Gå til innhold

Clutch bytte 08 puma( 82' km)


antz82

Anbefalte innlegg

Hei

Tror det er snart tid for å bytte clutch, den har begynnt noen ganger å rasle på tomgang, men det blir borte etter ett trykk på pedalen. Er det noe som bør tas med en gang? Eller kan jeg vente litt til?

Hvilket firma er greit å bruke til dette?

Endret av antz82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal du bare ta med en gang.

Sjokkfjærene i hjertet av clutch-plata er for svake, så de knekker og legger seg på tverra i sporet.

Til slutt er det stopp, for du får ikke frigjort clutchen.

Alle kan, hvis de vil, men motor og gearkasse er jo Ford ,så det er jo en mulighet å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort denne jobben etter samme problem som deg på min defender 1999 MY. Det kan gjøres hvis du har tid og delene klar.

Mistenke denne jobben kan koste ca nok 40.000 i arbeid...(Mistanken er fordi for 3 år siden et verksted priset den mellom 25.000 - 30.000 for denne jobben)

 

Lykke til

 

DSC03284.JPG

DSC03313.JPG

Endret av 1120td5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at 1120td5 her snakket om deler og arbeid inkl dobbel masse svinghjul på TD5? Arbeids kostnader for å skifte clutch på en defender på et verksted bør ikke være mer en 10000kr

Endret av kimhas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at 1120td5 her snakket om deler og arbeid inkl dobbel masse svinghjul på TD5? Arbeids kostnader for å skifte clutch på en defender på et verksted bør ikke være mer en 10000kr

 

Jobben i seg selv bør ikke koster mer enn 15 lakk men mange verksted vil benytte anledningen til å tjenne fett.....

 

Jeg kjøpte delen mens jeg var på tur i UK og byttet den ved hjelp av svigerfar (transferkasse up og ned)

 

mvh

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å brette opp ermene det, og begynne å skru.

Er som Rune Kristoffersen skriver, at ei fjær i clutch hjerte som holder på å gi seg.

 

Jeg har byttet clutch hjemme på gårdsplassen på 300tdi, td5 og Puma Defender, og Pumaen er betraktelig kjappere å skru på, så jeg vil tro at du skal komme unna med en 25.000 +/-

Fikk pris på 23.000 hos Bil i Nord, men valgte å skru selv. Mener faktisk at det er 8 timer mindre timesbruk på Puma kontra td5

 

Dette som skjer

 

Dårlig bilde, men her ser man fjæra som har kilt seg fast mellom clutchen og trykkplata

DSC_0922.jpg

Her ser man at innerfjæra er borte på den nederste fjæra.

DSC_0924.jpg

Slik så det ut når jeg monterte ut, ser tydelig at fjæra nederst er på tur ut, og innerfjæra ligger inne til venstre i trykkplata

DSC_0923.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Jeg aner ikke hvor mange nye dele nr LR har hatt på clutch til Puma, men det er mange....og ingen holder slik den burde.

Ford, som også bruker denne motoren, og girkassen, bruker dualmasse svinghjul, og annen clutch, men det ville ikke LR bruke. Jeg har lest på det store internettet at enkelte i UK har ettermontert Ford deler....hvordan det har gått, aner jeg ikke...aner selvfølgelig ikke om det er 100% sant heller for den saks skyld.

 

Hadde jeg hatt litt mer penger, og litt mer pågangsmot, så skulle jeg ha montert inn automaten fra en Ford Ranger T6 i en Puma. Jeg har nå i to år hatt en Ranger T6 2,2 automat som daglig bil, og må si jeg er meget fornøyd med både motor å gir...jeg har faktisk kjørt 50.000km med bilen fra mars 15 til nå, og da mange mil med delvis tung henger også.

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Defender med TD5 har nå passert 220.000 km uten problemer med klutsjen.

Vår firmadefender, en 2013 modell, fikk ny klutsj ved ca 62.000 km. Den var tett på utslitt (!?!) da de fikset drevet mellom hoved girkasse og fordelingskassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så folk skjønner det.

Det er stor forskjell på Puma og td5

Td5 har dualmassesvinghjul og clutch plate uten momentfjærer.

Puma har clutch plate med momentfjærer, slik som f.eks på alle clutch plater fra Serie 1 til og med 300tdi

Puma dieselen, er veldig moment sterk, og det er kanskje grunnen til at moment fjærene i clutchen ikke holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har selv en puma 07! Bytta clutch 2 ganger! Skal snart bytte for 3 gang. Bytter også til en ny gearkasse nå.

Hadde samme lyd/symptomer som deg en gang, tenkte at jeg kunne kjøre litt til. Tok feil, 2 uker senere gikk clutchen til h...

Endte opp med å bytte clutch selv i skogen i findland!

 

Så mitt tips! Bytt clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For cluchen sin del er terrengkjøring snillt.

Det er i sjettegir på lave turtall momentet er størst på clutchen. Det er som Roar sier, momentet motoren gir på lave turtall som ødelegger clutch.

 

Skal man være snill og utsette problemet bør man unngå lave turtall i høye gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardhendt clutching og kengurugasspedal gir også max utfjæring på lamellplata.

De aller fleste vil finne ut at på TD5 0g Puma kan man slippe clutchen pent ut

UTEN å røre gasspedalen ved igangsetting på flatt underlag.

 

Å montere Transit-clutch i Defender og få bedre holdbarhet høres underlig ut.

Det er såpass stor forskjeller i drivverk,vekt og bruk at jeg stusser litt.

Dog vet vi at puben lå nær kontoret til LR-ingeniørene og påvirket nok enkelte avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...