Gå til innhold

Webasto sommerstilling og tvangsstart


Belgarath

Anbefalte innlegg

Jeg tok endelig ut Webastoen og fikk skrapt ut sot og rester fra brennkammeret. Nå starter brennprosedyren, men den tenner ikke. Jeg mistenker at den ikke får fuel.

-Jeg mistenker at drivstoffpumpen ikke går, hvor sitter denne på D2?

 

Jeg vet at den starter med å sette pinne 1 i X1 til +, men hvilket signal skal sommerstillingen ha? Jeg vil forsøke å unngå at brenneren starter ved småkjøring.

 

Er det mulig å "starte" klimaanlegget samtidig med Webastoen for å få kupévarmer, eller går bare det med manuelt ventilasjonsanlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ingen har svart deg enda på dette.. Jeg kjenner ikke til D2 og hvordan webastoen er koblet til bilens system.. Er det via motor styringa? denne pinne 1 på X1 6pins konnektoren, får denne til motor styringa? I arbeids bilen så sitter det en Webasto C/E utgave, programert med psa sitt system. Etter mye om og men fant jeg til slutt ut at det går en ledning fra motor styringa til pinne 1 i X1 kontakta.. denne legges til jord for å starte og 12v for å stoppe. Løsningen min ble å kjøpe seg en ON/ON bryter og koble ledningen fra motor styringa som skal til webastoen til bryteren, Loddet oxo inn en led lampe som jeg kjøpte på Biltema. Når lampa lyser så vet jeg at Webastoen får beskjed om å kjøre. slår jeg over bryteren kobler jeg ut styringa fra bilen og manuelt starter den.

 

Kanskje du kan gjøre det samme, men da med en ON/OFF/ON bryter.. slik at du kan velge om bilen skal styre webastoen, eller starte den selv eller slå av hele morroa selv. Da skal du vel se etter en Double pole Dual throw bryter tar jeg ikke helt feil.

 

Eller Du kan kjøpe et Vanlig relle på biltema og koble den inn på 12v tilførsel på webastoen via en bryter..

 

Dette med å få i gang kupe vifta.. Her kommer det ann på om du har Analog klima, Type mekaniske brytere til alt. eller digitalt klima med bare trykk kanpper og display.

 

Har du analogt så kan du kjøpe 2 vekselvendene releer på biltema og 4 kvadrat ledninger og SIKKRING (30Ah) og finne ut hvordan du kan koble deg innpå vifte styringa..

 

Slik jeg har det i arbeids bilen så har jeg samme løsning med 2 reller som gir strøm til det analoge klima panelet som setter i gang vifra med vifte hastighets bryteren og at webastoen starter.

 

Men først og fremst må du forske på hvordan bilen styrer webastoen..

 

Håper det hjelper litt i vaffal..

 

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstilling må du lage selv.

 

På pinne3 går det inn en gul ledning. Denne kommer fra termostat som føler på utetemperaturen. Klipper du av denne, eller monterer bryter starter ikke Webasto ved småkjøring.

 

Pinne1 er beregnet til tidsur/tvangsstyring. Trigges med +12V konstant når Webasto skal gå.

 

Å få kupevifte til å gå på D2 er litt mere problematisk. Ikke umulig, men krever litt disiplin fra bruker.

Den kan startes fra Webasto, men vil starte på de siste innstillinger som var.

Da blir det fort flatt batteri om noen har glemt vifta på full fart for eksempel.

 

Pumpe til Webasto ligger bak ved tanken. Denne er en pumpe som pulses for å pumpe.

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Jeg har forsøkt å tvangskjøre den med å sette pinne 1 til + 12v og da starter prosessen, men den tenner ikke og slår seg selv av etter 60 sekunder. Skal feilsøke litt mer ang. drivstofftilførsel.. Er det mulig å få den til å gå med rødsprit?

 

I koblingsskjemaet er det en pinne (tror det er 6) som er valg for sommerstilling. Da kan brenneren startes manuelt med bryter (pinne 1), men vil ikke gå automatisk. Det jeg ikke blir klok på er om denne skal kobles til jord, +12v, eller en av de andre ledningene i ledningsmatten. Instruksjonene til Webasto forklarer bare hvordan den skal kobles med et orignalt ledningsnett og original bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sommerstilling må du lage selv. På pinne3 går det inn en gul ledning. Denne kommer fra termostat som føler på utetemperaturen. Klipper du av denne, eller monterer bryter starter ikke Webasto ved småkjøring.

Er det denne som skal kobles til pinne 6?

- Pinne1 er beregnet til tidsur/tvangsstyring. Trigges med +12V konstant når Webasto skal gå.
- Å få kupevifte til å gå på D2 er litt mere problematisk. Ikke umulig, men krever litt disiplin fra bruker. Den kan startes fra Webasto, men vil starte på de siste innstillinger som var. Da blir det fort flatt batteri om noen har glemt vifta på full fart for eksempel.

Ja, skjønner. min står som regel på auto, men jeg må sette den på defroster og omluft når jeg setter den fra med i så fall. Er det en dedikert inngang på baksiden som starter klimaanlegget, eller skal den bare få strøm?

- Pumpe til Webasto ligger bak ved tanken. Denne er en pumpe som pulses for å pumpe.

Så denne pumpen kan ikke tvangskjøres/testes uten en puls? Holder det å sette på prøveledninger og "pulsere" manuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...