Gå til innhold

Fjerning av innmat i katalysator?


Rune Kleven

Anbefalte innlegg

Måles ikke også hydrokarboner (HC) på EU kontrollen? Det kan også gi problemer om bikkjalysatoren er i "dårlig form"...

 

M.

HC Hydrokarbon er uforbrent drivstoff/olje. det får ikke en med å ta bort katta!

 

Om du fjærner katta så vil en få noe rare verdier men den skal gå greit gjennom PKK vist motoren er frisk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HC Hydrokarbon er uforbrent drivstoff/olje. det får ikke en med å ta bort katta!

 

Om du fjærner katta så vil en få noe rare verdier men den skal gå greit gjennom PKK vist motoren er frisk!

Den oksidative delen av katalysatoren forbrenner nok hydrokarboner (se fx wikipedia) Som du sier om bilen har god nok forbrenning i utgangspunktet så skal det ikke være noe problem, men så var det om den har det da...

 

M:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei

Ser at dette er en gammel tråd... Er det noen flere som har "hands-on erfaring" med å fjerne katalysatoren eller innmaten i denne? Tenker da på eldre bensinbiler og med hensyn på utslippsmåling i forb. med PKK?

 

Grunnen til spørsmålet; har en 95 modell Jeep Grand Cherokee ZJ med 5.2 V8'er som det må fikses litt eksosanlegg på før PKK. Det begynte med det bakre røret, men ser jo at jeg også bør skifte potta da utløpet /innfestingen til det bakre røret begynner å bli dårlig.. Og for å få demontert ble det nødvendig å banke litt, og da løsna innmaten i katalysatoren... Nå har jeg faktisk opplevd klirrelyd som sannsynligvis var løs innmat i kat'n for mange år siden, men lyden forsvant faktisk uten å gjøre noe.. Men nå er den definitivt løs igjen.. kan bevege den over 5cm..

 

Har forsøkt å google litt om temaet, og det er litt sprikende info jeg sitter igen med.. Noen hevder det vil kan gi trøbbel på avgassmåling, mens andre hevder at en gammel katalysator ikke har særlig effekt - så om det har gått uten problemer tidligere vil det ikke utgjøre noe særlig forskjell.. Og det hevdes også at det kan bli mer lyd... vel... det er jo snakk om en trivelig, sunn og frisk V8'er det er snakk om, så jeg skjønner ikke problemet...

 

Så et sted at dersom bilen kunne defineres som terrengkjøretøy, kan kat'n fjernes pga. brannfare ved kjøring i terrenget.. men dette gjaldt kjøretøy registrert fram til 31/12-1994.. Min har faktisk 1/1-1995 som førstegangsregistrering..

 

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet; noen som har gjort seg noen erfaringer?

 

Mvh r

 

Endret av RaymondN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sjelden eller aldri bra resultat å fjerne den eller bare innmat.

 

Enten har du feil verdier på tomgang eller dellast.

 

Kontrollør ser jo om katalysator er der eller er kappet for å fjerne innmat.

 

Hvis bilen er typegodkjent med katta skal den være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk igjennom RRC 3.9 V8 uten katter, D1 300tdi uten kat, P38 M51 2.5 DSE med kappa innmat og nesten rak.

P38 Diesel brant veldig bra uten kat også, RRC er så gammel at den leverte utmerket avgass uten katter, D1 300tdi sota så mye at avgassapparatet streika så de fikk ikke målt verdiene og dermed godkjent, det ble prøvd å få fiksa apparatet :lol:

Jeg tok test i senere tid og den ble godkjent etter å ha rensa eksosanlegget med vann og motor på litt turtal ;)
Jeg tok avgass testen fordi jeg var interessert i å sjekke om den kunne gå igjennom uten kat ;)

Endret av SimenMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun sotpartiklene/røykgass som måles ved avgasstest på dieselmotorer. Katalysator har ingen påvirkning på dette da den håndterer ting som HC, CO og CO2. Derfor går du gjennom avgasstesten uten.

Men du skal få en 2'er-feil fordi du har tuklet med avgassystemet som er originalt på bilen. Det kommer under et annet punkt på PKK-skjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet på en P38 2,5DSE, gikk lett igjennom EU to ganger. Fjernet på Disco 07 mod, gått rett igjennom 2 ganger den også. P38 kappet jeg vekk og skjøtet rør. Disco kappet den opp, fjernet innmat og sveiset igjen. Sitter bak en plate på denne, så sees ikke uten at denne tas av.

 

På begge merkbar mer kraft og samsvar mellom lyd og fremdrift, holder gir lengre, og litt lavere forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det jo argumenter både for og imot... Nå har vel både Ragnar og Gaute erfaringer som kontrollører, samtidig det som de som har fjernet kat'n og sluppet unna matcher det som er beskrevet i starten av tråden..... Jeg får vel ikke svar før jeg evt. har prøvd.. Den RRC'n til Simen er vel omtrent samme årgangen som Jeep'n min med tilsvarende krav....

 

Blir det mangel på PKK om innmaten er løs? Hvordan er den festet? Er det bare "presspasning" som holder'n fast? (Siden jeg mener å ha hørt det for lenge siden (kjøpte bilen i 2007) og aldri har hatt noe problemer siden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å prøve seg på PKK:

I verste fall må du gå hjem,få fikset bilen mm.mm.. pluss kroner til etterkontroll

Midt i mellom må du fikse bil og cashe ut med kroner til etterkontroll.

I beste fall får ikke kontrolløren med seg feilen og du kan kjøre glad og fornøyd til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Må komme med en liten oppdatering på hva som har skjedd med kat'n på jeep'n.....

 

Jeg var altså litt motvillig til å bruke mer kroner enn nødvendig på denne akkurat nå, og vurderte både å slå ut innmaten, og forsøke uten å gjøre noe for å komme igjennom PKK. Ved nærmere undersøkelser ser jeg at i tillegg til at innmaten er løs i lengderetningen, er det også 1-2mm slark i "høyderetningen" - altså opp og ned når kat'n er montert på bilen. Konkluderte med at dette ikke var noe som kunne oppstå helt plutselig, så det ble til at jeg prøvde å montere kat'n tilbake, og fornye eksosanlegget bak denne.

 

Ved oppstart og kjøring er det faktisk ikke noe ulyder som tilsier at noe er løst.... Og i dag har'n vært på PKK med avgassmåling. (nå fikk jeg et par 2-er feil, men det var på andre ting. Ser de har notert 0,07 i avgassmåling.. Det er vel CO nivå om ikke annet er nevnt..??..

 

Nå har jeg sett andre steder at folk har beskrevet problemer som følge av løs innmat, som f.eks at innmaten legger seg på tvers og blokkerer eksosstrømmen.. Nå vet jag at kat'n min er såpass mye lengre enn den er bred, så det tror ikke kan skje på min.. fysisk umulig..

 

-så er forsiktig optimist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...