Gå til innhold

FL2 er innen rekkevidde - Kjøpt!


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

  • Svar 160
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gratulerer så mykkje ! Litt artig med annen farge. Enn oss andre.

Håper du blir like fornøyd som mæ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHei :) Takker så mye :) Flere bilder kommer etterhvert.

 

Nå har jeg netopp vært innom det lokale bilverkstedet og fått kjørt A/C service. Etter 10 år var det kun 270gram gass igjen i systemet. Totalt skal det være 730gram. Nå forsvant ulyden fra klimaanlegget og det kjøler som bare det.

 

Ellers så har jeg kun hatt en rask tur under bilen, men finner ingen åpenbare årsaker til slamringen. Jeg må se på dette når vær og dagslys er litt mer optimalt... Fult filterkit + bakhjulslager er allerede bestilt inn fra rimmerbros.co.uk . Jeg har veldig god erfaring fra de samt at prisene blir bra da de trekker fra engelsk moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tenkte å gi meg i kast med et motoroljeskift i kveld da det er rimelig på tide samt at jeg skal på langtur i helga. Forige eier ikke har fulgt med på nivå, så det er ikke en dråpe nederst på pinnen engang. Likegreit å skifte alt nå + filter enn å etterfylle med dyr olje da denne likevel må byttes i disse dager. Den hadde service for nesten nøyaktig 1 år siden... Hvordan er det lettest å komme til filteret? Ser at dette sitter noenlunde trangt. Må dette taes undenifra eller ifra oversiden? Kommer jeg til med skralle og pipe eller må jeg gå til anskaffelse av 27mm fastnøkkel her? (selvfølgelig eneste størrelse som ikke er å finne i verktøypoolen min...) Skiftenøkkel er vel ikke å anbefale....??

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger 27mm, men jeg tror jeg skal overlate resten av svaret til Trond. Eventuelt kan du se igjennom postingene hans - det har vært debattert (og kjeftet litt over). Gidder ikke lete akkurat nå da jeg står på farten. :)

 

Gadd likevel:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=81031&hl=%2Bfl2+%2B27mm#entry861632

og

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=80569&hl=%2Bfl2+%2B27mm#entry855645

bør få deg i mål.

 

Ja, og kjøp Haynes-boka for FL2 - den er gull verdt om du tenker å gjøre en del selv.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt ut filteret nedenfra. Løsner filterkoppen med 27 mm fastnøkkel nedenfra, skrur det ut ovenfra for hånd og trekker det ut på nedsiden. Du må nok bøye noen slanger og slikt unna veien, men det går. :)

 

...og 27 mm var det eneste jeg ikke hadde i verktøykassa også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk bilen opp sånn at du har 2cm luft under hjulet, sett brekkjernet under og jokk ;-) så hører om du etter ulyd.

Fremtidige verktøy til olje skift:

http://www.ebay.com/itm/311375245490

 

Takker for tips. En slik en ville selvfølgelig gjort ting mye enklere. Må handles inn til neste skift.

 

Må si meg litt fornøyd med å ha utført 2 akutte opersjoner så fort etter handling. Nå er det vel bare hjullageret igjen som kan ansees som noenlunde akutt. Nærmere sjekk av klunkelyd vil bli gjort når jeg tar lagerbyttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der ledda skrallene har funnet nåde her i huset også. Bergen sine er forøvrig ikke så dyre og har god skrallekvalitet.

 

Amen til det. Var spent på hvor solide de var, og hvor stor belastning de tålte, men så langt har de gjort gjort jobben med bravur. Jeg er mer bekymret for gjenger, og om bolthoder skal knekke tvert av enn at skralla skal takke for seg. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første langtur unnagjort i FL2 med full oppakking tur-retur Sandnes Tvedestrand i helga, kjørt omtrent 80 mil til sammen. Må si meg meget fornøyd med det da denne bilen gjør akkuratt det den var kjøpt til! Ser at ungene fik stor glede av sårt tiltrengt plass i baksetet og utsikten gjorde at de faktisk la ifra seg "plata" for å se ut, noe som aldri har skjedd før. Det meste kan vel oppsummeres som komfortabelt og oversiktlig :)

 

Ellers så er det jo etpar småting en finner etterhvert som en blir mer kjent med bilen. Glødepluggene trenger nok en utskiftning da det ble mye hosting og harking ved kaldstart i -6. Håndbrekk hang seg på ene bakhjulet under avreise, så her må nok skive av for inspeksjon, smøring og justering. Mistanken om at bakre demper er på veg ut er også styrket da jeg synes den er noe mer "bounchy" på ræva enn den burde ved kjøring over dumper i vegbanen. Dette kan sikkert ha sammenheng med slammringa bak.

 

Forbruket var nok også litt i overkant av hva jeg forventet. Målte 0,75 - 0,8 l/mil på turen. Tenker at takboks og piggdekk kan ta litt av skylden her. Ellers så kjører jeg nå med QMI dieselforbedrer i tanken da dette skal gi dysene og systemet en rens. Planen er også å blende EGR snarlig å se om dette gir noe forbedring. Synes bilen burde dra noe bedre i turtallsområdet rundt 1500 PRM.

 

Alt i alt meget fornøyd så langt, litt slitedeler må enn regne med.

Merket også at hilseplikt ble praktisert ved møte av etpar Defender langs vegen, slikt er jo bare hyggelig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Draget rundt og noe under 1500 får du ved blending. Uten blending "dør kreftene" i det området ja. Du vil få en liten irritasjon i det at cruise tydeligvis er tallstyrt og den "hopper ut" ved 1500 enten bilen er blendet eller ikke/enten den har krefter eller ikke, men det er nå en liten irritasjon i min verden.

Glødepluggene trenger nok bytte, men vær oppmerksom på at glødeinnslaget er noe (for) lavt på bilen likevel. Ryktene tilsier at en SWoppdatering skal ha gjort dette noe bedre, men siden MrFree ikke har fått den tør jeg ikke si noe om det. På ekstra kalde dager kan det lønne seg å "gløde den manuelt" gjennom å starte tenningen, og så starte opp først når glødesymbolet har slukket. Den glødingen den får med bare "trykk og start" blir iallfall for lite med temperaturer under -5ish for Mr Frees del.

Ellers er det du beskriver om håndbrekk og dempere bak ... kjent materie og det høres ut som du har løsningen klar.
Forbruket er ikke uventet. Den blir også markant dyrere i bruk når du passerer 80ish. Den er jo nesten like strømlinjeformet som en disco... :P og med takboks synes jeg resultatet ditt høres naturlig ut. Mr. Free har nå 0,67 i langt gjennomsnitt på Fulio, og da går den "mot normalt" 25+25km daglig i 70ish på piggfritt/sommerdekk og sjelden med ting på taket. Bare et tomt takstativ vil gjøre det vanskelig å komme under 0,70 er min erfaring.

Godt at ungene liker bilen. Det er en behagelig bil å være passasjer i, både til høyre for fører og bak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Er det noen egen glødeprosedyre på disse? Regnet med at det kun var å trykke på startknappen, så ville elektronikken ta seg av resten.

Jeg har en kollega med FL2 som startet knirkefritt i -22 i helga. Han trykket på knappen og starteren slo inn etter ca 10 sec, så det ser ut til at elektronikken gjorde jobben i hans tilfelle. Det kan nevnes at han har nytt batteri og nye glødeplugger.

 

På min slo starteren inn med en gang jeg trykket knappen i -6.

 

Glødeplugger er allerde bestilt fra øya :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil se glødecoilen i dashbordet dersom den mener den trenger det.
Med Mr. Free liker den ikke standar oppstart (clutch + startknapp) når det er kaldere enn ca -5. Da vil den hoste og dø (nye plugger og nytt batteri i fjor(?) vinter eller vinteren før... ). Men om jeg bare starter tenninga (kun trykke start og la pedalene være) så vil den gå i pre-tenning, slå på lys og computer og gløde - du vil se coilen lengre og den vil slukke. Når den coilen i dashen har slukket (tar 1-2-3 sekunder) så er det bare å trø inn clutchen og starte.

Det er den gule lampa som du til tider ser nederst til venstre i denne videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=zXJd4IhQTRc
Symbolet vises bedre i denne filmen, selv om bilen ikke høres helt fornøyd ut.
https://www.youtube.com/watch?v=kRT5A6U2Ecs

ETA - det samme er beskrevet i denne tråden:
http://forums.lr4x4.com/topic/64772-fl2-cold-starting-problems-glow-plugs/

Det kan være at den går i cranking mode for fort, og at den rett og slett har godt av litt lengre gløding enn det som er programmert når det er bikkjekaldt.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takker for tips :) Skal prøve dette nestegang katta snur i døra om morgenen

 

P.S.

 

Leser litt rundt og ser at det er en software oppdatering tilgjenglig som utsetter innslaget av starteren til bilen har glødet seg ferdig. Godt mulig at bilen til min kollega allerede har denne oppdateringa da hans har vært mye inn på merkeverksted for vedlikehold.

 

Er det kun merkeverkstedene som kan foreta denne softwareoppdateringa?

 

P.S.2

 

Sendte akkuratt en mail til nærmeste merkeforhandler vedr. softwareoppdateringa. Regner med å få et svar som:

 

1. "god dag man økseskaft"

2. "Koster en hånd og en arm"

 

:D :D

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

 

Er det kun merkeverkstedene som kan foreta denne softwareoppdateringa?

 

P.S.2

 

Sendte akkuratt en mail til nærmeste merkeforhandler vedr. softwareoppdateringa. Regner med å få et svar som:

 

1. "god dag man økseskaft"

2. "Koster en hånd og en arm"

 

:D :D

 

Ja ... vil jeg tro.

 

2) Del gjerne prisen du får. :unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at dette skal være så dyrt. Personlig mener jeg at man burde ha fått siste versjon av tilgjengelig software når man har bilen på service.

 

Fikk oppgradert softwaren på Discoen på merkeverksted utenfor Stockholm og måtte betale for tidsbruken - som var en halvtime eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du langt unna Hønefoss?

 

Når du skal starte bilen, så trykker du IKKE clutsh pedalen ned, vent til glødesymbol er slukket, så trør du pedalen ned. Og trykk start ;-)

 

På langkjøring uten skiboks så ligger min fl2 på ca 0.6 mila :)

Rundt 0.68 mila i vinter med skiboksrn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...