Gå til innhold

DIY & dokumentarkiv


Anbefalte innlegg

Er det en ide å etablere eget sted på forumet for DIY og relevante dokumenter ol. ?

Leter ofte i det lange etter tips og instruksjoner for hvordan ting kan gjøres. Det er mye brukt i utenlandske forumer,

og baatplassen.no som jeg frekventerer ofte har dette i tillegg til et dokumentarkiv.

 

Dokumentarkivene inneholder også bruksanvisninger/brosjyrer/TUV papirer osv.

 

Jeg har hatt veldig stor hjelp av dette på båtforumet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der, og det er (for) lite der. Noe er utdatert, noen pekere viser til det store intet. (Gjelder f.eks. typelenkene, prøv "Defender", "Range Rover" m.m.)

Etter mine store spørsmålsrunder lurer jeg på om man kanskje kunne lage en form for Wiki her i forumet. 

Det virker som om folk er mer enn villige til å bidra med kunnskap. For oss som ikke er født med olje under neglene ville det være fint med oppslagssider, som oppdateres av folk ettersom de har tid, finner ut noe, ser at de kan bidra med noe.

Det ville være fint med alt fra hvordan forskjellige forbrenningsmotorer fungerer, til alt som går igjen av spørsmål i trådene. 

Dere som er erfarne vet hvilke spørsmål som er gjengangere. :)

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en samling av DIY jobber som er godt beskrevet er utrolig nyttig. LR4x4.com har en veldig god løsning (syns jeg) hvor de flytter tråder som har hvert postet til "tech archive" hvis de er over middels nyttig.

siste tråd jeg kan huske som absolutt burde hvert flyttet til vårt tekniske arkiv er ventilblokk-tråden til eirrik. den vil forsvinne i grøten hvis den ikke blir tatt vare på, og det ville være synd :( .

 

de aller fleste bruksanvisninger etc som er intresante å poste er kopibeskyttet... så dokumentarkiv får vel andre ta seg av. (*manuals ett stykke ned på siden) :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ideen om en wiki. Dersom serveren her har php og mysql er det 10 minutters arbeide å sette opp mediawiki (samme system som ligger bak wikipedia) Om mulig bør den settes opp så bare brukerene på forumet har skrivetilgang (Den kan settes opp så bare innloggede brukere har skrivetilgang, men jeg vet ikke om det finnes noe system for å integrere brukerliste med phpbb eller hva det nå er som ligger bak forumet her). Noen må ha et ansvar for å holde et øye med hva som skjer der, rydde litt lay out fra tid til annen, se til at strukturen er fornuftig og den slags. Jeg er ansvarlig for et par andre 'internwikier' og kan gjerne være en av den 'vaktmestergjengen'.

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, Morten, da ser det ut som om man kan få oppfylt omtrent alle sine ønsker i VBF! Forumet er bygget på mySql og php.

:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ideen om en wiki. Dersom serveren her har php og mysql er det 10 minutters arbeide å sette opp mediawiki (samme system som ligger bak wikipedia) Om mulig bør den settes opp så bare brukerene på forumet har skrivetilgang (Den kan settes opp så bare innloggede brukere har skrivetilgang, men jeg vet ikke om det finnes noe system for å integrere brukerliste med phpbb eller hva det nå er som ligger bak forumet her). Noen må ha et ansvar for å holde et øye med hva som skjer der, rydde litt lay out fra tid til annen, se til at strukturen er fornuftig og den slags. Jeg er ansvarlig for et par andre 'internwikier' og kan gjerne være en av den 'vaktmestergjengen'.

 

M.

 

 

Vi har diskutert dette før, med samme konklusjon. En wiki er den aller beste løsningen for tips og triks, bedre enn dokumentarkiver. Men det er et poeng å gi skriveadgang kun til innloggede brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, det var visst IP.board og ikke phpbb, men se her for en integrasjonsløsning. Er dette mulig å sette opp på forumet?

Er de nåværende moderatorene klare for å holde et øye med wikien også, eller trenger vi et separat "wikivaktmesterteam"? Ideen med en wiki er jo i utgangspunktet at alle brukere skal kunne skrive inn, men noen bør allikevel ha et dedikert ansvar for å holde et øye med hva som skjer, lage 'stubs'artikler, legge inn krysshenvisninger, rydde layout.

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være surmaget/surmavet "naysayer", og wiki er kult, og bedre orden og framfinning er flott, and all that, men det har tidligere vært foreslått at vi kanskje kunne starte med å forsøke å enes om rettskriving(-skrivning) på forskjellige sentrale begreper og fenomener, slik at all den informasjonen som finnes her blir noenlunde søkbar - som en begynnelse, uansett tekniske løsninger.

 

Mvh Terje K.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ men det var en dårlig ide...

 

Det står mye fornuftig i forumet, men det er litt som SETI-prosjektet. Du skal lytte lenge, jeg finner nesten aldri det jeg søker etter på forumet.

 

En wiki er orden pr def, og alle kan bidra gjennom å starte, eller endre informasjon. Resultatet er at vi akkumulerer tips mye mer effektivt, og siden alle kan rette på en wiki så vil kvaliteten bli veldig god.

 

For å ta haakons ulykkelig tråd. Du må lese absolutt hele greia for å finne ut hva som egentlig var feilen, vel vi får vel vite det en dag. Hadde jo vært kjekt med en artikkel som het. "Trøbbel med 3,9 og EFI" Og hvor konklusjonen stod, navn og nummer til leverandører, delenummer, priser og slikt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Dette var et svar til Terje, men Anders kom meg i forkjøpet. Og bare så det er sagt, å være den skeptiske djevelens advokat når entusiasmen tar av i en eller annen retning er vanligvis en rolle jeg liker meg i...:)

 

Som den teknologen og teknofreaken jeg er, er en av mine leveregler "ikke prøv å tilpasse menneskene til teknologien, tilpass teknologien til menneskene" Å enes om rettskrivning for å få mere effektive søk, joda, i prinsippet er jeg helt enig i det, men dessverre, det er å tilpasse menneskene til teknologien. Skal man gå systematisk til verks, kan man alltid finne En Riktig Norsk Rettskrivning av enhver del på enhver bil, men så er det da noen som vet hvordan det skal være, men skriver feil, noen som ikke vet hvordan det skal være og skriver andre feil eventuelt deler ord feil, noen som ikke vet hva delen heter, eller bruker engelske ord. Til en liten grad passer de forskjellige forumene på at det går an å finne ting, om jeg skal finne ut noe om min bil, søker jeg ikke i Range Rover forumet, men ellers er det lite styring. Det hadde vært mulig med for eksempel valgbare stikkord Karrosseri, Ramme, forstilling etc. til postene for å gjøre det enklere å finne ting.

 

Alt i alt, jeg tror en wiki er en bedre ide som dokumentarkiv fordi det er enklere å søke og slå opp i og fordi det vedlikeholdes på en helt annen måte. Er et ord skrevet feil, kommer noen og retter det, man kan kryssreferere og oppdatere på helt andre måter. For eksempel, noen beskriver en eller annen vedlikeholdsprosedyre og så finner noen 34 poster senere ut at man må løsne høyre bolt før venstre.... En slik kommentar vil fort drukne forumet, men på en wikiside, kan det skrives rett inn. Listen med verktøyet man trenger er et glimrende verktøy (ehem) for å finne ut hva man trenger, men er vel noen år gammel og kunne vedlikeholdes enda bedre i wiki.

 

M.

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til løsning:

hva med en egen side som blir en slags feilskrivingsdatabase?

 

Defender:

  • defennder, defe ndr, dffnddr
Veivaksel:

  • visvaksle, veivaslke, veivalse, veivaksell
osv?

Her kunne alle som er interessert i det, og kommer over feilskrevne ord i forumet, bidra med å skrive inn dagens feilskrvnngsfunn, med lenke til eventuell side, evt. lenke til at siden ikke finnes enda.

En eller flere med særlig interesse for dette kan være ansvarlige for kvaliteten. Er dette en idé?

Edit: rette egne skiveleffer ...

Endret av Biashund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slike ting har vært diskutert før, så blir det stilt når spørsmålet om hvem som skal gjøre jobben dukker opp...

:o

Jeg vil tro at uansett teknisk plattform, så kreves det en innsats fra en, eller noen få, til å få dette opp og gå, tilpasse det til forumet, og til vedlikehold. Vi har ikke fått det til før, og det har vel ikke vært så mange "jobbsøknader" akkurat...

 

 

Har vært der, og det er (for) lite der. Noe er utdatert, noen pekere viser til det store intet. (Gjelder f.eks. typelenkene, prøv "Defender", "Range Rover" m.m.)

Nei. Du må trykke på pilene foran ordet for å komme videre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen pekere viser til det store intet. (Gjelder f.eks. typelenkene, prøv "Defender", "Range Rover" m.m.)

En del av menyvalgene har undermenye, som kan åpnes ved å klikke på trekanten til venstre for menyvalget - eller dobbelklikke på menyvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når slike ting har vært diskutert før, så blir det stilt når spørsmålet om hvem som skal gjøre jobben dukker opp...

:o

Jeg vil tro at uansett teknisk plattform, så kreves det en innsats fra en, eller noen få, til å få dette opp og gå, tilpasse det til forumet, og til vedlikehold. Vi har ikke fått det til før, og det har vel ikke vært så mange "jobbsøknader" akkurat...

 

Jeg kan sette opp wikien og lage et 'skjelett' som utgangspunkt og være medansvarlig for vedlikeholdet. - om det er av interesse kan noen 'in power' sende en pm og så kan vi avtale detaljer derifra.

 

Den første delen er helt greit en enmannsjobb, i driften bør det være noen flere som føler litt ansvar for ting og holder øye med hva som foregår.

 

Edit: Leif på besøk

 

M.

Endret av MortenSi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortens uvanlig generøse tilbud kan vel ingen si nei (takk) til? Det ville løse en mengde problemer - så fort wikien er oppe og går, skulle jeg anta at mange har meninger, og at bidragene vil komme inn, og redigeres ganske mye. Ut fra hva jeg har lest og fått svar på så langt, skulle jeg tro man fort får en ganske utfyllende Wiki: noen har et spørsmål som går igjen, og andre tenker "Wiki!".

 

Du må trykke på pilene foran ordet for å komme videre!

 

plusbottom.gif - skulle du sett (eller skjønt) sånt. Men takk uansett :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått det til før, og det har vel ikke vært så mange "jobbsøknader" akkurat...

 

DETTE kaller jeg lett en jobbsøknad!

Jeg er ansvarlig for et par andre 'internwikier' og kan gjerne være en av den 'vaktmestergjengen'.

 

 

Hilsen Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE kaller jeg lett en jobbsøknad!

 

 

 

Hilsen Eivind

 

Ikke bare er han sånn som ikke klarer å si nei...

 

Som bandleder må jeg bare forsikre meg om at det ikke går utover basspillingen hans før han blir ansatt

 

WIKI hadde vært fint... (selvom noe av sjarmen med forumet nettopp er å dumpe innom en masse tråder med rare ting i på jakt etter noe helt annet og bli sittende å lese i en 17 siders off topic post)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er litt av sjarmen å lese litt her og der, Lars. Likevel er noe av sjarmen med å kjøre stor LR at man har plass til en hel familie. Stor familie fordrer at man er gift, og hvis man er gift og ønsker å fortsette med det bør nok enkelte med fordel bruke bittelitt mindre tid på LRF. :lol:

 

Derfor synes jeg dette er en knakandes god idé og et flott initiativ!

 

 

(PS Jeg anbefaler likevel mitt tiltak etter mye lokalt tilsnakk om hyppig bruk av datamaskin. Endringsvilligheten var totalt fraværende for min del, så jeg investerte i en MacBook til min kone. Nå sitter hun på Facebook og jeg på LRF samtidig, og det har ikke vært påpekt uvettig forbruk av tid på utvalgte elektroniske medier etter at tiltaket ble gjennomført! :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...