var jo ny og AC kondensator ble vasket med isopropanol/bremserens. Skal ta en skikkelig motorvask når jeg får tettet igjen pollenfilter husene mine så jeg kan ta bilen ut i regnet igjen.

LR_18mai - 5.jpg

 

Så fikk jeg pakke fra england med litt godis. Deriblant nytt filterkit som innehold olje og luftfilter som passet min bil. Var på tide å skifte ut dette.

LR_18mai - 8.jpg

 

Monterte jo ny thermostat her for litt siden og nå som alt var montert igjen fikk jeg prøvd den. Etter 10min på tomgang kom den opp til midten :D Kom ikke over blåfeltet engang før jeg begynte å kjøre med den før. Måtte ha skikkelig harde bakker for å klare å få den til midten. Blir gøy å se om jeg har laget meg et kjøleproblem nå ved å bytte thermostat/pumpe/viscovifte. Byttet også 1.2w pære i dashen etter det bildet der ble tatt så nå er det mulig å lese siste rest av kmstanden :)

LR_18mai - 9.jpg

 

Så var det på tide å få has på bolten og klargjøre for montering av pollenfilerhus. Slipte ned bolten, borret opp hullet og prøvde å få den ut med grisepikk. Det gikk som det alltid går med det verktøyet. Knekt i hullet og et hellsike å borre ut :X Fikk omsider borret den ut og gjenget opp igjen i M5 som det skal være. Var ikke plass til drillen der egentlig, men med vinkeldrev kommer man greit til.

LR_18mai - 1 (1).jpg

LR_18mai - 12.jpg

LR_18mai - 13.jpg

 

 

Kjøpte pollenfilterhus fra superpedro her på forumet og det dukket opp i dag. Fikk også en ovveraskelse når det kom en pakke fra England med pollenfilterhus også :D Da ble det litt dobbelt opp, men jeg trodde virkelig ikke de i fra England ville komme før om flere uker. Jeg begynner å få lyst til å kjøre bilen så kjøpte fra Norge i tillegg for å få det i orden til helga. Win win å kunne ta de to beste av de fire uansett selv om det kanskje var litt unødvendig.

LR_18mai - 1.jpg

 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for nære målstreken til å ikke ta i bilen i dag også :D

 

Innsetting av bolter med kobberpasta spray så de forhåpentligvis kommer ut enklere senere. Satte også på skiver siden det så ut som plasten ikke liker disse små skruehodene over tid.

LR_19mai - 2.jpg

 

Montert. Har god trua på at dette blir tettere enn før når det ikke er knekt hus. Jeg brukte kun silikonfett på pakningen som lett kan tørkes vekk igjen. Brukte TIMESVIS på å rense opp i all butyl/silikon/sika som var hatt på før. Der var mottoet, blir det ikke tett med passe mengde sika så bruk mere sika :D Skal med tiden 3dprinte meg en hatt til selve huset også for å unngå at noe kan følge stålet innover og dryppe ned i filteret, men det haster ikke nå håper jeg.

 

LR_19mai - 3.jpg

 

Her er den eneste tettemassen jeg brukte. La butyltetning som ikke skal bli hard/lime bare som en fuge langs toppen av metallet. Dette for at vann ikke skal renne inn og dryppe ned i filteret i fra "taket" til filteret. Bare en føre-var sak egentlig og ville bruke minst mulig for å gjøre det enkelt å ta det igjen om det skulle bli nødvendig.

LR_19mai - 9.jpg

 

Opprensking..

LR_19mai - 4.jpg

 

Så var det å ta til på dieselpumpen som lekker. Startet med å rengjøre området rundt og ta av innsug.

 

LR_19mai - 5.jpg

 

Og slik ser herligheten ut inni. Jeg skulle bare skifte øvre pakning så tok ikke bryet med å demontere mer å bytte nedre pakning nå. Da slipper jeg å rote med stillverket å få noe ut av stilling også. Pakningen så egentlig bra ut, men etter testtur i dag så var det ingen diesel å se lenger så tror det ble tett. Får prøve mer i løpet av de neste dagene å se.

LR_19mai - 6.jpg

 

Fikk tips om et triks til å få løst trekant mutteren til Bosch også. Man bruker en 7mm pipe og sliper 3 av kantene runde med en dremel. Da sitter hylsa som støpt :)

LR_19mai - 8.jpg

 

En oppdatering på temperatur problemet også (for kaldt kjølevann). Kjørte 250høydemeter i dag med MYE full gass/brems i bakkene siden det var sikk-sakk svinger. Bevvist idiotisk gass bruk for å få opp motortemp, men nåla står perfekt på midten hele tiden og med diagnosen ser jeg aldri mer enn 99 grader. Alt ser ut til å være i orden nå så anser den saken som løst for nå.

 

Så den litt mer kjedelige saken jeg fant ut i kveld. Lå en feilmelding på temperatur sensoren i bilen. Antar at dette er den med viften. Har ikke noe boksymbol, men tolker feilmeldingen som at den feilen ligger der aktiv. Den var selvfølgelig skamdyr så må se om det er mulig å enten reparere den eller om det kan være noe kabelbrudd som gjør at den feiler. Er det noen kjente feil med disse?

LR_19mai - 11.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har vært bort i at nanocom sliter med å koble seg til Hevac? Jeg fikk omsider koblet meg til i dag for å lese ut temp og jeg har alltid fått koblet meg til etter litt prøving, men får ofte failed melding i nanocom. Gjelder egentlig kun hevac modulen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke endret siste innlegg, men litt tilleggsinfo om det skulle være relevant ifbm med feilen med at jeg ikke får koblet meg til hevac alltid:

-Ligger en aktiv feilkode på aspirator sensor.

-Aspirator sensor viser 32.4 grader når det er ca 20-22 grader i bilen

-heater Core temp viser -20 ved kald bil, men viser normal kjølevannstemp når motor er varm

-Ikke noe boksymbol

-får passe temp i bilen så det kan virke som at noe fungerer om ikke annet :P

 

Tenker at det gjerne kan være en sammenheng når det er en sensor som er ute. Kan hevac modul være defekt? Jordfeil? Feil på sensor lager jordfeil som slår ut diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var symptomene på din når den feilet? Jeg har ikke sett noen feilkode på min enda så jeg lot den stå når jeg tok o-ringene på varmeregisteret. Kom så greit til den via hanskerommet at jeg stresset ikke noe med å ta den siden den ser ut til å vise korrekt ved varm bil og ikke gir noen feilmeldinger.

 

Er usikker på hva jeg skal gå for siden jeg ryker på en tusenlapp med en slik ambient sensor og da er det kjedelig om det er noe annet som faktisk var feil. Har en air intake temp sensor som skulle vært byttet også, men den sitter i MAF så enda mer usikker på hva jeg skal gjøre med den. Har den noen funksjon egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svært liten peil på Ac på p38, men boksymbolet dukker opp etter en tids kjøring. Hvis jeg leser av feilmeldinger er det heater core sensor som er feil. Feilmeldingen forsvinner når jeg starter bilen igjen. Ac på min bil blåser ikke kaldt, men kompressoren går så jeg må få fylt opp anlegget. Vet ikke om det kan være heate core sensor også?

 

Kan du ikke prøve å få tak i en brukt temp sensor. Er jo en del biler som hugges nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig skal gjerne koste på meg det om den er gåen, men den på heater core har jeg ingen feilmelding på. Jeg registrerer barte at den viser -20 når motor ikke er driftsvarm. Dette kan dog være korrekt siden hevac ikke har noe behov for å vite hva temperaturen er når bilen er kald. Om måleområdet til sensoren er f.eks 20-100 grader så kan det godt være at hevac bare viser -20 når den går under området sitt. Jeg løser det ofte slik når jeg programmerer failsafe situasjoner på sensorer på jobben og tror det er en ganske vanlig måte å gjøre det på. Er det noen som har sett hva sensoren viser i diagnosen når den er 5-10 grader (kald motor/kupe)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med skruing om dagen, men fikk tatt en diagnose til på HEVAC og fikk feil på heater core sensoren. Deilig, da kan den bestilles ny også :)

 

ABS pumpen min går ved hver/annenhver betjening av bremsen også så blir bløding av bremsesystem og trolig ny akkumulator i samme bestilling tenker jeg. Da tar jeg med luftfjærer rund baut og overhalingssett til kompressor også så er det kanskje håp for å slippe å kjøre hjem på bumpstops i nærmeste fremtid. Føler jeg snart har kommet rundt mtp delebytte nå :D

 

I dag fikk jeg ikke lurt meg i garagen siden jeg måtte være barnevakt (heter visst ikke det for egne barn får jeg høre) så da ble det litt lesing i rave og så måtte jeg designe meg en badge til nøkkelen min så de ble lette å finne igjen på knaggen ;)

 

badge.jpgkeyfob.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overhalingssett til kompressor også så er det kanskje håp for å slippe å kjøre hjem

 

tenk deg godt om, en ny kompressor er ikke SÅÅÅ dyr, når du først skal gjøre noe. Hvor bra er EGENTLIG den elektriske delen, nåleventilene, oppheng osv etter XX tusen timer drift ?

Overhalinga er jo KUN stempelringer og " myke " komponenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...