Gå til innhold

Alarm eller varsellampe for dør og kupelys problemer


togreger

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et problem med min Freelander 2001 mod. TD4 som jeg ikke finner ut av, har søkt på forumet her, men finner ikke noe som kan gi svar på mitt problem. Nå på natt til søndag startet alarmen på bilen uten at jeg helt vet hvorfor, mulig noen har prøvd å komme seg inn. Alarmen stoppet av seg selv før jeg kom meg ut (ca 2 minutter). La ikke merke til noe spesielt og gikk inn å la meg igjen. Søndags formiddag når jeg skulle ut å kjøre la jeg merke til at varsellyset for dørene var på (det som indikerer at en dør står oppe)- og kupelysene ville ikke slukke.

 

Har sett over alle dørene- også bakdøren- alt fungerer helt fint, men varsellyset og kupelysene vil ikke slukke. Når jeg har kjørt ei lang stund slukker kupelysene av seg selv, men varsellyset for at en dør er åpen lyser uansett. Når jeg parkerer og stenger av motoren slukker varsellyset, men kupelysene står på ca 10 minutter før de forsvinner. Alarmen gir nå også et pittelite støt/ lyd fra seg når jeg låser med fjernkontrollen- det gjorde den ikke før dette problemet inntraff.

 

Tør nå ikke låse bilen da jeg er redd for at alarmen skal starte midt på natta her i nabolaget. Noen som vet hva dette kan være eller har erfart dette selv? Finner heller ikke ut av hvor bryter/ sensorer for dørlukkingen er, noen som vet hvordan dette fungerer på Freelander? Kan ikke helt klare å se at det er "vanlige" brytere på dør/ døråpninger.

 

Håper noen kan hjelpe om ikke annet litt på vei her i dette problemet.

 

Mvh

Tommy G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, vindusheisen/ ruta bak fungerer slik den skal. Har vært innom verksted nå og de mener det er en bryter i en av dørene som fusker. Nå vet jeg ihvertfall at kupelys bryterne for dørindikasjon er i låsekassene. Problemet nå blir å finne ut av hvilken, det kan jo være den til bakdøre som er gåen. Får forske litt på dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke dørlåsa,er det bare å låse dei manuelt med eit skrujern eller noke. Da ser hvilket som ikkje slukker kupelyset..

 

Joda, hadde vert greit hvis ikke en dørlås hele tiden gir signal om dør oppe :-). Her hadde det vert greit med diagnose, det ville vist hvilken lås som kødder det til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hadde vert greit hvis ikke en dørlås hele tiden gir signal om dør oppe :-). Her hadde det vert greit med diagnose, det ville vist hvilken lås som kødder det til.

 

Stemmer det, løsningen nå er at jeg har bestilt to låskasser- førerdør og høyre bak- da det har vært litt problemer med å få låst opp høyre bakdør og førerdøra blir jo brukt mest. Verkstedet i Bodø hadde ikke tid til å kjøre noen diagnose....og de var usikker på om diagnose uansett ville vise hvilken kontakt som fusket, så da blir det prøv og feilmetoden til det fungerer. Noe dyrt, men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...