Gå til innhold

Moderne stereo i Discovery 2


Anbefalte innlegg

Jeg har en Discovery 2 som originalt var levert med Becker radio/kassett/navigasjon og cd skifter, med Harman Kardon forsterker under førersetet og ditto høyttalere. På et litt senere tidpsunkt satt noen inn en Pioneer Avic X1, med 7" skjerm som kommer ut når du skrur på tenning, navigasjon, dvd, cd etc. Denne kjennes nå litt gammeldags, så jeg ville bytte.

 

Den opprinnelige planen var å sette inn et nettbrett og koble til original forsterker, se innlegget mitt i denne tråden:

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=85201

 

Dette ble for mye tukling for meg å få dette til, så jeg valgte istedet å kjøpe en ferdig løsning, "Joying" kina-stereo, Android basert: https://www.carjoying.com/head-unit/universal-car-head-units/7-single-din/joying-latest-automotive-2gb-single-din-7-inch-touchscreen-pip-car-radio-new-android-5-1-1-lollipop-os-bluetooth-4-0-audio-gps-navigation-multimedia-system-support-auto-sleep-mode-mirror-link-.html

 

Dette er i realiteten et biltilpasset nettbrett sammen med en kort 1 din enhet som inneholder forsterker, radiodel og lignende for å koble seg lett til bilens originale system. Den har ikke noen optisk enhet, DAB+ er å få kjøpt som en tilleggsenhet til ca. 500,-. Den har vanlige iso-tilkoblinger, jeg hadde det i bilen og montering var derfor svært enkelt, med ett unntak og det er kobling av rattkontrollene, som må gjøres utenom. Bare å koble de to ledningene fra rattet til hhv. jord og "key 1" på spilleren.

 

 

Slik ser den ut, 7" skjerm passer perfekt i disco`n, kan festes i 1 din enheten med medfølgende fester eller i dashen med dobbeltsidig tape.

 

20161209_122336.jpg

 

20161209_122341.jpg

 

 

Lett gjenkjennelig android startskjerm

 

20161216_160830.jpg

 

 

Eksempel på skjerm med navigasjonsapp

 

20161217_122507.jpg

 

 

Skjermen montert i dashbordet

 

20161217_213213.jpg

 

 

Handsfreeløsning til telefon, det følger med mikrofon

20161217_213233.jpg

 

Etter montering feiret jeg med ribbe og pommes!

20161214_182839.jpg

 

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har betalt 2.350,-, men i tillegg kommer det 500,- i moms. Grei pris synes jeg, det er bra maskinvare med firekjernes intel prosessor, 2gb minne, mali grafikkprosessor, 32gb intern lagring + minnekortplass. Skjermen er ikke all verden, 1024x600, men den duger. Lyden er bra også.

 

Jeg har også koblet på ryggekamera, fungerer perfekt og som sagt rattkontroll på volumkontroll, spor- eller kanalskifte alt etter som det er radio eller musikkspiller som er i bruk og "mode" knappen på rattet har jeg programmert til å starte navigasjon.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jo ut som en smart løsning! Men jeg er totalt grønn på slikt (Men jeg har en garasjekompis som elsker slikt) og før jeg lemper over alt til han har jeg noen spørsmål :-)

 

1: Kobler du bare telefonen direkte til denne? Må ikke være en android håper jeg...?

2: Ryggekamera: Trådløst mellom denne dingsen og kameraet?

Går det forresten å koble til 2 ryggekameraer? Det ideelle for mitt bruk er et til å overvåke lasta på hengeren og et til se kula når hengeren skal hookes på. Merkverdig at man alltid skal være alene når det skal gjøres..:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det med navigasjon på slike? Må en kjøpe kart og sånt?

 

Det er jo Android, så googles utmerkete kart/navigasjonsløsning følger jo med. Ellers er det en innebygget navigasjon de kaller "igo" som jeg ikke har brukt enda. Jeg har også "co-pilot" appen til android med nordiske kart, den fungerer perfekt på denne spilleren. Jeg programmerte "Mode" knappen på rattet til å starte navigasjonen (nå: co-pilot, men du velger selv hvilken navigasjonsapp som skal være primær navigasjonsapp. Har prøvd navi en del de siste dagene og både google og co-pilot har fungert veldig bra.

 

JEJ:

 

"1: Kobler du bare telefonen direkte til denne? Må ikke være en android håper jeg...?"

 

Jeg koblet bare til med bluetooth, tok ti sekunder, da streamer den musikk/lyd til spilleren med en egen app på spilleren som kontrollerer telefonen, slik at du kan skru av skjermen på denne. Helt tilsvarende med telefonlyd, den synkroniserer kontaktene og så betjener du telefonen fra spilleren med store tydelig knapper for å svare, ringe osv.

 

Om det må være en android telefon aner jeg ikke, men har ikke alle det da? For minoriteten med slike epleprodukter antar jeg det fungerer like bra, mener å huske at det sto noe om det i den lille manualen som fulgte med. Folk med windows telefon er vel som vanlig på egenhånd.

 

"2: Ryggekamera: Trådløst mellom denne dingsen og kameraet?"

 

Koblet meg til med kabel, vanlig video rca plugg og + signal fra ryggelyset. Har akkurat kjøpt en slik wifi basert trådløs sak for å få to ryggekamera, trenger det jeg også, det jeg har nå står rett på tilhengerfestet, skal montere et til i bremselyset i bakdøra. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta opp bildet, enten på telefonen eller om det er muligheter for delt skjerm på spilleren, må forske litt.

 

Neste nå blir å kjøpe en slik OBD2 leser med blåtann og se hva jeg kan få opp av informasjon om bilen mens jeg kjører.

 

Guttene mine vil installere pokemon go og få den ultimate pokemobilen, men jeg har vært streng, kjedelig og kjip på det punktet, så langt...

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ettermarkedsføringsloven styrer jeg unna, var ikke pensum da jeg tok jussen.. :D

 

For meg kunne ikke monteringen vært enklere, jeg har ISO kontakter til bilstereo'n i min D2a. Jeg koblet dermed bare ISO ut av spilleren til ISO inn på bilen. Da driver Joying-stereoen den originale Harman Kardon forsterkeren under førersetet, ikke noe ettermarkedsforsterker eller høytalere i min bil, alt annet enn spilleren er originalt. Joying-stereo'n har også vanlige, lavnivå RCA utganger til forsterker, men jeg tror disse har litt lavt nivå til å drive originalforsterkeren, men jeg har ikke prøvd, i så fall er det "bare" å kjøpe en ISO kontakt med ledninger og terminere med RCA kontakter, den ene ISO kontakten i bilen har inngangene til forsterkeren, den andre ISO kontakten har ledninger til strøm, styring av forsterker etc.

 

Har du BMW kontakt til stereo må du enten kjøpe adapter eller lodde inn ISO, jeg ville gått for det siste, litt arbeid, men billig og bra.

 

Slik det fungerer hos meg nå er utgangsnivået ganske høyt, 60% volum er høyt nok i massevis, men jeg har ikke forvrengning og lyden er slik jeg oppfatter den veldig god. Mine ører er 47år gamle, men jeg hører fremdeles brukbart og er relativt kresen på lyd, i kjelleren har jeg furtebu/lytterom med rørforsterkere og PROAC høyttalere.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette så veldig bra ut, spennende ;) Lurer på om en slik løsning funker på min 2000 RRp38 ( alpine head unit ), vet du? Tror det er plass til skjermen ihvertfall uten at det blir helt rart. Og hva måtte til for å få med Dab+ også.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P38 vet jeg (heldigvis B) , neida...) ingenting om, dessverre. Hvis den har 1din hovedenhet og det ikke er spesielle funksjoner som er integrert i hovedenheten skulle det være grei skuring, joying har flere 1 din enheter som kan passe, både 7", 8" og 10". Min er en 7" enhet.

For å få DAB+ til å virke med denne må man kjøpe en boks som monteres/legges hvor som helst, og som kobles til en usb inngang bak på spilleren, det følger med antenne.
https://www.carjoying.de/joying-digital-audio-broadcasting-dab-usb-antenna-touch-control-on-universal-android-car-auto-radio-head-unit.html

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går glimrende i P38. P38 og sannsynligvis også DII bruker høyttalerutgangen i hovedenheten til å drive eventuelle forsterkere (boostere). Det blir litt problematisk om hovedenheten gir mye effekt... Jeg ville droppet det originale og lagt opp nytt hele veien.

 

Kanskje på tide å børste støv av dette prosjektet. En 8" har ligget på slaktebenken i over et halvt år nå. Skjermdumpen er av en modell for 10" Dette kan 3D printes. Eventuell videre fremdrift får bli i en egen tråd.

 

P38Aw10inCarJoying01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Jeg satt å så på akkurat en slik enhet tidligere i dag og lurte på om det var mulig å få den til å virke i D2a'en min. Slo det egentlig fra meg, så da var det ganske hyggelig å lese denne tråden etterpå! Bestilte du direkte fra carjoying.com?

Mitt problem er at jeg har den originale spilleren i bilen, ergo ingen ISO kontakter. Kan jeg da kjøpe et enkelt adapter fra BMW rund pinne til ISO kontakt? Vil da forsterker og alle høyttalere fortsatt virke? Måten du har fått rattkontrollen til å fungere virker jo grei nok å få til.

 

Mvh Einar Bruland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal være grei skuring med BMW til ISO og så koble carjoying rett på. Hos meg virket alt etter etter at jeg koblet meg til ISO kontaktene (måtte montere GPS antenne da).

 

Jeg kjøpte fra ebay, men tror det var fra carjoying, husker ikke helt, pakken kom fra Kina.

 

Rattkontrollen måtte jeg finne ledningene til, jeg hadde en egen konverteringsboks pga. originalnavigasjon i min, klippet bare ut ledningene av kontakten, koblet en til jord og en til spilleren, så velger du hvilke funksjoner rattkontrollen skal ha med et program som er på spilleren.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på det :) GPS og ryggekamera tenker jeg også å montere. Har allerede taktrekket nede, så det regner jeg med at skal gå relativt problemfritt. Er sikkert greiest å bestille både gps antenne og ryggekamera fra Carjoying og få alt samlet i en pakke.

 

Er det nok med en ledning fra rattkontrollen til spilleren, pluss en til jord? I mitt hode må jeg ha en fra hver funksjon på kontrollen, men den er gjerne mer avansert en hodet mitt... :wacko: Uansett regner jeg med at de kablene som er nødvendige allerede ligger bak spilleren nå. Så det er bare å finne den rette og koble til.

 

- Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS antenne følger med, jeg monterte min på dashbordet, helt nede til høyre mot frontruten, fungerer fint. Jeg hadde ryggekamera med RCA kontakt og + strøm fra ryggelys lagt opp fra før.

 

Opplegg for rattstyring som nevnt før, ene ledningen til spilleren og den andre til jord. Rattstyringen er bare ulike motstander for de ulike funksjonene, radioen leser av motstandsverdien og så velger du funksjon for den aktuelle motstandsverdien på radioen.

 

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...