Gå til innhold

Lykkelig eier av en 109, men hva nå!


torbmikkel

Anbefalte innlegg

Hei igjen folkens.

Det ser ut for at jeg kan se enden på prosjektet mitt. Mye arbeid igjen men det er mer detaljer. Jeg ser at bilen ryker fortsatt mye og etter mine ører så høres det ut som bilen går ujevnt. Ser også på bakken at det kommer uforbrent diesel ut av eksosen.

 

Jeg har nye dyser kjøpt på padocks men vet ikke om disse er riktig justert. Bør disse sjekkes?

 

Er det noen andre tips? Noen som bor i nærheten som har peiling? Kan jeg måle kompresjonen?

trim.A4410652-B1CC-489C-98EE-DD341B38A868.MOV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Ta av lokket forran på toppen av girkassa (du må vekk med girspaken). Og se etter bevegelse.

 

Husker ikke metoden jeg brukte....

 

Ble iallefall jævlig forbanna, og måtte pumpe noe grådig. Men det ble klutsj til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjært meg skikkelig på en traktor som hadde stått noen år.

Høgde den i gir, var en skjøteledning som hang forran der jeg kjørte, potta brakk, traktoren var uten hytte, heldigvis var det ikke ryggstøtte på setet, ellers hadde jeg rivd av meg hodet. Var nok dette til at nakken var vond til lenge etterpå. '

 

Men: Poenget: Den løsnet etter at vi satt på alt av bremser i et litt høyt gir. ¨¨

 

Men hos deg tipper jeg luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiippii. Da løsnet kløtsjen!

 

Jeg hadde normal motstand uten at noe skjedde da jeg trykket den inn.

 

Jeg lot bilen stå på tomgang mens jeg byttet bremser og dekk på konebilen. Tenkte at varme kunne hjelpe. når jeg testet etterpå så virket det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er neste problem.

Bremsene må liksom pumpes opp. Dersom jeg kjører og trykker på bremsen så skjer ingenting. Jeg må liksom pumpe 4-5 ganger før pedalen blir hard og bilen bremser.

Mistenker luft men jeg har luftet og luftet og det kommer ikke mer.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg lot bilen stå på tomgang mens jeg byttet bremser og dekk på konebilen. Tenkte at varme kunne hjelpe. når jeg testet etterpå så virket det ?

 

Varme, eller rett og slett at vibrasjonene fra motoren fikk clutchen til å løsne. Trickset er å starte bilen i gir. Da tar det ikke mange meterne før det løsner. Jeg pleier å gjøre dette på min Norton Commando om den har stått en vinter eller to. Funker hver gang :)

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er neste problem.

Bremsene må liksom pumpes opp. Dersom jeg kjører og trykker på bremsen så skjer ingenting. Jeg må liksom pumpe 4-5 ganger før pedalen blir hard og bilen bremser.

Mistenker luft men jeg har luftet og luftet og det kommer ikke mer.

 

Noen tips?

Noen som har ett tips og to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med samme symptomer på 109"eren. Litt klønete å bli kvitt luft foran, og lett å sette bremsebånda feil bak.

Vel hos meg så var den nye masteren synderen. Den lakk internt, og alt ble bra med en ny master nr2. Men ja, jeg hadde montert feil bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå luftet bremser på både Serie I, II og III. Men det er så lenge siden at jeg sikkert har glemt hvor mye styr det var :lol: Men skulle jeg gjort det nå, ville jeg vurdert en sånn bremselufter fra Biltema. Kanskje noen kan si litt om det vil gå raskere da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas lufter virker like bra som andre vakumluftere.

 

Skru igjen nippelen før pedalen når bunnen.

 

Bruker du vakumlufter så tramp pedalen samtidig, rolig.

 

Har du vært av med alle tromlene og sjekket hvert eneste stempel for lekkasje ved å løfte på støvmansjetten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...