Gå til innhold

Nyhet: Enklere å sette inn bilder i innlegg


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

excl Generelt

Bilder som skal vises i innlegg på forumet må være tilgjengelige på internet. Det vil si at de må hentes fra en annen web-side eller lastes opp til en eller annen server.

Galleriet på LRF kan brukes og blidene bli da liggende tilgjengelig der. De kan gis en tittel og kommentar og de kan fjernes om man ønsker det.

Om bilder bare skal brukes i innlegg kan en hente de inn som Attachments mens man skriver.

 

 

:blink: Bildestørrelse og redigering

Det er ikke noe poeng å laste opp en 20MPx bilde når de allikevel kun vises som 1MPx. Mange opplastingstjenester komprimerer bilder automatisk men det kan være en god ide å kontrollere dette selv. Det gir samtidig mulighet for beskjæring og andre korrigeringer om man ønsker. Fremgangsmåten er relativt lik på andre bilderedigeringsverktøy.

Et enkelt verktøy for dette er Paint.net som en kan laste ned fra getPaint.net og det finnes mange andre.

 

Etter installasjon kan man starte filbehandling og velge det bildet man vil gjøre noe med.

  • Høyreklikk på bildet og velg Edit eller Open With og Paint.net

gallery_3_391_132751.png

 

Beskjære bildet

  • Bruk Rectangle Select verktøyet opp i høyre hjørne for å velge det rektanglet du vil beholde.
  • I nedtrekksmenyen Image velger du Crop to Selection

gallery_3_391_127745.png

 

Skalere bildet

  • I nedtrekksmenyen Image velger du Resize
  • I dialogboksen krysser du av for By Absolute Size
  • Videre legger du inn ønsket bredde under Pixel Size og Width. F.eks. 800. Høyden tilpasser seg automatisk. Galleriet begrenses til 1600x1200 og attachment på forumet begrenses til 900x600 bildestørrelse.

gallery_3_391_23891.png

 

Korreksjon av lys, kontrast og farge finner du på nedtrekksmenyen under Adjustments.

  • Auto-Level korrigerer bildet automatisk og gir et godt utgangspunkt. Er bildet bra i utgangspunktet skjer det lite eller ingenting.
  • Brightness / Kontrast,,, gir mulighet for å justere lysstyrke og kontrast
  • Hue / Saturation... gir mulighet for å korrigere (lage) fargestikk og å justere fargemetning.

 

:D Sette inn bilde i innlegget

Bilder kan settes inn som Attachment eller du kan laste dem opp til et galleri og så linke til det i forumet med Image knappen. Det er den siste metoden vi har brukt hittil men vi har nå åpnet for å bruke attachment også. Dette er vesentlig enklere. Bildene blir skalert ned til maks 900x600 punkter hvilket er en passende maks størrelse for et forum. Bruk gjerne oppskriften over om du vil ha kontroll over dette selv. 900 punkters bredde er i de fleste tilfeller tilstrekkelig.

  • Klikk More Post/Reply Options nede til høyre om nødvendig
  • Klikk Velg fil
  • Let deg frem til ønsket fil, marker denne og klikk Open
  • Klikk Attach This File
  • Klikk Add to Post om du vil ha bildet inne blandt teksten som de første bildene i dette innlegget. Ellers kommer det opp i bunnen slik som vist på det siste bildet under.

gallery_3_391_14701.png

 

 

 

Attached Images

 

gallery_3_391_51887.png

Endret av Tore Kjernmoen
Oppdatert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt egentesting er det klart for at flere kan få bryne seg. Rapporter om dette fungerer eller hva som eventuelt bør endres her i denne tråden. (Når alt er trimmet så godt som mulig tas kommentarene bort slik at bare oppdatert bruksanvisning står igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene blir liggende i en egen katalogstruktur på serveren. I motsetning til bilder i galleriet er det ikke mulig å bla seg rundt i disse bildene i etterkant. Det er dog mulig for admin å finne tilbake bilder basert på (omtrentlig) dato for opplasting om det skulle være nødvendig.

 

Jeg kan forresten nevne at bildet ditt ble redusert fra 681KB til 117KB når du lastet det opp. Størrelsen er blitt 1200x900 og det er kanskje unødvendig stort i forumsammenheng? Spørsmålet er om vi kanskje skal redusere maks størrelse til 900x600 for bruk i forumet. Bilder med størrelse opp til 1600x1200 kan fremdeles lastes opp til galleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kan du se. Gammel gubbe gått ut på dato for 30 år siden har problem.

Får prøve igjen over helga når ungdommen er kommet til svars igjen.

Synes nok at Raceinfo er bedre egnet til sånne gamle dumminger som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til 2 ting i forbindelse med tråden til Den grønne bie

Bilder som er lastet opp som vedlegg post-4896-0-66045500-1325782108.jpg, blir ikke automatisk skalert til å passe innenfor bredden til nettleseren.

Bilder som er lastet opp som vedlegg er ikke synlig i mobilvisning på min androidtelefon.

Vet ikke om det bare gjelder dette bildet

2012-01-05_16-20-44_979.jpg

Eller om det gjelder alle vedlegg.

 

// faj

 

Edit etter litt redigering og testing: Vedlegget som jeg hadde i post 579046 i bie-tråden kommer ikke opp i tråden til bien, men det komemr opp i tråden her. Ser heller ikke bildet til tdiThomas på telefonen

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Får ikke lastet ned bilde fra Mac til "profilbilde" ...... Jobber med saken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Et lite tips (Som Tore kanskje har nevnt):

 

Når jeg svarer på et innlegg, enten bare ved å klikke innenfor "Reply-feltet", eller ved å bruke "Quote-knappen", så kommer det opp et lite vindu sånn som dette.

 

kjappreply.png

 

Nede til høyre finner du da en knapp som heter "More Reply Options".

Trykker du på den får du en "Editor" med litt flere muligheter (på høyre side, og under.) I tillegg til at du får forhåndsvist innlegget ditt.

 

Da ser det omtrent sånn ut:

moreoptions.png

 

Jeg har i tillegg trykket på "Try our basic uploader" Da får jeg opplasting av filer uten bruk av flash. Det fungerer bra.

 

Ulempen er at de som bruker små mobiltelefoner ikke nødvendigvis kan se bildene. Før de kommer hjem til en datamaskin.

 

Bare et tips sånn på slutten av dagen

 

// faj

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Sett litt på denne tråden nå. Bruker iPad for anledningen, og det er mange bilder andre har lagt inn som ikke vises. Er det andre og bedre fotofunksjoner som kan funke? Nettet oversvømmes jo av foto omdagen, og det blir enklere og enklere. Feks Facebook. Der lastes bildene rett opp fra pc/pad. Syns det idag blir litt tungvint å måtte laste bilde opp på en nettjeneste først, for så å redigere det inn i en post. Og særlig med tanke på mobilenes rolle som kamera, pc m.m.

Men ikke sikkert vi ønsker at forumet skal drukne i bilder. Noen brukertanker bare.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett litt på denne tråden nå. Bruker iPad for anledningen, og det er mange bilder andre har lagt inn som ikke vises.

Jeg sliter med det samme her i Chrome på Linux (men også windows mener jeg å huske). Bilder lagt inn med den nye opplasteren vil ikke alltid vises. Lat som jeg er gidder jeg heller ikke å åpne siden i en annen nettleser og tenker at det var sikkert ikke noen viktige bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 år senere...

Jeg får ikke til å laste inn bilder via mobilen, lastet ned et bilderedigering program, men jeg ikke valgt å endre størrelse kun crop... Har en takgrind jeg vil selge og vil legge inn bilder.

 

Tror du må velge " fullversjon" av nettsiden, det gjør du helt nederst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har sett igjennom tråden her for å klare å endre et bilde jeg la inn som ble alt for stort. Men jeg forstår ikke hvordan jeg editerer dette i ettertid, evt. sletter det?

 

Også lurer jeg på hvordan jeg kan legge inn info om bilen min, evt. annet så det vises underst i innleggene mine?

 

Håper jeg spør på riktig sted, hilsen datakløne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...