Gå til innhold

D3: Sette inn bakseter, vanskelig?


Geir K.H.

Anbefalte innlegg

Nå nærmer bilen seg ti år, så da er det tid for å sette inn bakseter. :) er det en stor jobb? Ca tid bruker man? Ser ikke på skruing som noen utfordring, men hvis det er ting jeg bør vite, så tar jeg gjerne imot råd/ tips. :) Har time 7 april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, dette er rett fram. Du trenge å borre ute nokre popnagler for å få skille varevegg og dørken i denne, ellers er det rett fram skruing. Bruker boltane frå vareveggen til å feste setene. Eg brukte vel to timar ein ettermiddag med fint ver. Er vel ikkje heilt kurant å sette i setene før avgiften er betalt - så: Betale - montere - vise og så bruke baksetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen avgift etter 28/3. :) har pratet med tilsynet, og de satte opp time for meg, så da var det bare å bestille skilt, bygge om etter 28/3 og så vise den. :) stemmer ikke dette?

 

Edit: ser at jeg kanskje var litt uklar i første post. :)

Endret av Geir K.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest avanserte er vel å sveise på igjen "klossen" i midten baki. (mulig dette bare gjelder 7-seter?)

 

Sist jeg viste en bil med baksete var det på drop-in, uten å bestille time. Men du må bestille skiltene på forhånd slik at du kan bytte de der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sannhet med modifikasjoner. Det er helt avhengig av hvor mye du fikk med utover setene. Du må ha gulvplatene bak, brikettene til disse og dersom det er 35/30/35 baksete trenger du også braketter som de ytterste setene skal klikke ned i. Har akkurat gjort det på en 2007 modell som jeg skal vise til BT i morgen.

 

Mvh

 

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, relativt rett frem som det beskrives over her. På min var varebilgulvet "limt" til brakettene med silikon eller noe annen guffe så krevde ganske mye makt for å løsne det etter at popnaglene var borret ut. I tillegg vil jeg anbefale å spraye boltene med rustløser eller lignende. Boltene stikker ned under bilen og er gjerne godt rustet på undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfarte også at mange av boltene var fastrustet, og de vil en jo gjerne slippe å knekke, så det er vel like greit å spraye de godt med en god rustløser om kvelden så er de nok løse og greie dagen etterpå, det var det som var det største problemet for meg, en stor andel var rustet fast. Ellers grei jobb som ikke tar så mange timene når en fikk løsnet de skruene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte ny i plastikk hos FF i januar 2016 skrudde den fast og da var det helt ok i følge biltilsynet. slapp og sveiese på ny med varenummer EAM500031PVJ - MOULDING - SEAT VALANCE

4.54 GBP EACH

plastic part to the third seat row.jpg

Endret av Bølla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig for nyttig info :) hva jeg mangler vet jeg vel ikke før jeg står der og skrur? :) satser på at alt er med. Han jeg kjøpte av virket nøye på det. Vet jeg har den braketten som skal sveises på ihvertfall. Er Sjusjøen dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Snakket med vegvesenet igjen i dag, og han gjorde meg oppmerksom på at man ikke fikk koblet inn airbagger etc på Land Cruiser pga modifikasjon i taket.

Er vel ikke slikt på våre biler? :)

Og jeg regner med at braketter på hver side i tak demonteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er setene inne. :) gikk jo meget enkelt.

Monterte "pyramiden" slik for å unngå å sveise. 1 mm plate på innsiden som er da poppet til øvre og nedre del.

Ellers så ble alle bolter smurt med Molycote 1000 Paste, og trukket til med 60 Nm, vet ikke hva specen sier, men det virket mer enn nok :)

Deilig å få ut varebilveggen! Nå er det bare å vente på timen neste fredag.

IMG_4985.JPG

IMG_4986.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir K.H.

Har selv nettopp montert mine bakseter og der er også min "pyramide" saget ned. Har du kjøpt din eller fått den laget lokalt, og hvor er den eventuelt å få tak i?

Monterte på søndag, og godkjent i dag så det gikk raskt unna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir K.H.

Har selv nettopp montert mine bakseter og der er også min "pyramide" saget ned. Har du kjøpt din eller fått den laget lokalt, og hvor er den eventuelt å få tak i?

Monterte på søndag, og godkjent i dag så det gikk raskt unna :-)

 

Den skal normalt sett følge med bilen fra den var ny, men ikke uvanlig at en uviten selger, eller tidligere eier for den sak skyld, ikke vet hva det er - og kaster den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir K.H.

Har selv nettopp montert mine bakseter og der er også min "pyramide" saget ned. Har du kjøpt din eller fått den laget lokalt, og hvor er den eventuelt å få tak i?

Monterte på søndag, og godkjent i dag så det gikk raskt unna :-)

Hei.

Jeg fikk den med bilen når jeg kjøpte den. :) min ble godkjent på fredag. Uvant med hvite skilter på bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg fikk den med bilen når jeg kjøpte den. :) min ble godkjent på fredag. Uvant med hvite skilter på bilen. :)

 

Hei, skjønte det til slutt....pent arbeid du har gjort :). Bestilte "plastpyramiden" og gummimatte til 3. seterad fra FF, tror det skal bli bra. Uvant med hvite skilter ja, har ventet i nesten 8 år......men førr en bil det er, verd å vente på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, skjønte det til slutt....pent arbeid du har gjort :). Bestilte "plastpyramiden" og gummimatte til 3. seterad fra FF, tror det skal bli bra. Uvant med hvite skilter ja, har ventet i nesten 8 år......men førr en bil det er, verd å vente på :)

grattis! Og ved sånne anledninger er det lov å legge ut skrytebilder av flotte biler :-)

Takk takk. Veldig fornøyd med bilen nå. :) men det merkes at setene har ligget lagret en stund. Litt vond lukt i bilen som merkes akkurat idet man setter seg inn. Ikke veldig plagsomt, men må nok ta en rens av noe slag. Lurer litt på om en ozongenerator (tror det er det det heter) klarer å ta det!?

Bilde ja, bilen er møkkete, så har ikke tatt noen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...