Gå til innhold

Hva skal til for å få en lovlig A-bar?


Anbefalte innlegg

Jeg er litt lei av byfolk (ja, jeg generaliserer for etter min erfaring så er bygdefolk smarte nok til å bruke lys/refleks/refleksvest) med dødsønske - og uten refleks - som bare væler over gata uten å se seg for ... uten å sjekke for biler og gjerne på steder hvor kommunen har spart på pærebyttet i gatelysene.

 

I følge erfaringer med Discoen så hjelper det på fotgjengeres selvoppholdelsesdrift at bilen ser "bøs" ut i fronten.

 

Så .. jeg har iallfall lyst til å sjekke hva det vil koste/hva som må til for å få på Mr Free en A-bar.

Og i stedet for å google spør jeg det ærede forum ... hva krever Statens vegvesen? Jeg vil helst slippe både bot og avliving av idiotisk fotjenger.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotgjengerne har dessverre fått for seg at de må stå på krava.

Syklistene følger straks etter.

Men ingen forteller at de er de som taper i et uhell.

 

Fotgjengere og syklister på godt opplyst motorvei er ikke tillatt.

Men helt ok på smale,mørke,uoversiktlige mindre veier.

 

Stygg tanke:

Fotgjengere og syklister uten refleks og lys etter mørkets frembrudd er lovlig vilt for bilister.

Evtentuelle skader på bil,traumer,psykologer,osv. dekkes av påkjørte individ evt. deres dødbo eller arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysbøyle, kufanger, a-bar og lignende går under "Direktiv om frontale beskyttelsessystem 2005/66/EF

 

Du må enten ha utstyr som har TUV papirer, (ikke garantert at det blir godkjent da de kan hevde at utstyret er trafikkfarlig) eller så må det være typegodkjent.

 

De frontale beskyttelsessystemene som er typegodkjent i henhold til direktiv 2005/66/EF, skal ha påført et EF-typegodkjenningsmerket som er uutslettelig (varig) og lett leselig.

Hvis et frontalt beskyttelsessystem er typegodkjent med EF-typegodkjenningsmerke, er det ikke nødvendig å fremstille kjøretøyet på en trafikkstasjon. Et krav er at det skal ligge ved en dokumentasjon sammen med bilens vognkort som viser at det frontale beskyttelsessystemet tilfredsstiller direktiv 2005/66/EF.

 

Hvis bilmodellen din har blitt levert med dette orginalt innenfor EU så skal det være mulig å ettermontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Katalogen finner jeg følgende delenummer:

A-Bar: LR003319

Ku-fanger: LR002416

 

Den første finner jeg på nett. ... og den ser mest ut som en retrofit til en FL1-look. :wacko:

Kufangeren finner jeg ikke i det hele tatt.

 

Men takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.misutonida.com/car/freelander-2-246.html?ricerca_effettuata=true

 

Ser ikke ut til at de har noen som er godkjente, ser jeg nå etterpå...

Synd. Hvordan ser du forresten at de ikke er godkjente?

 

Edit... Å lese hjelper blush

 

 

Kindly notice that all the front

protections homologated

with the european directive are

identified by the codes

EC/MED/.../IX or EC/SB/.../IX

 

All the other front protections

are not homologated with the

european regulation.

 

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en original A-bar og sett den på. LR sine myke A-barer pleier da alltid å være typegodkjente, gjør de ikke? Jeg har på min D3 og ingen har spurt noe om den. Har stått på siden bilen var ny, tror jeg.

 

Flere her inne som har ettermontert på D2, helt uten spørsmål på senere EU-kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg tanke:

Fotgjengere og syklister uten refleks og lys etter mørkets frembrudd er lovlig vilt for bilister.

 

-Jeg holdt på å ta en fotgjenger på oppkjøringen; fyren var ikledd svart fra topp til tå, ingen refleks, hoppet nærmest frem fra bak en jordhaug midt uti ingenting. Ingen gatelys, heller.

 

Sensoren observerte syrlig at han nok ville måtte notert en toerfeil om jeg hadde truffet fyren, men at jeg ville fått førerkort allikevel. Det fikk da være måte på hva man skulle finne seg i av idiotier fra sine medmennesker.

 

Litt irritert over at jeg klarte unnamanøveren. Ville vært fantastisk å ha kjørt ned en fyr på en vellykket oppkjøring. /s

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært noe å snakke om over bardisken,ja.

Jeg løftet forhjulet et godt stykke på mc med sensoren bakpå.

Fikk likevel lappen men sjåførlærer gapte stort da det ble nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...