Gå til innhold

Endelig P38 - Nye utfordringer


minim

Anbefalte innlegg

Ref, O-ringer til varmeregister, tror ennå nick - Tommy62 - her på forumet har Viton o-ringer som han selger til en OK pris. De varer lenge, de originale holder kun kort tid før de er stive og lekker igjen.

 

send en PM til Tommy og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips Brage. Han hadde flere så da er de i bestilling :) Det samme er eksos. Det ble komplett nytt galvanisert anlegg i denne omgang så får jeg heller sette på rustfritt bakre om det blir større hjul.

 

Helt vanvittige priser på LR deler når man kommer fra Mercedes :D Får bare ikke håpe prisen gjenspeiler levetid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok å fulgte opp tipset til JokerS30 om drenering fra takluken i dag. Ganske riktig så var de to bakre drainsa fulle av skit. Vanskelig å si noe om de har fungert eller ikke. Der blåste jeg i fra dreneringsenden mot takluka også for å være sikker på at ikke noe satt i røret. Tok også å friserte av litt av enveis "ventilen" så det ikke setter seg like lett der i neste omgang. Fremme så kunne jeg ikke se at disse ventilene var montert i det hele tatt, men jeg så rørstussen stakk ut på førersiden. Fylte vann i renna oppe og så at det rant bra ut så dreneringen er nok i orden der. Det jeg lurer på er om det er tatt en snarvei og bare lagt røret løst igjennom gjennomføringen slik at det lekker inn rundt røret inne i skjermhuset når det blir kjørt på våte vestlandsveier. Bilen står til tørk nå så gadd ikke å rigge ut lufttørker og vifter for å snu den og løfte den opp på bukken så får ta igjen den sjekken når jeg kan få den opp i fra og sett under. Skal ta en dobbeltsjekk av AC dreneringen da også. Kan ikke forstå at tette bakdreneringer skal føre til så mye fuktighet nede i dørken uten at det viser at det har vært vann i taket så det må være noe annet.

 

IMG_3280.JPGIMG_3281.JPGIMG_3283.JPG

 

Og så til dette dekselet på railsen. Det er nok en grunn til at den står åpen.. Prøvde å dra den igjen, men det er noen plastgreier på siden som bare spretter ut og så kommer den egentlig ikke lenger enn på bildet. Riglet ganske mye på den, blåste reint med trykkluft og prøvde mye rart uten å få det til.. For å se om det var noe galt med teknikken min så prøvde jeg den bakenfor og den gikk fint inn/ut. Har googlet litt på emnet også uten å finne ut noe mer enn at de ikke selges som løse deler, men en komplett list. Søker jeg på feil ting? Må man virkelig bytte hele listen bare fordi en slik sitter fast? Liten fillesak som ikke betyr noe egentlig, men irriterende å kjøre rundt sånn nå som jeg har sett den :D

 

Slik står den når jeg presser den fremover

IMG_3276.JPG

og på denne måten når jeg skubber den inn igjen.

IMG_3271.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du av listen så klarer du sikkert å feste den plastikkdingsen der den skal være.
Jeg klipte av min og dro lokket frem igjen, men er du veldig nøye på det så er kanskje ikke det en god løsning.

Hvor fant du forresten den dreneringen til takluka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringen. Regner med at jeg ødelegger mer enn jeg gjør godt om jeg prøver å ta av den listen :P Kjenner jeg meg selv rett så begynner jeg med en skrutrekker og herper hele listen før jeg finner ut at riktig måte å demontere den på er å skru den løs fra innsiden eller noe slikt (bare et eksempel, aner ikke hvordan man demonterer den). Sitter den bra hos deg når du klippet den? Klippet du de gummi greiene som bender seg? Jeg er fristet til å brukte makt å dra den frem med en tang, men da bender/ødelegger jeg vel noe..

 

Ah det var litt dårlig forklart, men det ene bildet med en rød ring rundt viser hvor nedløpet er bak på C stolpen (den som går ned bak bakdøren). Jeg hadde av dekselet på siden bak i baggasjerommet så tilgangen var svært god. Det er en 5minutters jobb å rense disse så det er vel ikke det at det er mye jobb, men det er fort gjort å glemme dem sikkert. Nedløpene forran ser du såvidt om du åpner fordøren og ser fremover i skjermen etter et rør som stikker litt ut. Bedre tilkomst via hjulhuset om man tar av plastdekselet tror jeg. Skal ta bilder når jeg får bilen opp på bukken igjen for å ordne dette.

 

Et annet punkt som ikke har vært nevnt er pollen filter ser jeg. I lenken under står denne teksten: "Be careful to get the new filter in correctly and the cover on properly -- otherwise a surprisingly large amount of water can get into the vehicle when it rains! " Dette må sjekkes ut i morgen.

 

http://www.rangerovers.net/maintenance/pollenfilter.html

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasjon kupefilter i dag. Her har det jo vært noen å forsøkt å stoppe lekkasje tidligere :D Det var tapet over fra vinduet og over falsen ned til luftfilteret samt at det var hatt på store mengder silikon på dekselet. Lokket til filteret var også silikonert godt fast.. Jeg reagerer dog på at det ikke er montert noe filter i det hele tatt. Vil ikke fravær av filteret føre til at viften fort drar med seg mye regn rett inn. Også snø som kommer ned i der vil jo veldig lett bli dradd med inn i viften. Hva sier LR ekspertene? Kan ikke dette være kilden til lekkasjen min på begge sider? Vannet på bildet er bare meg som tester dreneringen etter rensking av lau og annet dritt. Det er ganske stor klaring her så jeg tror ikke dette var tett, men det var mye blader og annet grums der nede.

 

IMG_3287.JPGIMG_3289.JPGIMG_3291.JPG

 

En annen ting er at jeg må nok borre ut noen av skruene for å få ut filter huset. Siden de er rustet dønn fast. Tenkte bare å bestille 16x skruer sånn at jeg kunne skifte alle når jeg holdt på, men i delekatalogen så får jeg opp at det er "self tapping" skruer der. På paddock spares er det bilde av dem også og det er selvborrende skruer det er bilde av også. De som er montert på min bil er maskinskruer og jeg mener det var ca. M6x15mm, men skal ut å måle etterpå. Er det alternative plasser til http://cat.lrparts.ru/ å lete etter delenummer på?

 

filter_tegning.jpg

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Min bil lekker ned i fotbrønnen på begge sider hvis den står i helning med fronten pekende oppover. Jeg har tettet begge dekslene til kupefilter med silikon og dette hjalp ikke. Har ikke kommet så langt som deg, men leste noen tråder på nett hvor man anbefalte å tette ordentlig i de trauene hvor kupefiltrene sitter og rense opp drenering. Nettopp der du har åpnet nå. Tipper du er på rett vei. I tillegg skal det være et skumgummi filter i innsuget til kupévifta - det mellom vindusviskerne. Som du skriver vil jeg tippe det også holder en del fuktighet skitt og blader borte.

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Sitter den bra hos deg når du klippet den? Klippet du de gummi greiene som bender seg? Jeg er fristet til å brukte makt å dra den frem med en tang, men da bender/ødelegger jeg vel noe..

 

 

Ja, klipte bort de som bender seg på bildet ditt. Jeg prøvde makt, men de var svært fleksible, så bare fjernet dem før jeg ødela for mye av andre ting.

Ble det bra? Tja, det var bedre enn åpent. Står takbøyler på nå så kan ikke se, men mener å huske at den ikke spratt helt opp i bakkant som de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Min bil lekker ned i fotbrønnen på begge sider hvis den står i helning med fronten pekende oppover. Jeg har tettet begge dekslene til kupefilter med silikon og dette hjalp ikke. Har ikke kommet så langt som deg, men leste noen tråder på nett hvor man anbefalte å tette ordentlig i de trauene hvor kupefiltrene sitter og rense opp drenering. Nettopp der du har åpnet nå. Tipper du er på rett vei. I tillegg skal det være et skumgummi filter i innsuget til kupévifta - det mellom vindusviskerne. Som du skriver vil jeg tippe det også holder en del fuktighet skitt og blader borte.

 

Mvh Martin

 

Vet du delenummeret på det filteret du nevner mellom viskerne? Det kan jeg ikke finne noen steder. Jeg tror også at grunnen til lekkasjen er her. Jeg skal i første omgang prøve å tette med noe polyurethan karroserimasse fra biltema rundt pakningen og sette inn filter. Jeg håper og tror at manglende filter er grunnen til at vann har blitt med inn, men det er vanskelig å si. Om det ikke fungerer så bytter jeg plastikk + pakninger. Det er litt jobb å ta pakningen siden kupeviften må ut for å få på ny pakning, men får bare stå i det om det er nødvendig for å få det tett :)

 

 

Ja, klipte bort de som bender seg på bildet ditt. Jeg prøvde makt, men de var svært fleksible, så bare fjernet dem før jeg ødela for mye av andre ting.

Ble det bra? Tja, det var bedre enn åpent. Står takbøyler på nå så kan ikke se, men mener å huske at den ikke spratt helt opp i bakkant som de andre.

 

Da prøver jeg på det jeg også. Ser ikke helt for meg mekanismen inni der og da er det vanskelig å løse det fra utsiden også. Ender sikkert bare med å ødelegge mer enn jeg gjør godt om jeg tvinger den fremover uten å klippe disse på sidene som krøller seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrrg... Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle kjøre billig varianten på denne og bare bruke teningsmasse for å satse på at det blir tett, men jeg får jeg ikke til å gjøre så slett arbeid.. Har sendt forespørsel til paddoc, island4x4, rimmerbros, famous four og LR direct på alle delene til luftfilterhuset. Blir å pelle ut viften og gjøre skikkelig jobb med bytte av pakning, hus og alle deksler. Orker ikke noe halvveis opplegg som begynner å lekke igjen slik at jeg får ødelagt ledningsnett og andre deler pga lekkasje.

 

Her viser bunn som skal gå mot flens pakningen på plasten på ene siden. Den er dradd til altfor hardt som fører til at den har bøyd seg ganske mye mellom skruene. Jeg tenker egentlig å sette inn det nye med vaselin og skru til lett så det ikke ødelegger plasten. Vil tro at det ikke skal så mye til å forsegle plast/metall mot gummi med et vaselin lag på. Brukte dette på alt av koblingsbokser offshore og det holder tett å fint der.

IMG_3292.JPGIMG_3293.JPG

 

Skulle likt å visst hvor jeg fant delenummeret på det filteret som MartinM nevnte på. Jeg har saumfart Microcat etter den delen og har funnet selve dekselet, men ikke noe filter til å ha i det. Er det å få kjøpt slikt på rull kanskje som kan klippes til og festes der?

 

plenum.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er der helt sikkert et sted, bare jeg som er klønete på å leite :) Jeg fant den ikke på det bildet jeg la ved over eller der pollenfilteret var så er litt tom for ideer på hvor jeg skal leite. Men delenummeret der er godt nok det. Går i bestilling sammen med de andre delene når jeg får svar på hvem som klarer å skaffe de. Sikkert mye unødvendig arbeid og kostnad, men fukt i gammelt ledningsnett/elektrisk nett kan ødelegge så vanvittig mye så tenker jeg må få fikset dette så fort som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, blir med på neste bestilling. Har støtt på et problem med å få tak på filterholder og ny pakning :( Har fått svar i fra samtlige LR nettbutikker som jeg har forespurt at filterholderen og pakningen er utgåtte deler som de ikke klarer å skaffe lenger. Må kanskje til med hobby løsning likevel da... Jeg har vurdert å designe filterholderen på nytt og 3d printe den, men har ikke helt bestemt meg enda. Pakningen får jeg uansett ikke tak på ny og den burde vært byttet også. Kanskje det må bli pakningsmasse løsning likevell selv om jeg ikke kan fordra det.

 

Edit: Tobba sin post viser at delenummer på grovfilteret er BTR9548 og de fleste skaffer dette om andre skulle trenge det.

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har støtt på et problem med å få tak på filterholder og ny pakning :( Har fått svar i fra samtlige LR nettbutikker som jeg har forespurt at filterholderen og pakningen er utgåtte deler som de ikke klarer å skaffe lenger.

 

 

Det er flere her på forumet som selger RRp38 delebiler og eller deler. Du burde kanskje prøve å sende en forespørsel via ønskes trådene ( kjøp/salg ) her på forumet.Så er det helt sikkert noen som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke at andre 15år + gamle pakninger og plasthus er i omtrent samme forfatning som de jeg har da?

 

Pakning ja, plast hus kan vel være OK, selv om det er gammelt.

 

For slik pakning finnes det jo utallige alternative løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta av en av vifte motorene å se hvordan det ser ut og om det er mulig å lage en pakning. Denne tetter mot viften også på "begge sider" av karroseristålet. Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal få det likt med å klippe pakning, men det viser kanskje bedre når jeg får av viften. Jeg forstår egentlig ikke løsningen de har valgt her i det hele tatt. Unødvendig komplisert for noe så enkelt og så er det nesten dømt til å bli lekk over tid. De burde heller hatt fals i metallet oppover slik at når vannet trykker på så følger det falsen rundt hullet og ned i dreneringen. Nå er man helt avhengig av at pakningen er tett selv når vannet blir stående over pakningen noe den neppe er etter mange år.

 

Men men tett skal det bli til slutt om det blir med nye deler eller på hobby metoden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig til østlandet i helgen, men det gikk skeis pga sykdom i heimen så da endte jeg opp i garagen innimellom :D Ingen deler så ikke så mye å gjøre på bilen annet enn å vente på posten. Jeg har fått montert DAB radio da om ikke annet. Ble litt skuffet over lyden i original anlegget når jeg fikk montert den og prøvd så da pellet jeg ut igjen 8 kvadraten som var lagt bakover til strøm for kompressor og slikt og la opp 21kvadrat (4AWG) til forsterker også.

 

Føringsvei igjennom torpedovegg ble ut igjennom ledig nippel på venstre side nede ved sparkeplaten, ut i skjermhus bak plastdeksel og opp i motorrom igjen sammen med en annen kabel i en nippel der.

IMG_3300.JPG

 

Etter noen viste meg "volvolist" så har denne blitt montert på skarpe metallkanter når jeg har gjort slikt arbeid. Enkel og billig sak for å unngå gnag på kabler i bil.

IMG_3301.JPG

 

Jording ble borret inn bak i hjulhus, slipt opp område rundt jording og lakkert etter montering.

IMG_3302.JPGIMG_3310.JPG

 

Jeg hadde liggende en sub kasse på 60 liter fra før, men den stakk av med hele baggasjerommet. Det var kanskje tøft for 10-12år siden, men ikke nå lenger.. Fant ut at jeg bygger den så kompakt som mulig og ser hvordan det blir. Endte opp med en MDF kasse på totalt 16 liter (minimum for subben er 14.5liter) laget i 25mm MDF. Kassa er skrudd og limt med sponplatelim. Skal trekkes i stoff i bilens farge etterpå og forhåpentligvis skjules i ene siden i baggasjerommet så den ikke stjeler så mye plass. Subben som skal inn der er en Pioneer 12" pro comp på 1000w rms foret av en passende monoblokk. Var bare ting jeg hadde liggende i fra "gamle dager" så det blir gjenbruk. Jeg spiller sjeldent så veldig høyt lenger så det er mer for få litt strammere bass enn det originale kan levere. Min har ikke original monterte subber :/

 

3d modell av kassen først for å se på løsning/beregne volum

kasse.jpg

 

Og så til bygging etterpå

IMG_3310.JPGIMG_3311.JPG

 

 

IMG_3305.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke filteret over plenumkammeret som holder vannet ute fra kabinen, jeg la inn grå fluenetting i plast der i stedet for mange år siden og det kommer ikke vann inn av den grunn. Skumgummien i de originale går i oppløsning etter noen år og du suger driten inn i systemet…

Det er ofte pakningene rundt lokkene til pollenfilterne, BTR8297, som lekker, bytt de med originale og det vil være tett lenge. Bytter de selv for hvert 6. filter skift, ca. hvert 3. år blir det med mitt intervall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...