Gå til innhold

rehabilitering av pipe


Lise

Anbefalte innlegg

Dette er ikke LR-relatert, men kanskje noen her kan svare: Feieren sier at vi bør rehabilitere pipa i huset vårt. Han anbefalte å sette inn en stålpipe inni pipa. Nå har jeg fått nyss om at det vil føre til at pipa ikke lengre blir varm, og da er halve vitsen med å ha pipe borte. Den sitter nemlig midt i huset og sørger for å avgi varme til alle rom vinterstid. Er det smartere å sette inn keramiske rør, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipa skal da IKKE brukes som varmekilde, det at den blir varm er mer negativt enn posetivt. Det jeg ville gjort var å plukke ned den gamle og satt opp en ny leca-pipe, ikke all verden til jobb og det blir bra/best, det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er: Ja, stålpipe er OK.

 

Nørdesvaret:

 

Dersom dere har et gammelt ellers stilriktig hus burde dere vurdere ny teglsteinspipe, både av kulturelle og tekniske grunner. Gamle hus trives med gamle piper, bl.a. fordi de gir litt lunk opp gjennom etasjene, fordeler varmen gjennom døgnet (som "varmelager") og ikke minst gir riktig luftgjennomstrømning; et "sunt" hus. Men det gir ikke nødvendigvis den beste fyringsøkonomien, i et mikroperspektiv.

 

I et halvmoderne hus er en riktig dimensjonert og montert stålpipe er et godt kompromiss, både økonomisk, brannteknisk og fyringsteknisk. Jeg valgte det, selv i mitt gamle hus, etter å ha vurdert det opp mot kostnader og arbeid med ny, tradisjonell teglpipe, reparasjon og s.k. rehabiltering av den gamle, både med foringer og strømpestøping, samt Lecapipe. Noe som veide tungt var den ekstreme grisejobben med riving av gammel pipe.

 

Leca og mineralske foringer (keramikk, chamotte) er dyrere, mer arbeid og gir enda kaldere pipe; dvs kald utenpå og varm inni, ved at den fører den bortkastede varmen fra et ineffektivt ildsted enda mer effektivt ut til kråka. Moderne, effektive vedovner slipper ikke varmen inn i pipa, men avgir den til rommet.

 

(Min hi-tech-vedovn (med dampkjeledesign) har ekstremt høy brennkammertemperatur og varmer som en byggtørker, men røykgasstemperaturen ligger ved normal drift på bare 150-250 grader, altså 50-70% under en tradisjonelt konstruert peisovn. Jada, selvsagt har jeg EGT-måler på ovnen :D).

 

Jeg har faktisk måttet isolere de øverste 3-4 meterne av min stålpipe (som står midt inne i den gamle teglpipa), for å beholde tilstrekkelig høy røykgasstemperatur til å få god trekk og til å unngå kondensproblemer.

 

Det er uansett en god plan å gjøre noe med pipa, ettersom det er stor sannsylighet for at den enten er skadet - før deres tid - av kondens/frost etter parafinfyring, eller full av bek etter feil fyring med ved, eller begge deler, og da kan den være svært farlig ved pipebrann.

 

En kamerat av meg betalte nylig ca 20.000,- for proff, godkjent montering av stålrør, inkl. murarbeid ved feieluker og ovnsmontering. Det anbefales også å få feieren til å vurdere bek-fresing før man setter inn stålrøret.

 

Selkirk har stålpiper som er meget enkle å montere. Etter forskriften er det vel å merke ikke tillatt å montere selv, men det er ikke forbud mot egeninnsats for eksempel ved å bistå en autorisert montør eller gammel murmester man kjenner.

 

Lecapipe kan man derimot lovlig sette opp selv, etter en kveld på kurs, (dersom ikke reglene er endret)

 

Vær klar over at det ihht Plan- og bygningsloven uansett skal søkes byggetillatelse for å sette opp pipe - og at man i verste fall kan få formaltrøbbel med å montere den halvgamle ovnen igjen, fordi Pbl foreskriver at alle ildsteder som monteres skal være av s.k. rentbrennende type. (Forbehold for at dustebestemmelsen kan være myket opp siden jeg holdt på med ildsteder/piper)

 

Det er derimot generell dispensasjon for ovner fra før 1940, som omfattes av kulturvernregler for "norsk jernskulptur", etter at Riksantikvaren tok kraftig tak i dette på slutten av 90-tallet.

 

Mvh Terje K.

(tidl. vedfyringsnørd blush )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje K: det du nevner er vel sånne stål INNSATSPIPER ?

 

Jeg hadde stålpipe på et rekkehus som ble bygget på 70 tallet. Det var bare et dobbelt, blankt rør. Funka greit, og gjorde peiskos mulig der det ikke var pipe som standard.Min var det JØTUL som hadde levert, NORDPEIS har også sånne løsninger.

Som altså kommer I STEDET FOR leca / tegl / whatever murpipe.

 

J30S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vi ender vel opp med stålpipe. Den skal jo bare settes inn i den gamle pipa (som ikke er full av bek eller annet; man kan da fyre.. men som har stått her i over 50 år og gjort jobben sin) så den kommer ikke til å synes. Så får vi heller ha på panelovner i annen etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lecapipe kan man derimot lovlig sette opp selv, etter en kveld på kurs, (dersom ikke reglene er endret)

 

Vær klar over at det ihht Plan- og bygningsloven uansett skal søkes byggetillatelse for å sette opp pipe - og at man i verste fall kan få formaltrøbbel med å montere den halvgamle ovnen igjen, fordi Pbl foreskriver at alle ildsteder som monteres skal være av s.k. rentbrennende type. (Forbehold for at dustebestemmelsen kan være myket opp siden jeg holdt på med ildsteder/piper)

 

Det er fortsatt slik at oppsetting av pipe er søknadspliktig etter Plan- og bygningsloven. §93 hvis jeg husker riktig.

Nå er det en ny PBL på trappene, men den blir sikkert ikke forandring på dette.

Jeg tror ikke montering av stålrør i eksisterende pipe er søknadspipe er søknadspliktig. Kanskje ikke meldepliktig

heller, men det vet en proff montør alt om.

 

Jeg tror ikke forbudet mot halvgamle, ineffektive ovner virker inn ved en piperehabilitering. Kun ved nyoppføring.

 

Christian

(Fyringsnerd....men ikke så kunnskapsrik som andre fyringsnørder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigst og beste alternativ er å pusse pipa innvendig med leire. Den blir keramisk når det blir fyret og du beholder faktisk varmemagasinet som en god teglsteinspipe gir.

 

Minuset er at det ikke er mange som behersker denne teknikken lengre. Jeg kan formidle kontakt på dette. Det beste hadde vært om noen med murererfaring kunne lært teknikken slik at flere kunne gjort dette.

 

Alt for mange river helt supre piper av teglstein til fordel for leca og andre ferdigprodukter, som slettes ikke har samme levetid og fordeler som tegl har.

 

 

Overivrige feiere vil gjerne komme med kritikk slik at de også kan brife med sin nylærte kunnskap. Alt for ofte har jeg sett piper fått dødsdommen bare fordi et kurs, ofte holdt av leverandører, har gitt dem innsnevret kunnskap de absolutt må dele på den måten at eldre hus blir skadelidende.

 

Forøvrig bør hendene foldes under Terje sitt innlegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...